رفتن به محتوای اصلی
اپ استور دیگر جایی برای اپلیکیشن های ایرانی ندارد !

اپ استور دیگر جایی برای اپلیکیشن های ایرانی ندارد !

مدت هاست که اپل و کاربران ایرانی آن با هم دسته و پنجه نرم میکنند . با وجود تحریم های گسترده ای که اپل برای کاربران ایرانی خود دارد ٬ باز هم بازار فروش دستگاه های آن مخصوصا آیفون در ایران مثل همیشه داغ است .این موضوع فقط در خرید و فروش نیست ٬ نصب یک اپلیکیشن ساده از اپ استور هم برای کاربران ایرانی کار ساده ای نیست . تا چند وقت پیش این تحریم ها مانعی برای برنامه نویسان ایرانی Apple  و کاربران آن نشده بود ٬ به هر شکل ممکن کارشان را  راه می انداختند تا زمانی که ٬ شرکت اپل کار را تمام کرد و آخرین کارت خود را رو کرد ٬ این بار تیر را مستقیم به اپلیکیشن های ایرانی زد و تمام برنامه های ایرانی را حذف کرد!

در ماه گذشته اپلیکیشن استارت آپ های مطرح ایرانی مثل دیجی‌کالا، علی‌بابا، الوپیک، تخفیفان، دلیون ، تپ‌سی و اسنپ از اپ استور اپل حذف شدند این روند همچنان ادامه دارد و اپلیکیشن های جدید ایرانی که هنوز منتشر نشده اند ریجکت میشوند یا اپلیکیشن های قدیمی که هنوز حذف نشده اند با اولین آپدیت خود حذف خواهند شد. این بار اول اپل نیست ٬ اما این بار اپل خیلی جدی است!

گزارش رسمی نیویورک تایمز از هشتگ #StopRemovingIranianApps را می توانید اینجا ببنید .

این بار اپل ، اپ ها را بدون اخطار قبلی حذف کرد و بعد از چند ساعت ، فقط از طریق یک ایمیل حذف اپلیکیشن را به صاحب آن اطلاع داد.

معمولا این ایمیل با محتوی زیر ارسال میشود

ما قادر به قرار دادن اپلیکیشن شما در اپ‌استور نیستیم. بر اساس قوانین تحریمی ایالات متحده آمریکا، اپ استور نمی تواند میزبانی، توزیع اپ و یا رابطه مالی با توسعه‌دهندگانی که از برخی کشورهای تحریم شده ساکن هستند را برعهده داشته باشد.

این قوانین پیچیده هستند و به شکل مداوم تغییر می‌کنند. در صورتی که تحریم‌های فعلی برداشته شوند، شما را تشویق می‌کنیم دوباره اپلیکیشن خود را برای قرارگیری در اپ استور ثبت کنید.

 

مهدی تقی‌زاده، بنیان‌گذار دلیون در مصاحبه با نشریه‌ی Financial Tribune می‌گوید:

هیچ نظمی در حرکت جدید اپل وجود ندارد. با اینکه اپلیکیشن مخصوص دلیون و برخی دیگر از اپ‌استور حذف شده است، ولی هنوز هم اپ‌های ایرانی زیادی در این فروشگاه قرار دارد.

 

مهسا مرادی ، مدیر روابط عمومی علی‌بابا در همین رابطه در مصاحبه با دیجیاتو میگوید:

کاربران زیادی نارضایتی خود از حذف اپلیکیشن علی‌بابا را در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند و در همین رابطه از ما سوال دارند. ما بزرگترین سایت گردشگری ایران هستیم و سرمایه‌گذاری زیادی روی اپلیکیشن iOS کرده بودیم اما اقدام اپل باعث تداخل در برنامه‌ها و کمپین‌های ما شد.

Screen-Shot-1396-05-31-at-10.41.34-AM-1024x338

همچنین استارت آپ های دیگر مانند الوپیک و دیجی کالا پیام ذکر شده را بصورت تماس تلفنی از سوی اپل دریافت کرده اند .

مهدی نایبی، مدیر عامل الوپیک هم در گفتگو با دیجیاتو عنوان می‌کند که اپل، اپلیکیشن iOS الوپیک را بدون اخطار قبلی از روی اپ استور حذف کرده است:

ما ۴ ماه در حال توسعه نسخه جدید اپلیکیشن و اضافه کردن قابلیت‌های نوین به آن بودیم و حالا اپل بدون هیچ توضیحی آن را حذف کرده. چندین بار از آنها درخواست توضیح داشتیم که باز هم به جز ایمیل اولیه، هیچ پاسخ دیگری ارائه نشد.

نایبی می‌گوید که بعید می‌داند اپل دوباره اجازه بازگشت اپ‌های ایرانی را به اپ استور بدهد: بعضی شرکت‌ها مثل اپل، به دلیل مبهم بودن قوانین آمریکا مایل به کار کردن با شرکت‌های ایرانی نیستند. اپ ما روی گوگل پلی هم وجود دارد و بدون هیچ مشکلی کاربران از آن استفاده می‌کنند. در نتیجه اتفاقی که افتاده، تصمیم مستقیم خود اپل بوده است.

قوانین تحریم ایران ، به اندازه کافی مبهم هستند ولی به نظر می‌رسد که اقدام اخیر اپل، به شدت تحت تاثیر سیاست‌های دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا بوده و اپل برای رهایی از دام جریمه‌ای بزرگ از سوی دولت آمریکا، تصمیم گرفته تا صورت مسئله را کلا پاک کرده و به این شکل، به استارتاپ‌های ایرانی ضربه بزند٬ ضربه‌ای که البته حتما دوطرفه خواهد بود.

بر اساس آمارهای غیر رسمی، در ایران بیش از ۶ میلیون کاربر آیفون وجود دارد ٬ کاربرانی که گویا به دلیل اقدامات اپل بر اساس قوانینی غیرشفاف، در آینده قادر به استفاده از اپلیکیشن و سرویس‌های بومی خود نخواهد بود .

رفتار اپل با کاربران و استارتاپ‌های ایرانی عجیب است. این شرکت از قوانین تحریم می‌گوید، خود را موظف به اجرای آنها و حذف اپلیکیشن‌های رایگان می‌داند، در حالی که بیشتر همین اپلیکیشن‌ها در حال حاضر از فروشگاه “گوگل پلی” در دسترس هستند و شرکت گوگل احساس نمی‌کند که باید به قوانین خاصی عمل کند.

 

در این مطلب میتوانید راهنمای انتشار اپلیکیشن در خارج از اپ استور را مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا