رفتن به محتوای اصلی
Deep Linking چیست؟

Deep linking چیست؟

Deep link در اپلیکیشن‌ها عملکردی شبیه به هایپرلینک در وب سایت‌ها دارد. Deep link باعث می‌شود کاربران به موضوع مورد نظر خود در اپلیکیشن راحت‌تر دسترسی داشته باشند، طوری که حتی نیاز به دانلود و باز کردن اپلیکیشن نیز ندارند.

Deep linking با کوتاه نمودن مسیر رسیدن کاربران به محتوا مورد نظر خود نه تنها باعث حذف کلیک‌های اضافه می‌شود، بلکه بازاریابان را نیز به اهداف تبلیغاتی خود نزدیک‌تر می‌نماید. بازاریابان می‌توانند با ساختن لینک برای هر بخش از اپلیکیشن، محتوا آن را مستقیم در اختیار کاربران قرار دهند. در واقع این ویژگی برای بازاریابان اپلیکیشن فرصت بسیار مناسبی است تا بخش‌های ویژه و جالب اپلیکیشن خود را به کاربران معرفی کنند و در نهایت سبب بهبود نرخ تبدیل شوند.

کاربران اپلیکیشن می‌توانند از طرق مختلفی به صفحه مورد نظرشان در اپلیکیشن وارد شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به وب سایت به اپلیکیشن، اپلیکیشن به اپلیکیشن، ایمیل به اپلیکیشن، تبلیغات به اپلیکیشن و غیره اشاره نمود.

امروزه در اپلیکیشن‌ها سه مدل Deep linking به کاربرده می‌شود:

۱- Standard Deep linking

Standard Deep linking

در مدل اول که Standard Deep linking نامیده می‌شود کاربر باید اپلیکیشن را بر روی گوشی خود داشته باشد تا بتواند به محتوا مورد نظر خود در آن مستقیما ورود یابد. در این مدل اگر اپلیکیشن از قبل روی گوشی کاربر نباشد، با دانلود آن صفحه اصلی اپلیکیشن ظاهر می‌گردد، بنابراین بهتر است این مدل برای جذب کاربر جدید به کار برده نشود. کاربرد این مدل بیشتر در re-targeting دیده می‌شود.

۲- Deferred Deep linking

Deferred Deep linking

در مدل دوم نیز که با نام Deferred Deep linking شناخته می‌شود،کاربر باید اپلیکیشن را بر روی گوشی خود داشته باشد تا به موضوع دلخواهش دسترسی یابد اما اگر نداشته باشد، به صفحه اپ استور راه می‌یابد تا در صورت تمایل اپلیکیشن را دانلود کند و بعد از دانلود بدون اینکه به صفحه اصلی وارد شود، به طور مستقیم با محتوا مورد نظرش روبرو می‌گردد و دیگر نیازی به جستجوی بیشتر برای یافتن آنچه می‌خواهد در صفحه اصلی اپلیکیشن ندارد.در نتیجه این مدل برای به دست آوردن کاربران جدید مناسب است.

۳- Contextual Deep linking

Contextual Deep linking

مدل سوم Contextual Deep linking نام دارد و عملکردش با اندکی تفاوت شبیه مدل دوم است یعنی در صورت عدم وجود اپلیکیشن در گوشی مخاطب، به اپ استور وارد می‌شود و بعد از دانلود اپلیکیشن به موضوع خود مستقیما راه می‌یابد.در این مدل برخلاف مدل دوم اطلاعات کاربر نیز ثبت می‌گردد که این اطلاعات می‌تواند در شناسایی کاربران هدف مؤثر باشد. مدل سوم پیچیدگی‌های خاصی دارد و در نتیجه در موارد ویژه به کار می‌رود. به طور مثال این مدل برای تبلیغات درون-اپ و پوش نوتیفیکیشن مناسب است.

روش پیاده سازی Deep link

پیاده سازی Deep linkهای ساده، سرویس‌های ویژه‌ای نمی‌خواهد و به راحتی برای کاربرانی که اپلیکیشن را در گوشی خود دارند قابل انجام است. اما کاربرانی که اپلیکشن را ندارند، به یک اپ استور فرستاده می‌شوند تا آن را دانلود کنند. برای این کار باید در مرورگرها و سیستم عامل‌های مختلف از کدهای متفاوتی استفاده نمود به طور مثال می‌توان کدهایJavaScript را به کار برد و یا کدنویسی Intent را در Deep linkهایی که روی مرورگر کروم نسخه ۲۵ به بالا و فایر فاکس هستند، مورد استفاده قرار داد.

ضرورت به کاربردن Deep link در بازاریابی اپلیکیشن

استفاده از Deep link در بازاریابی اپلیکیشن به عنوان یک ضرورت شناخته می‌شود چرا که در صورت به کاربردن آن می‌توان به مواردی از جمله بهبود تجربه کاربر، بالا بردن میزان فعالیت درون-اپ، بالا بردن میزان بازگشت بعد از نصب، درآمد زایی بیشتر و بازاریابی قویتر دست یافت.

چون Deep link دسترسی سریع و راحتی را برای کاربران فراهم می‌کند، آن‌ها تجربه خوبی را از استفاده اپلیکیشن به دست می‌آورند که در ذهنشان باقی می‌ماند.

گاهی اوقات به دلیل بالا بودن تعداد اپلیکیشن‌ها، کاربران بعد از دانلود، اپلیکیشن را نصب نمی‌کنند. به همین منظور صاحبان اپلیکیشن‌ها فرم‌هایی را تهیه می‌نمایند تا بتوانند کاربران خود بعد از نصب را شناسایی کنند و آمارها نشان می‌دهد کاربرانی که به وسیله Deep link وارد اپلیکیشن شده‌اند، بیشتر اقدام به پر کردن فرم می‌کنند. در نتیجه کاربران زیادی ازاین طریق جذب می‌شوند.

در برخی موارد کاربران مدتی از اپلیکیشن استفاده می‌کنند و بعد دیگر آن اپلیکیشن برایشان جذاب نیست و به سراغش نمی‌روند. در اینگونه موارد Deep linkها می‌توانند سبب بازگشت کاربر به اپلیکیشن شوند و در واقع نرخ بازگشت کاربران بعد از نصب به اپلیکیشن را افزایش می‌دهند.

با استفاده از روش Deep link، توسعه دهندگان اپلیکیشن می‌توانند بخش‌هایی را که بیشتر مورد توجه هستند، شناسایی کنند و ایراد صفحاتی را که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، برطرف نمایند. همچنین از این طریق یافتن بهترین کاربران و مکان حضور مخاطبان بالقوه امکانپذیر است. بنابراین قدرت بازاریابی به طور چشمگیری افزایش می‌يابد.

به طور کلی با توجه به مدل‌های پیاده سازی تکنیک Deep link و همچنین مزایایی که در بالا به آنها اشاره شد، استفاده از این روش در بازاریابی اپلیکیشن بسیار ضروری است.

 

یک نظر برای این نوشته موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا