رفتن به محتوای اصلی
سادگی با حفظ کیفیت یک اصل مهم در کسب و کار

سادگی با حفظ کیفیت یک اصل مهم در کسب و کار

اصول مهم کسب و کار

برای پیشرفت در عرصه فروش می بایست ارائه خدمات شما فرایند ساده ای داشته باشد تا مشتریان دچار سردرگمی نشوند. همیشه مشتریان شما کاربرانی با وقت ازاد نیستند و اغلب خیلی از آن ها عجله دارند و میخواند در کوتاه ترین زمان ممکن خدمات دریافت کنند و طبیعی است چرا که کسی از معطل شدن خوشش نمی آید.

تجربه ای جالب از مشاور طراحی فرآیند خدمات

توماس استوارت مشاوره استراتژی و طراحی فرآیند خدمات در این باره مثال جالبی آورده است:
چند روز پیش اقدام به فعالسازی کارت اعتباری جدید آمریکن اکسپرس (امکس) کرده بودم کارتی که در گذشته با یک تماس کوتاه با پیش شماره ۸۸۰ و تلفن گویایی که میگفت”شما از شماره معتبری تماس گرفته اید و کارت شما فعال شده است ” فعال میشد.

اما اکنون با توسعه اینترنت به جای تسریع در کار ها و سهولت آن ها روند کارها کمی متفاوت تر شده بود و برای فعالسازی کارت باید ابتدا وارد سایت می شدم و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد میکردم.

اولین حدس خود را برای رمز عبور وارد کردم اما اشتباه بود، دومین بار و سومین بار نیز حدس خود را وارد کردم و باز هم اشتباه بود، بعد از سه بار تلاش ناموفق حساب کاربری من قفل شد و برای بازیابی رمز باید درخواست میدادم تا رمز موقتی جدیدی برایم ارسال شود. پس از مدتی کوتاه رمز جدیدی برای من ارسال شد که باید آن را تغییر میدادم. برای تغییر رمز و وارد کردن رمز جدید چند بار تلاش کردم تا رمز معتبری را وارد کنم که برای امکس قابل قبول باشد. اکنون باید دوباره به نقطه اول باز میگشتم و مجددا وارد سایت میشدم تا کارت خود را فعال کنم.

سیستم های ساده و تک مرحله ای

دیدید که امکس چه اشتباه بزرگی مرتکب شده بود و یک سیستم ساده و تک مرحله ای را به زنجیره ای از فرایند های پیچیده تبدیل کرده بود. مجموعه ای از کارها که از دید کاربر بیهوده به نظر میرسید. همین مسئله کوچک موجب شد تا امکس در آزمون رضایت مشتریان خود شکست خورد و در مدت زمان کمی تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست داد.

شیوه صحیح ارائه خدمات

در کلیه کسب و کار ها همین سهل انگاری های کوچک و عدم توجه به طرز ارائه دادن خدمات موجب کاهش رضایت مشتریان و در نهایت از دست دادن آن ها میشود. جالب است بدانید شعار بزرگترین کمپانی های جهان سادگی در فرآیند ارائه خدمات است. پس شما هم از تکنیک های هوشمندانه اما ساده برای جلب رضای مشتریان خود استفاده کنید.

توجه به مشتریان عجول

هرگز فرآیند های اجباری و غیر ضروری برای کاربرانتان قرار ندهید و همواره حواستان به مشتری های عجولتان باشد. شما میتوانید بخش های غیر ضروری را بعد از ارائه خدمات خود قرار دهید و یا میانبری برای دسترسی راحت تر به خدمات خود قرار دهید تا کاربرانی که وقت زیادی ندارند بتوانند به راحتی به خواسته خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا