رفتن به محتوای اصلی
شاخص های صحیح و اصولی آنالیز رفتار کاربران اپلیکیشن

شاخص های صحیح و اصولی آنالیز رفتار کاربران اپلیکیشن

شاخص‌‌های آنالیز رفتار کاربران اپلیکیشن یکی از عواملی است که می‌تواند به شما کمک کند تا به سودآوری بیشتری برسید. بهینه سازی مستمر صفحه‌ی اپلیکیشن در مارکت‌ها و زمانبندی مناسب در انتشار اپلیکیشن و همچنین انجام فعالیت‌های تبلیغاتی در فرایند رشد اپلیکیشن موثر هستند. اما باید برای بازاریابی تاثیرگذار و موفق بودن در بازاریابی با شاخص‌‌های آنالیز رفتار کاربران اپلیکیشن آشنا باشید. در ادامه مهمترین و اصولی‌ترین شاخص‌های آنالیز رفتار کاربران اپلیکیشن را بیان نموده‌ایم.

آشنایی با شاخص‌های آنالیز رفتار کاربران اپلیکیشن

هر کسب و کاری یک ارزش مشخص و معینی را به مخاطبان خود ارائه می‌دهند و نیاز کاربران خود را رفع می‌کنند. دقت داشته باشید، با کمک شاخص‌‌های آنالیز رفتار کاربران اپلیکیشن می‌توانید مشاهده نمایید که در راه موفقیت گام بردارید و یا در مسیر شکست قرار دارید. بازاریابان با تجربه معتقد هستند، در ابتدا باید یک فرضیه‌ای وجود داشته باشد و با دریافت بازخوردها بهترین راه بازاریابی را پیدا می شود.

شاخص‌‌های آنالیز رفتار کاربران اپلیکیشن

بنابراین برای استفاده نمودن از این شاخص‌ها ابتدا لازم است، سوال‌ها تعیین شوند که از این آمارها چه چیزی می‌خواهید، بدست آورید. تا تحلیل و آنالیز آن‌ها گام به سوی موفقیت بردارید. اما اگر با تعریف هدف و پرسش‌های مرتبط با کسب و کار خود هنوز نمی‌دانید از کدام نقطه باید شروع کنید، نگران نباشید، شاخص‌هایی وجود دارند که برای تمامی اپلیکیشن‌ها کارا و مفید هستند و نشان دهنده میزان استفاده کاربران از اپلیکیشن است. با این ۷ شاخص صحیح و اصولی می‌توانید رفتار کاربران هر اپلیکیشنی را آنالیز نمایید.

۱-دنبال کردن کاربران در اپلیکیشن

یکی از مهمترین شاخص‌‌های آنالیز رفتار کاربران اپلیکیشن دنبال نمودن کاربران در اپلیکیشن است. با انجام این کار بهتر مخاطبان و کاربران خود را می‌شناسید و با دسته بندی کاربران می‌توانید در اجرای کمپین‌های تبلیغاتی موفق‌تر عمل کنید. با شناسایی کاربران فعال، غیر فعال و بالقوه می‌توانید دیگر شاخص‌ها همچون درآمد تولیدی از هر گروه، افرادی که پرداخت درون برنامه‌ای انجام می‌دهند وکاربرانی که با کلیک بر روی تبلیغات موجب بیشتر شدن درآمد اپلیکیشن شما می‌شوند را شناسایی نمایید و با برنامه ریزی بهتری بازاریابی خود را انجام دهید.

۲-مدت‌زمان حضور کاربر در اپلیکیشن

دومین شاخص مهم برای آنالیز رفتار کاربران در اپلیکیشن‌ ، شاخص Session Length است. این شاخص به شما کمک می‌کند تا میزان زمان استفاده اپلیکیشن توسط هر کاربر را مشاهده نمایید و کاربرانی که زمان بیشتری از اپلیکیشن شما را استفاده می‌کنند و علت آن مشاهده نمایید.بنابراین این شاخص ارتباط نحوه حضور کاربر در اپلیکیشن و درآمد اپلیکیشن شما را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال در یک اپلیکیشن فروشگاهی میانگین حضور افراد در اپلیکیشن حدود ۵ دقیقه باشد، اما مراحل خرید از اپلیکیشن ۶ دقیقه زمان لازم داشته باشد، در این صورت لازم است تصمیمی گرفته شود که کاربران بیشتر از ۵ دقیقه در اپلیکیشن بمانند و یا می‌توان سرعت فرایند خرید را بیشتر و به کمتر از ۵ دقیقه رساند. بنابراین با کمک قیف بازاریابی funnels، متناسب با هر گروه از کاربران و مدت زمان حضور آن‌ها در اپلیکیشن روند بازاریابی را بهبود دهید.

۳-نرخ بازگشت کاربر پس از اولین استفاده

سومین شاخص ضروری و لازم برای آنالیز رفتار کاربران اپلیکیشن، شاخص Session Interval است. این شاخص نشان دهنده مدت زمان مراجعه بعدی کاربر پس از اولین دفعه استفاده از اپلیکیشن است. درواقع نشان دهنده فرکانس استفاده کاربران از اپلیکیشن است. بدین صورت می‌توانید فاصله زمانی استفاده هر گروه از کاربران را با بهینه سازی تجربه کاربری کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر شاخص Session Interval در استفاده از تبلت بیشتر از کاربران گوشی‌های هوشمند است، لازم است برای تجربه کاربری تبلت راه بیاندیشید. دقت کنید، اگر این شاخص برای کاربران اپلیکیشن شما بسیار زیاد است، بهترین راه استفاده از بازاریابی متنی (کمپین PUSH) است تا بدین طریق فرکانس بازگشت کاربران به اپلیکیشن را بیشتر کنید.

۴-نرخ استفاده از اپلیکیشن

شاخص نرخ استفاده از اپلیکیشن نشان دهنده مدت زمان حضور کاربر در اپلیکیشن در یک بازه زمانی است. این شاخص نیز همانند دو شاخص Session Length و Session Interval از مشخصه‌های زمانی براساس رفتار کاربران است که نشان می‌دهد اپلیکیشن شما چه میزان برای کاربران ارزشمند است. با کمک این سه شاخص می‌توانید رفتار کاربران به خوبی دسته بندی کنید و نسبت به درگیری کاربران با اپلیکیشن برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهید. با کمک این شاخص‌ها می‌توانید کاربرانی که به طور دائم از اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند، را شناسایی نمایید و این سوالات را از خود بپرسید که آیا تمامی این کاربران الگوی یکسانی برای استفاده از اپلیکیشن را داشته‌اند یا خیر؟ این کاربران بیشتر خرید انجام داده‌اند یا تنها به جستجو و فعالیت‌های رایگان دیگری پرداخته‌اند؟ با پاسخ به این گونه سوالات می‌توانید راه افزایش درگیری کاربران با اپلیکیشن را بیابید.

۵-تعداد دانلودها

این شاخص افرادی که اپلیکیشن را دانلود و نصب کرده اند را نشان می‌دهد. در این شاخص مهم نیست که اپلیکیشن با استفاده از کدام کمپین تبلیغاتی نصب شده است. این شاخص زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما با استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی و صرف بودجه شروع به جذب کاربر نمایید. در واقع این شاخص نشان می‌دهد، کاربرانی که برای جذب آن‌ها هزینه نموده‌اید، تا چه میزان برای اپلیکیشن شما سود داشته‌اند و به راحتی می‌توانید با کمک این شاخص برنامه ریزی بلند مدتی برای انتخاب مناسب‌ترین راه برای سرویس‌های تبلیغاتی انجام دهید.

۶-الگوی استفاده از اپلیکیشن

شاخص الگوی استفاده از اپلیکیشن به شما میزان خروج از هر صفحه، میزان نمایش هر صفحه و …. را نشان می‌دهد. در واقع به راحتی می‌توانید نحوه تعامل کاربران با اپلیکیشن خود را مشاهده نمایید. نقاظ ضعف و قوت اپلیکیشن خود را در می‌یابید و برای بهبود آن می‌توانید برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهید. با کمک این شاخص می‌توانید بفهمید، کاربران شما دقیقا کدام یک از مراحل را انجام نداده‌اند و از چه راه جایگزینی استفاده کرده‌اند، با آنالیز این شاخص می‌توانید دریابید که چه کارهایی انجام دهید تا کاربران سود آوری بیشتری برای شما داشته باشند. همچنین با استفاده از این شاخص می توانید سایز بخش های اپلیکیشن را بازطراحی کنید و قیف‌های مشخص‌تری را تعریف نمایید و بوسیله پیام‌های in-app بازگشت کاربران غیر فعال به اپلیکیشن را انجام دهید.

۷-ارزش طول عمر کاربر یا LTV

یکی از مهمترین شاخص‌های در آمد برای یک اپلیکیشن شاخص LTV و یا همان ارزش طول عمر است. این شاخص نشان می‌دهد که یک کاربر از زمانی که اپلیکیشن را نصب می‌کند تا زمانی که لغو نصب را انجام دهد چه میزان برای اپلیکیشن سودآوری داشته است. جالب است بدانید، شاخص LTV علاوه ارزیابی موفقیت سودآوری اپلیکیشن، میزان وفاداری کاربران را نیز مورد سنجش قرار می‌دهد. به عنوان مثال این شاخص در یک اپلیکیشن خبری می‌تواند میزان مطالب خوانده شده و به اشتراک گذاشته شده بوسیله یک کاربر را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین این شاخص درآمد به ازای هر کاربر را نشان می‌دهد. شاخص LTV می‌تواند به صاحبان اپلیکشن نشان دهد که برای کمپین‌های نصب و جذب کاربر چه میزان هزینه کنند تا اپلیکیشن سود دهی داشته باشد و بودجه اختصاصی به هر کاربر تا چه میزان می‌تواند افزایش یابد.

بنابراین بررسی آماری برای موفقیت در بازاریابی اپلیکیشن یک ضرورت محسوب می‌شود. زیرا با بررسی نحوه تعامل کاربران با اپلیکیشن می‌توانید مناسب‌ترین راه تبلیغاتی اپلیکیشن خود را بیابید و نقاط ضعف خود را بهبود دهید.

 

یک نظر برای این نوشته موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا