رفتن به محتوای اصلی
آموزش ساخت چایلد تم در وردپرس

آموزش ساخت چایلد تم در وردپرس

آموزش ساخت چایلد تم در وردپرس

امروزه قالب های وردپرس با گذشت زمان هر روز در حال بروز رسانی می باشند. در واقع نسخه های قدیمی در حال بهبود و تقویت هستند. یکی از مشکلاتی شایعی که می توان به آن اشاره نمود: ناسازگاری یک پلاگین با قالب عرضه شده است. بدین منظور برای  رفع این مشکل در نسخه جدید این مشکل رفع خواهد شد. با بروز رسانی قالب سایت خود می توانید امنیت سایت را افزایش دهید و از هک شدن وب سایت خود جلوگیری نمایید. پوسته فرزند در این موارد به شما کمک شایانی می نماید. آیا با پوسته فرزند آشنا هستید؟

با استفاده از پوسته فرزند در وردپرس می توان یک قالب فرزند و یک قالب اصلی در سایت خود داشته باشید. معمولا قالب های تجاری و حرفه ای به طور دائم در حال بروز رسانی می باشند، بنابراین برای آن که بتوانند رضایت کاربران خود را بدست آورند و از پوسته فرزند در قالب وب سایت استفاده می کند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزایای پوسته فرزند در وردپرس ، از بین نرفتن تغییرات شخصی سازی شده با بروزرسانی است.

اگر شما از پوسته فرزند استفاده نکنید، هر زمانی که می خواهید قالب در وردپرس را بروز رسانی کنید، تمامی فایل ها و پوشه های قالب تفییر خواهند کرد. بنابراین اگر تغییرات شخصی سازی شده روی قالب انجام دهید،  با تغییرات کد های قالب بخواهید قابلیت های بیشتری با قالی خود اضافه نمایید، به دلیل به روز رسانی تمامی فایل ها را از دست خواهید داد.

برای رفع این مشکل شما می توانید از چایلد تم وردپرس استفاده نمایید و یک پوشه جدید ایجاد کنید که به منظور قالب وردپرس از آن استفاده نمایید. فراموش نکنید، زمانی که پوسته را می سازید، تعیین نمایید که این پوسته بخشی از قالب X است و تمامی فایل ها با این قالب لود خواهد شد. اما فایل هایی که با قالب x هم مسیر هستند و در این پوسته واقع شده اند، باید از طریق پوسته فرزند لود شوند.

آموزش ساخت چایلد تم در وردپرس

آموزش ساخت چایلد تم در وردپرس با استفاده از دو روش:

  • کد نویسی
  • با استفاده از افزونه child them

۱-آموزش ساخت پوسته فرزند در وردپرس با کدنویسی

برای ایجاد پوسته فرزند در وردپرس با استفاده از کد نویسی ابتدا باید وارد هاست خود شوید و بر روی گزینه File Manager کلیک نمایید، با انجام این فرایند وارد محیط مدیریت هاست خود خواهید شد. سپس باید مسیر public_html/wp-content/themes را بروید. به خاطر داشته باشید در این مسیر هر قالبی را که در وردپرس خود نصب نموده اید را مشاهده خواهید کرد.

برای درست کردن پوسته فرزند در وردپرس نخست باید اسم پوشه قالبی که در سایت فعال می باشد را بیابید. سپس آن را کپی نمایید و پوشه ای جدید در هاست با اسم قالب که در پایان آن عبارت child- قرار دارد، بسازید. مثلا اگر پوشه قالب موجود در هاست به نام MR2APP وجود دارد، باید اسم پوشه پوسته فرزند با نام MR2APP-child ایجاد شود. برای ساختن پوشه در هاست سی پنل کافیست بر روی گزینه folder کلیکی نمایید.

اکنون می توانید در پنجره ای که برای شما باز شده است، نام پوشه دلخواه خود را تایپ نمایید و پوشه جدید را بسازید. پس از ساخت پوشه جدید یک فایل CSS با نام style.css در ان بسازید و کدهایی که در شکل زیر می بینید را داخل فایل style.css بگذارید.

در واقع این کد ها معرفی قالب هستند. با مراجعه به صفحه نمایش< پوسته ها در پیشخوان، می توانید توضیحات بیان شده را مشاهده نمایید. موارد بیان شده به ترتیب هر خط عبارتنداز: نام قالب، آدرس قالب، توضیحات، نویسنده، آدرس نویسنده و نسخه قالب.

اکنون با فشرن دکمه اینتر می توانید کدهای مورد نظر css را وارد نمایید. اما به یاد داشته باشید، به دلیل استفاده ما از زبان فارسی و راست چین ، دو فایل CSS ، با نام های rtl  و  style برای قالب خواهیم داشت که باید تمامی فایل های CSS را به پوسته فرزند در وردپرس معرفی نماییم. بنابراین در همان پوشه یک فایل با اسم functions.php بسازید و کد های زیر را در آن قرار دهید.

با این کار استایل اصلی که در مسیر پوسته مادر وجود دارد، فراخوانی می شود. اگر می خواهید از قابلیت راست به چپ قالب هم استفاده نمایید، ابتدا باید فایل rtl.css قالب اصلی را کپی کرده و در داخل پوشه پوسته فرزند بگذارید. البته به یاد داشته باشید، این فرایند را زمانی انجام دهید که تغییرات شخصی سازی شده، در فایل rtl.css ایجاد کرده باشید. زیرا احتمال دارد قالبی که خریده اید، به طور پیش فرض راست چین نباشد، بنابراین می توانید با ساخت و تعریف کلاس ها داخل فایل rtl.css  راست چین کرده باشید، بنابراین فایل rtl رو داخل پوسته فرزند قرار دهید تا نیازی به انجام ساخت فایل rtl و راست چین کردن قالب نداشته باشید.

اکنون می توانید به منوی نمایش< پوسته ها در وردپرس بروید و قالبی که ایجاد نموده اید در توضیحات اضافه شده است یا خیر. با فعال سازی آن قالب سایت با چایلد تم فعالیت خواهد نمود. اگر قصد دارید هر گونه تغییر و شخصی سازی بر روی فایل های قالب مادر انجام دهید، کافیست آن فایل را داخل پوشه قالب فرزند قرار دهید و با ویرایش نمودن آن را شخصی سازی نمایید.

آموزش ساخت پوسته فرزند در وردپرس با افزونه child theme

یکی از آسان ترین راه ها برای ساخت پوسته فرزند در وردپرس استفاده از افزونه child theme می باشد. این افزونه به شما کمک می کند تا پوسته فرزند در وردپرس بسازید. ابتدا افزونه child theme را از وب سایت وردپرس دانلود نمایید و سپس آن را نصب و فعال کنید. پس از نصب افزونه child theme و فعال سازی آن تصویر زیر منویی با عنوان Create a Child Theme  را در قسمت پیشخوان وردپرس خواهید دید. با کلیک بر روی گزینه Child Theme  به صفحه ساخت پوسته فرزند در وردپرس وارد می شوید.

Select a parent theme  : نخست باید با استفاده از این گزینه، قالبی را که می خواهید پوسته فرزند در آن ساخته شود را انتخاب نمایید.

Name your child theme  : در این قسمت باید نام مورد نظر خود را برای پوسته فرزند وردپرس وارد نمایید. توجه نمایید که نام انتخابی شما باید به صورت لاتین نوشته شود، اگر نام را فارسی بنویسید گزینه ساخت چایلد تم غیر فعال خواهد شد. زمانی که اسم انتخاب شده مورد تایید باشد یک تیک سبز رنگ برای شما نشان داده می شود. در نهایت باید بر روی گزینه Show advanced fields  کلیک نمایید تا تنطیمات دیگری برای شما نمایش داده شود.

Author Name : این گزینه طبق نام کاربری که پوسته فرزند در حال ساخت است انتخاب می شود، اما نگران نباشید، وردپرس این امکان را برای شما فراهم نموده است که اگر تمایل داشتید، آن را تغییر دهید.

Extra Theme Files : در این قسمت می توانید تمامی فایل های php و Css قالب را در مسیر اصلی و داخل پوشه ها قرار گرفته اند را مشاهده نمایید. اگر می خواهید هر کدام از آن ها را شخصی سازی نمایید باید تیکه گزینه مربوطه را فعال نمایید تا به پوسته فرزند اضافه شوند. در واقع این قسمت همان بخشی است که فایل های دیگر در مسیر پوشه پوسته فرزند با روش کدنویسی قرار می گیرد.

با انجام تمامی مراحل ذکر شده اکنون می توانید بر روی گزینه create child theme کلیک کنید و صبر نمایید تا پوسته فرزند در وردپرس ساخته شود.

زمانی که پوسته فرزند با کمک افزونه ساخته شد برای شما پیام Your theme has been created. Go check it out! نشان داده می شود که با فشردن گزینه لینکدار Go check it out به مسیر پوسته ها در وردپرس هدایت می شوید.

نتیجه گیری

همان طور که بیان شد پوسته فرزند با دو روش کد نویسی و افزونه ساخته می شود. پس از ساخت پوسته فرزند در وردپرس ، کافیست آن را فعال نمایید تا به عنوان قالب سایت نمایش داده شود. از این پس ، اگر قصد داشتید، هر گونه تغییری  در قالب انجام دهید، کافیست تغییرات را داخل فایل های همین قسمت اعمال و ذخیره نمایید. زمانی که شما قالب را بروز رسانی نمایید، دیگر نیازی نیست کارهای شخصی سازی را روی قالب انجام دهید، زیرا تغییرات در پوسته فرزند اعمال خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا