رفتن به محتوای اصلی
تبلیغات و جذب کاربر برای اپلیکیشن از طریق شبکه‌های تبلیغاتی

تبلیغات و جذب کاربر برای اپلیکیشن از طریق شبکه‌های تبلیغاتی

شبکه‌ تبلیغاتی دارای انواع مختلفی است که به منظور تبلیغات اپلیکیشن می‌توان از هریک از آنها استفاده نمود. حتی اگر اپلیکیشن شما از تمام جهات کامل و بی نقص باشد و حرف اول را در بازار خود بزند، باز هم بدون تبلیغ و جذب کاربر چندان موفق نخواهید بود.

انواع شبکه‌ تبلیغاتی در بازاریابی پولی اپلیکیشن

جذب کاربر و تبلیغات اپلیکیشن به روش‌های مختلفی امکان پذیر است. با این‌که شبکه‌های تبلیغاتی محیطی جذاب و فعال را برای تبلیغات ایجاد کرده‌اند، اما باید توجه کنید که تمامی این شبکه‌ها موفق عمل نکرده‌اند. در واقع موفقیت اپلیکیشن شما در جذب کاربر در این بخش، کاملا وابسته به شبکه‌‌‌های تبلیغاتیست.

برای انتخاب یک شبکه تبلیغاتی موفق چه معیارهایی وجود دارند؟

  1. هدفمندی
  2. کیفیت تبلیغات طراحی شده
  3. ابعاد شبکه تبلیغاتی و گستره فعالیت
  4. انواع روش‌ها و فرمت‌های تبلیغات
  5. قیمت‌گذاری و ملاک‌های تعیین قیمت
  6. سوابق شبکه تبلیغاتی و دیدگاه‌های مشتریان سابق

در بحث شبکه‌ تبلیغاتی، شرکتی که به واسطه امکانات خود (وب سایت، اپلیکیشن و …) کار تبلیغات اپلیکیشن و جذب کاربر را انجام می‌دهد، ناشر و شخصی که به دنبال جذب کاربران جدید و روش‌های مناسب با تبلیغات اپلیکیشن است، تبلیغ‌دهنده خواهد بود. این شبکه‌ها نیاز تبلیغ‌دهندگان به استفاده از رسانه‌های جمعی گوناگون را کاهش داده‌اند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که شبکه‌های تبلیغاتی فضای مورد نیاز برای تبلیغ‌دهنده و توسعه‌دهنده ایجاد می‌کند و فضای کسب درآمد ناشر و تبلیغ ‌دهنده را محیا می‌کنند.

استفاده از این روش برای هر سه طرف فایده خواهد داشت. تبلیغ‌دهنده به واسطه تبلیغاتی که در انواع شبکه‌ تبلیغاتی درج می‌کند، به جذب کاربر خواهد پرداخت. ناشر و شرکت تبلیغاتی با کسب درصدی از میزان پرداختی که توسط تبلیغ‌دهنده انجام ‌می‌شود سود خواهند برد.

در واقع انواع شبکه‌ تبلیغاتی با استفاده از سرورهای خود و ارسال آگهی‌ها در غالب کد روی سایت ناشر کار تبلیغات اپلیکیشن را ممکن می‌سازند.

شبکه‌ تبلیغاتی و هدفمندسازی

اپلیکیشن مارکتینگ

شبکه‌های تبلیغاتی روش‌های مختلفی را برای ارتباط تبلیغ‌دهنده و ناشر جهت تبلیغات اپلیکیشن و جذب کاربر، مشخص کرده‌اند. در انواع این روش‌ها میزان خدمات به هر دو طرف مشخص شده و یکی از پارامترهای مهم در تعیین قیمت خدمات هستند. سه روش این ارتباط به شرح زیر هستند:

Blind networks

Blind network ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین نوع ارتباط در تبلیغات و جذب کاربر است. اما ضعف بزرگ آن عدم امکام مشخص کردن محل و نحوه نمایش تبلیغات است.

Vertical networks

نمایش آگهی در این نوع کاملا طبقه‌بندی شده و براساس فعالیت مشخص اپلیکیشن‌ها است. از این‌رو دارای کیفیت بالایی هستند. به طور مثال، اگر زمینه تبلیغ اپلیکیشین شما فعالیت‌های ورزشی است، این تبلیغات تنها در وب سایت‌هایی نمایش داده می‌شوند که در زمینه ورزش و موارد مربوط به آن‌ها فعالیت می‌کنند. پس هیچ‌گاه تبلیغات اپلیکیشن خود را درصفحات با موضوعات نامربوط نخواهید یافت.

Targeted networks

اگر به دنبال نرخ بازگشت سرمایه بیش‌تر و جذب کاربر بالقوه و خاص خود هستید، targeted network بهترین انتخاب برای شماست. این شبکه گرانترین و پرهزینه‌ترین نوع شبکه تبلیغات برای تبلیغ‌دهندگان است. این شبکه‌ها به صورت کاملا هدفمند و با طبقه‌بندی کاربران و نیازهای آن‌ها به ارسال آگهی‌ها برای تبلیغ اپلیکیشن شما می‎‌پردازند. این شبکه‌ها از طریق پلتفرم‌های third party کاربران و مخاطبین را بر اساس جنسیت، منطقه جغرافیایی، سلایق، واکنش‌های کاربران در مقابل تبلیغات گذشته و… دسته‌بندی می‌کنند

پلتفرم third party باعث شده‌اند تا :

  1. هزینه‌های تبلیغات کاملا شفاف‌سازی و مشخص شوند.
  2. از تقلب در تبلیغات جلوگیری شود.
  3. تبلیغات اپلیکیشن جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب، کاملا هدفمند و طبقه‌بندی شده در محل‌های موثر و مناسب خود درج گردند.
  4. اعتماد به شبکه‌های تبلیغاتی با توجه به نتیجه به‌دست آمده و رضایت تبلیغ‌دهندگان به دست آمده‌است.

اساس قیمت‌گذاری در انواع شبکه‌ تبلیغاتی

  1. هر ۱۰۰۰ نمایش یک واحد هزینه cost per mille

CPM

واضح است که در این مدل تنها برندسازی مطرح است. هزینه براساس هر ۱۰۰۰ نمایش برای مخاطبان محاسبه می‌شود. در واقع مبلغی که به ناشر پرداخت می‌شود براساس هر ۱۰۰۰ بار نمایش است که به مخاطب یا کاربر داده می‌شود. هزینه تبلیغات اپلیکیشن در این مدل نسبت به سایر روش‌ها بسیار کم‌تر است، اما در جذب کاربر چندان موفق نیست.

  1. هر کلیک یک هزینه cost per click

CPC

اگر به دنبال افزایش تعداد بازدید از اپلیکیشن و افزایش ترافیک سایت هستید، روش cpm برای شما کافی نخواهد بود. در این مدل به ازای هر کلیکی که روی آگهی می‌شود، به ناشر پول پرداخت خواهد شد. تعیین قیمت روشcpc بر اساس سیستم مزایده انجام می‌گردد.

  1. انجام یک عمل خاص مساوی است با یک هزینه cost per action

اپلیکیشن مارکتینگ- CPA

روشی مناسب و متداول برای نرخ بازگشت سرمایه است. یکی از روش‌های عملکردی است که باعث می‌شود تا کاربر با اپلیکیشن درگیر شود. پرداخت هزینه در این روش به ناشر به این گونه است که به ازای تکمیل یک روند توسط کاربر جدید مانند نصب اپلیکیشن و ثبت نام و یا شرکت در نظر سنجی انجام می‌گردد.

  1. هزینه در ازای نمایش کامل یک ویدئو پرداخت خواهد شد cost per complete view

شبکه‌ تبلیغاتی - CPV

اگر برای تبلیغات اپلیکیشن خود روش نمایش ویدئو را انخاب کرده‌اید، cpcv روشی مناسب خواهد بود. از آن‌جایی که اتصال به اپلیکیشن و امکان نصب و ورود به آن با استفاده از یک صفحه در انتهای تبلیغ امکان پذیر می‌گردد، بنابراین ویدئو ساخته شده باید آنقدر جذاب باشد تا کاربر جدید را به تماشای آن تا انتها ترغیب کند. ضعف اساسی این روش در عدم امکان کنترل کلیک‌هاست. پس دریافت هزینه از تبلیغ‌دهنده تنها بر اساس نمایش کامل هر ویدئو خواهد بود.

  1. پرداخت در مقابل نصب اپلیکیشن cost per install

CPI- شبکه‌ تبلیغاتی

از آن‌جایی که هدف سازندگان اپلیکیشن‌ها جذب کاربر و تلاش برای نصب و استفاده آن‌ها از اپلیکیشن است، بنابراین این روش مناسب‌ترین روش برای تبلیغات اپلیکیشن و تشویق کاربر به نصب و استفاده از اپ است. پرداخت به ناشر توسط نصب اپ صورت می‌گیرد. قیمت‌گذاری در این روش براساس سیستم مزایده خواهد بود. قیمت‌ها با توجه به بازه‌های زمانی خاص متغیر خواهد بود.

بسترهای مناسب در تبلیغات آنلاین

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تجهیزات گوناگون، بسترهای تبلیغاتی مختلفی ایجاد شده‌اند که به کمک آن‌ها می‌توانید تبلیغات اپلیکیشن خود را در معرض نمایش قرار دهید. بسترهای مختلفی مثل موبایل، ایمیل، ویدئو و … که این امکان را به شما می‌دهند تا در محیط‌ها گوناگونی به تبلیغ بپردازید. استفاده از بسترهای متنوع بسته به توانایی شبکه تبلیغاتی خواهد داشت. برخی توانایی ارائه تبلیغ‌های با کیفیت در انواع بسترها دارند و در مقابل برخی دیگر تنها در بسترهای خاصی به فعالیت می‌پردازند. هدف در تمامی این روش‌ها جذب کاربر و نصب اپلیکیشن توسط آن‌هاست.

در ادامه به بررسی بسترهای مختلف و پرکاربرد خواهیم پرداخت:

  • بنرها

شبکه‌ تبلیغاتی -تبلیغات بنری

بنرها یکی از رایج‌ترین روش‌هایی تبلیغاتی در تبلیغات اپلیکیشن هستند. این تبلیغات دارای ابعاد بسیار کوچکی بوده که در مقیاس‌های خاصی ارائه شده و محل نمایش آن‌ها بالا یا پایین صفحه است. ابعاد بنرها از مهم‌ترین عوامل در نرخ کلیک توسط کاربر است. این فرمت موفقیت چندانی در جذب کاربر نداشته و طبق بررسی‌ها مشخص شده که ۹۸ درصد تبلیغ‌دهندگان پول خود را برای این روش از دست می‌دهند. برای مشخص شدن مناسب‌ترین بنر بهتر از از تست A/B کمک بگیرید.

مزایای استفاده از بنرهای تبلیغاتی:

  1. راه‌اندازی سریع
  2. هزینه پایین
  3. سادگی در تبلیغ

معایب استفاده از بنرهای تبلیغاتی:

  1. آزاردهنده بودن بنرها
  2. کوچک بودن
  3. خوانا نبودن نوشته‌های تبلیغات
  • بینابینی

تبلیغاتی هستند که به محض باز شدن یک صفحه به طور کامل روی صفحه قرار می‌گیرند و صفحه را قفل می‌کنند و تنها با علامت × کنار پنجره تبلیغ می‌توان آن‌ها را بست.  این روش یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی اپلیکیشن محسوب می‌شود که در کنار موثر بودن می‌تواند مخرب نیز باشد.

مزایای استفاده از تبلیغات بینابینی:

  1. عدم محدودیت در ابعاد نمایش و فضای اشغال شده
  2. تعامل ناخواسته کاربر برای بستن تبلیغ که در برخی موارد منجر به باز کردن تبلیغ توسط او خواهد شد.

معایب استفاده از تبلیغات بینابینی:

  1. توقف کاربر از انجام فعالیت خود
  2. توقف استفاده از اپلیکیشن توسط کاربر به علت آزاردهنده بودن این تبلیغات

تبلیغات ویدئویی

تبلیغات اپلیکیشن به وسیله ویدئو یکی از موفق‌ترین روش‌های جذب کاربر است که به دو صورت انجام می‌شود:

  1. تبلیغات با دادن جایزه به کاربر در ازای تماشای ویدئو که بیش‌تر در بازی‌های موبایلی انجام می‌شوند.
  2. تبلیغات بدون جایزه که حین فعالیت پخش خواهند شد.

تبلیغات همسان

شبکه‌ تبلیغاتی

تبلیغاتی که کاملا با محتوای اپلیکیشن هماهنگ و همسان هستند و گاهی حتی نمی‌شود جنبه تبلیغاتی بودن آن‌ها را تشخیص داد. این روش به هیچ عنوان برای کاربر آزاردهنده نبوده و به دو صورت بنر و ویدئو ارائه شده و باعث جذب کاربر خواهد شد.

تبلیغات پیش نمایشی

روشی مناسب برای برندسازی اپلیکیشن که با یک ویدئو کوتاه قبل از ویدئو اصلی نمایش داده می‌شود. دکمه skip در این روش باعث توقف ادامه نمایش توسط کاربر می‌شود.

پوش نوتیفیکیشن

ارسال پیام با این روش حتی زمانی که کاربر خارج از اپ باشد نیز امکان پذیر است. باید به تعداد و زمان ارسال پیام‌ها توجه کنید تا برای کاربر خسته کننده نباشد.

برای اینکه نرخ جذب کاربر برای اپلیکیشن شما بالا برود و بتوانید در انواع شبکه‌ تبلیغاتی فعالیت کنید، باید به چند مورد توجه کنید.

  • تبلیغات درون شبکه‌‌ای مثل in-app massag ها
  • استفاده از cpi  برای تبلیغات اپلیکیشن
  • استفاده از سیستم third party
  • ساخت ویدئوها و بنرهای جذاب و مناسب
  • پرداخت هزینه به شکلی هدفمند و موثر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا