رفتن به محتوای اصلی
نیتیو یا هیبرید؟ دو راهی مهم شروع ساخت اپلیکیشن

نیتیو یا هیبرید؟ دو راهی مهم شروع ساخت اپلیکیشن

امروزه تقریبا تمامی افراد از گوشی های هوشمند برای انجام کارهای خود از جمله چک کردن ایمیل، خواندن کتاب، گوش کردن موسیقی و فیلم دیدن و …. استفاده می نمایند. جالب است بدانید که توسعه دهندگان از دید متفاوت تری به اپلیکیشن ها نگاه میکنند، سوالی که در ذهن آنها شکل می گیرد این است که کدام یک از این اپلیکیشن ها native و کدام یک hybrid هستند؟ ساخت اپلیکیشن با روش های Native و Hybrid هر دو راهی معتبر برای طراحی و ساخت اپلیکیشن هستند.

اپلیکیشن‌های گوشی های هوشمند به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. Native App
  2. Web App
  3. Hybrid App

 

اپلیکیشن Native چیست؟

شاید شما هم با یک یا چند زبان برنامه نویسی اندروید یا IOS آشنا باشید. در واقع ساخت و توسعه اپلیکیشن Native استفاده از زبان کدنویسی مخصوص همان سیستم عامل است. به عنوان مثال، برای توسعه و ساخت اپلیکیشن های اندروید باید از زبان برنامه نویسی Java یا Kotlin استفاده کنید و برای ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های IOS از زبان برنامه نویسی Objective-C یا Swift استفاده کنید. تمام اپلیکیشن هایی که با این ۴ زبان برای اندروید یا IOS نوشته شوند Native هستند.

یکی از مهم ترین ویژگی های نیتیو بازدهی بسیار بالای نرم افزار است، هنگامی که برنامه به صورت native نوشته می شود، کدهای اپلیکیشن با زبان مخصوص همان سیستم عامل کامپایل می شوند و همین امر سبب افزایش و بهوبد در عملکرد و سرعت اپلیکیشن میشود.

افکت های انیمیشن، روان کار کردن قسمت های مختلف برنامه و استفاده از multi touch و …  که به دلیل دسترسی مستقیم به موقعیت های حافظه و سخت افزار گوشی رخ می‌دهد از مزایایی اپلیکیشن های نیتیو هستند.

 

چرا توسعه اپلیکیشن Native کار آسانی نیست؟

یکی از دلایل سخت بودن توسعه اپلیکیشن به روش native این است که باید برای هر سیستم عامل یعنی اندروید و IOS به صورت جداگانه کدنویسی انجام شود. توجه کنید، زمانی که شما می خواهید اپلیکیشن خود را برای انواع پلتفرم های گوناگون مثل اندروید، IOS و یا ویندوزفون طراحی کنید، با توجه به یکی بودن الگوریتم و منطق آن باید برای هر کدام از آن ها یک برنامه جداگانه بنویسید؛ زیرا SDK  و API هر کدام از آن ها کاملا متفاوت است و از همه مهم تر نیاز به وقت بیشتری برای نوشتن آن دارید. بنابراین اگر قصد دارید از برنامه نویسی Native استفاده کنید، باید به خاطر بسپارید که برای هر پلتفرم زبان برنامه نویسی آن را یاد داشته باشید و دوبار کدنویسی کنید!

مزایا اپلیکیشن Native

  • پشتیبانی از APIهای گوناگون
  • سرعت بالا و روان بودن در اجرای اپلیکیشن
  • در تمام مارکت‌های ایرانی و خارجی مورد تایید هستند.
  • برنامه نویس دسترسی به تمامی امکانات سیستم عامل دارد.

معایب اپلیکیشن Native

  • برای هر سیستم عامل باید کدهای جداگانه نوشته شود.
  • زمان توسعه برنامه بالا و به همین دلیل هزینه آن نیز بیشتر است.

Web APP چیست؟

نرم افزارهای Web  به صورت Responsive طراحی شده اند، درواقع آن ها وب سایت هایی هستند که برای گوشی های هوشمند پیاده سازی شده اند. کاربران به راحتی می توانند توسط مرورگر دستگاه های خود آن ها را مشاهده نمایند.

نرم افزار web  اکثرا توسط HTML5 طراحی و توسعه داده شده است، و به همین دلیل به راحتی می توان آن را در مرورگر گوشی مشاهده کرد. به منظور استفاده از این نرم افزارها باید همانند بازدید از یک وب سایت عمل شود، در واقع ابتدا باید مرورگر خود را باز کنید و در قسمت نوار آدرس ، آدرس وب سایت یا وب اپلیکیشن را وارد نمایید و در نهایت می توانید آن را با استفاده از مرورگر گوشی خود مشاهده نمایید.

این گونه نرم افزارها امکان نصب شدن را ندارند و تنها کاربر می تواند آن را bookmark نماید یا میانبر آن را روی صفحه گوشی خود قرار دهد، تا در آینده به آن دسترسی داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است، باید توجه کنید اپلیکیشن را به گونه ای توسعه دهید و یا طراحی نمایید که کاربران بتوانند با استفاده از هر مرورگری به راحتی از آن استفاده نمایند.

بنابراین اگر قصد دارید یک وب سایت با ساختار وب اپلیکیشن طراحی نمایید، ابتدا باید موراد مورد نیاز برای گوشی های هوشمند و تبلت را نیز در نظر بگیرید و شروع به ساخت اپلیکیشن نمایید. در واقع بدین صورت تنها با یک بار کد نوشتن می توانید هم وب سایت داشته باشید و هم اپلیکیشن از نوع web app.

مزایا Web APP

  • از سیستم عامل و حتی نسخه سیستم عامل ها مستق است.
  • با یک بار کد نوشتن می توان اپ را در سیستم عامل های مختلف اجرا کرد.
  • با وجود این که تنها یک بار کد نوشته می شود باگ ها و مشکلات به راحتی حل می شوند.

معایب Web APP

  • تنها با مرورگر قابل استفاده است.
  • دسترسی نداشتن به برخی سخت افزارهای گوشی های هوشمند.
  • اپلیکیشن را نمی توان در کافه بازار و app store شرکت اپل منتشر کرد.

 

اپلیکیشن Hybrid چیست؟

این نوع اپلیکیشن نیز همانند  Web APP است که تنها بوسیله مرورگر قابل استفاده هستند، تنها تفاوتی که با Web APP دارد، کاربر دیگر نیازی ندارد، در مرورگر گوشی برنامه را ببیند، بلکه با استفاده از  WebView در اندروید و با استفاده از UIWebView در IOS مرورگر در قالب یک نرم افزار native نمایش داده می شود.

جالب است بدانید نرم افزارهای هیبرید، با استفاده از  زبان برنامه نویسی HTML و CSS و JavaScript طراحی و توسعه داده می شود.تبدیل نرم افزار هیبرید به Native به معنای تبدیل کدها به کدهای نیتیو نیست، بلکه با استفاده از پلتفرم مورد نظر مثلا cordova یک اپلیکیشن Native تولید می نماید که در آن یک web view قرار دارد که کدها در آن اجرا می شود.

روش توسعه نرم افزار Hybrid نسبت به روش توسعه نرم افزار Native بسیار راحت تر و سریع تر است. همچنین به آسانی می توانید مشکلات آن را رفع کنید و بروزرسانی نرم افزار را انجام دهید و در هر زمانی با توجه به نیاز خود می توانید نرم افزار را منتشر کنید.

یکی از بزرگترین معایب اپلیکیشن های Hybrid این است که سرعت آن نسبت به اپلیکیشن Native زیاد نیست و تنها دلیل آن پردازش و نمایش کدها با استفاده از مرورگر است.

مزایا اپلیکیشن Hybrid

  • به برنامه نویس دسترسی به بخش زیادی از امکانات سیستم عامل را می دهد.
  • تنها با نوشتن یک کد می توانید در سیستم عامل های مختلف از آن استفاده نمایید.

معایب اپلیکیشن Hybrid

  • سرعت و عملکرد ضعیف تر و پایین تر نسبت به نرم افزار Native

مقایسه دو اپلیکیشن Native و Hybrid

  • سرعت و عملکرد در اپلیکیشن‌های Native به مراتب بالاتر از Hybrid است.
  • اپ‌های Native در تمام مارکت‌ها مانند کافه بازار٬ گوگل پلی و اپ استور معتبر و قابل انتشار است٬‌اما ممکن است Hybrid این طور نباشد.
  • دسترسی به سخت‌افزار و تمام ویژگی‌های سیستم عامل در Native امکانپذیر است٬ اما در Hybrid این طور نیست و برخی منابع فقط در دسترس هستند.
  • توسعه ٬رفع خطا و آپدیت در اپ‌های Hybrid (در حالتی که چند سیستم عامل مد نظر باشد) به دلیل نوشتن یک کد آسان تر است٬ اما برای نیتیو باید چند بار کدنویسی کرد.

 

اپلیکیشن Native و Hybrid، کدام یک بهتر است؟

اگر می خواهید برای نرم افزار بازی کدنویسی انجام دهید و به دنبال بازدهی بالا هستید از نرم افزارهای native باید استفاده کنید، همچنین اگر به زبان برنامه نویسی C  آشنا هستید و تا حدی تقریبا متوسطی با آن کار کرده اید و علاقمند به برنامه نویسی هستید بهترین گزینه برای شما نرم افزارهای native  هستند و تنها تمرکز خود را بر روی یک زبان قرار دهید و ان را به صورت تکمیلی یاد بگیرید.

واضح و بدیهی است که نوشتن کد برای تمامی پلتفرم ها کار راحت و ساده ای نیست و زمان زیادی را می برد. اگر بتوانید یک زبان برنامه نویسی را به صورت اصولی و کلی فرا بگیرید و به مفهوم آن تسلط پیدا نمایید. به راحتی می توانید دیگر زبان های برنامه نویسی را فرا بگیرید. در واقع تقریبا تمامی مفاهیم یکی است و تنها  syntax ها و نحوه استفاده از API ها مختلف است.

نرم افزارهای Hybrid برای افرادی که طراح وب هستند و روی زبان های HTML، CSS، JavaScript تسلط دارند و علاقه چندانی به یادگیری برنامه نویسی های اندروید و IOS ندارند بهترین گزینه است.

 

 نتیجه گیری

در سال های اخیر افراد برای کسب و کارهای خود به دنبال طراحی وب سایت بودند، بدین صورت می خواستند کسب و کار خود را به مشتریان معرفی کنند، اما امروزه کسب و کارها در کنار وب سایت های خود باید اپلیکیشن هایی را برای خود طراحی نمایند زیرا با توجه به پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در حوزه نرم افزارهای گوشی های هوشمند طراحی اپلیکیشن می تواند سرعت موفقیت کسب و کار را افزایش دهد.

پیدا کردن راه مناسب برای طراحی اپلیکیشن به پارامتر‌های زیادی در اپ شما بستگی دارد٬ بهتر است قبل از شروع بیشتر تحقیق کرد یا حداقل از یک حرفه‌ای در این کار مشورت گرفت.

اگر بودجه یا فرصت کافی ندارید یا این که نمیخواهید برای شروع کار پول و زمان زیادی صرف کنید٬‌ اپلیکیشن‌ساز ها یک راه میانبر آسان٬ سریع و کم هزینه برای ساخت اپلیکیشن هستند. اپلیکیشن‌ساز ها هم از روش‌هایی که گفته شد برای ساخت اپلیکیشن استفاده میکنند٬ اکثر اپ ساز ها از روش Hybrid استفاده میکنند.

ما اینجا در مسترتواپ از روش Native برای توسعه و بروزرسانی اپلیکیشن ها استفاده میکنیم، گرچه طراحی، توسعه و بروز نگه داشتن اپلیکیشن برای دو سیستم عامل اندروید و IOS آن هم به روش Native کار آسانی نیست٬ اما کیفیت، سرعت و عملکرد اپلیکیشن برای تیم مسترتواپ بسیار مهم است. اگر نیاز به مشاوره در خصوص طراحی اپلیکیشن دارید میتوانید با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا