رفتن به محتوای اصلی
مفهوم صفحه فرود یا لندینگ پیج، نحوه بهینه سازی و انواع آن

مفهوم صفحه فرود یا لندینگ پیج، نحوه بهینه سازی و انواع آن

صفحه فرود یا لندینگ پیج یک صفحه مجزا است که بازدیدکنندگان با کلیک نمودن بر روی گزینه call to action یا لینک تبلیغ شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری، پرداخت به ازای کلیک و … وارد صفحه فرود می‌شوند. در واقع این صفحه کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل شوند. لندینگ پیج‌ها با هدف مشخصی تهیه طراحی می‌شوند و بیشتر در کمپین‌های بازاریابی استفاده می‌شوند. اصلی‌ترین اهداف صفحه فرود ثبت نام برای یک وبینار، خدمات نرم افزاری و یا دانلود است. در صفحه فرود می‌توانید از بازدیدکنندگان اطلاعاتی همچون نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن و …. بگیرید و با توجه به اطلاعات با استفاده از استراتژی‌های مناسب نسبت به افزایش تعداد مشتریان اقدام نمایید. لازم به ذکر است، اگر لندینگ پیج خوب و خلاقانه طراحی شود، تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان وب سایت به مشتری تبدیل می‌شوند و شکل قیف بازاریابی کسب و کار شما شبیه به استوانه خواهد شد.

هدف از طراحی صفحه فرود چیست؟

صفحه فرود به بازدیدکنندگان وب سایت کمک می‌کند تا سریع تر به محتوا مورد نظر خود و یا هر چیزی که کاربر برای آن وارد وب سایت شده است، دسترسی پیدا نماید. ورود هر کاربر به سایت، یک فرصت برای آگاهی از برند و یا فروش محصول است. بنابراین باید لندینگ پیج‌ها به گونه‌ای طراحی شوند که کاربر با ورود به صفحه فرود آنچه را که می‌خواهد را به طور واضح مشاهده نماید. با رعایت این نکته می‌توان از منصرف شدن بازدید کننده جلوگیری کنید و بازدید سایت را افزایش دهید.

طراحی لندینگ پیج

در طراحی تمامی مراحل لندینگ پیج باید نیاز مخاطب را در نظر بگیرید و مناسب‌ترین المان‌ها را با توجه به نوع مخاطب و کسب و کار خود برای طراحی صفحه فرود خود انتخاب کنید. در تصاویر زیر می‌توانید دو نوع لندینگ پیج با رویکردهای جدی و جالب را مشاهده نمایید.

صفحه فرود با رویکرد جدی

صفحه فرود با رویکرد جدی

 

صفحه فرود با رویکرد جالب

صفحه فرود با رویکرد جالب

تفاوت صفحه فرود و صفحه اصلی سایت

شکل کلی لندینگ پیج را در سمت راست تصویر و شکل کلی صفحه اصلی سایت را در سمت چپ تصویر می‌توانید مشاهده نمایید. با دقت به تصویر بالا نگاه کنید، اصلی‌ترین تفاوت لندینگ پیج و صفحه اصلی سایت تعداد لینک‌های آن است. در لندینگ پیج تنها یک لینک با سایز بزرگ استفاده می‌شود، اما صفحه اصلی دارای ۴۳ لینک است.

لازم است بیان شود، در زمان طراحی هر چه از لینک کمتری استفاده شود، افزایش نرخ تبدیل افزایش پیدا می‌کند و به منظور بهینه سازی تبلیغات پولی مناسب‌تر است. بنابراین متخصصین بازاریابی در صفحه فرود از حداقل لینک استفاده می‌نمایند.

بنابراین هیچ گاه نباید از صفحه اصلی وب سایت تحت عنوان یک لندینگ پیج استفاده کنید. زیرا همانطور که بیان شد، صفحه فرود ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که صفحه اصلی سایت نمی‌تواند آن ویژگی‌ها را داشته باشد.

فواید استفاده از لندینگ پیج

با توجه به گزارش مارکتینگ بنچ مارک از هفت هزار کسب و کار که توسط hubspot تهیه شده، می‌توان بیان نمود با افزایش تعداد لندینگ پیج‌ها می‌توان اطلاعات بیشتری از مخاطبان بدست آورد و آن‌ها را به مشتری تبدیل نمود و به سودآوری بیشتری دست یافت. همچنین با استفاده از لندینگ پیج‌ها می‌توان سئو سایت را بهبود داد و در حفظ و نگهدای مشتریان تاثیر بسزایی دارد. بنابراین با توجه به نمودار بالا می‌توان بیان نمود، با افزایش تعداد لندینگ پیج‌ها از ۱۰ به ۱۵ اطلاعات جمع آوری شده از لندینگ پیج‌ها حدود ۵۵ درصد افزایش یافته است.

انواع صفحه فرود یا لندینگ پیج

۱- Opt-In Landing Pages

صفحه فرود Opt-In

این نوع لندینگ پیج آدرس ایمیل بازدیدکنندگان را دریافت می‌کند. زمانی که می‌خواهید از این نوع لندینگ پیج استفاده نمایید، باید از المان‌ها و نوشته‌های خلاقانه استفاده نمایید. طراحی نادرست باعث عملکر ضعیف لندینگ پیج در جمع آوری اطلاعات بازدیدکنندگان خواهد شد. اما اگر جذاب و اصولی طراحی شود، نتایج ارزشمندی را برای کسب و کارها بدست می‌آورد. حتما شما هم تا به امروز برای یکبار با لندینگ پیج opt-in landing pages مواجه شده‌اید و شاید از خودت پرسیده باشید، با وارد نمودن ایمیل و اطلاعاتم، وب سایت چه مزایایی را برای من در نظر گرفته است؟

اگر کاربر در لندینگ پیج جواب این سوال خود را پیدا نکند، به طور قطعی از صفحه خارج می‌شود و وب سایت یک مشتری بالقوه را از دست می‌دهد.

۲- Lead Generation

لندینگ پیج Lead Generation

lead gen یا lead capture به نوعی از لندینگ پیج گفته می‌شود که هدف آن تهیه لیستی از مشتریان بالقوه است. در lead gen یک فرم تحت عنوان CTA قرار داده می‌شود که اطلاعاتی همچون نام، شماره تماس، ایمیل بازدیدکنندگان جمع آوری شود. Lead Generation بیشتر برای کسب و کارهای B2B توصیه می‌شود و برای ترغیب و تشویق مشتری یک محصول و یا خدمت رایگان ارائه می‌دهند و بدین صورت می‌توانند اطلاعات مخاطب را جمع آوری نمایند.

۳-Click Through

Click Through صفحه ورودی است که در آن هیچ گونه فرمی قرار داده نمی‌شود و تنها به عنوان آگاهی دهنده از این لندینگ پیج استفاده می‌کنند. کاربر پس از بازدید تبلیغات، با برند و مزایای کسب و کار برای او بیشتر آشنا می‌شود. بنابراین می‌تواند بازدید کننده را ترغیب نماید تا بر روی یک لینک دیگر نیز کلیک نماید و در آن لحظه تبدیل (conversion) رخ دهد و بازدید کننده به یک مشتری تبدیل می‌شود.

ویژگی‌های بهترین صفحات فرود

مهمترین عامل موفقیت، بهترین لندینگ پیج‌ها مورد هدف قرار دادن مخاطبان خاص است. حائز اهمیت است بیان شود، برای هر پیشنهاد و offer وب سایت، لازم است یک صفحه فرود مناسب و جدا تهیه شود. با توجه به آمار و گزارشات hubspot در وب سایت stateofinbound می‌توان بیان نمود که کسب و کارهایی که بالای ۳۰ لندینگ پیج داشته‌اند، تقریبا هفت برابر بیشتر از کسب و کارهایی که بین ۱ تا ۵ صفحه فرود داشته‌اند، اطلاعات بازدیدکنندگان را جمع آوری نموده‌اند و مشتریان جدید جذب نموده‌اند.

مهمترین نکته‌ای که در طراحی صفحات فرود باید به آن توجه شود، عنوان لندینگ پیج‌ها است. عنوان صفحات فرود باید به گونه‌ای باشد که بازدید کننده را قانع به وارد نمودن اطلاعاتش نماید. با استفاده از جملات غیر مستقیم به عنوان مثال پرسیدن علاقه و نظرات آن‌ها در مورد محتوا و یا محصولات برای دریافت تخفیف می‌توانید بازیدکنندگان را تبدیل به مشتری نمایید. همچنین می‌توانید نظرات مشتریانی که از محصولات شما استفاده نموده‌اند و رضایت داشته‌اند را در لندینگ پیج قرار دهید. بهتر است این افراد معروف و شناخته شده باشند تا کاربر بتواند راحت‌تر اعتماد نماید.

اکنون که با مفهوم لندینگ پیج و انواع آن آشنا شده‌اید، می‌خواهیم از اهمیت و ضرورت استفاده از لندینگ پیج برای کسب و کارها بیان نماییم. اما دقت داشته باشید، باید از لندینگ پیجی استفاده نمایید که موثر باشد بدین منظور لازم است با ویژگی‌های صفحه فرود بهینه آشنا باشید.

بهینه سازی صفحه فرود یا لندینگ پیج

  • خودداری از قرار دادن navigation bar

قرار دادن هر لینک اضافی در لندینگ پیج سبب حواس پرتی بازدید کننده می‌شود و او را از محتوایی که به دنبال آن است، دور می‌کند و با احتمال زیاد از صفحه خارج می‌شود. بنابراین قرار دادن لینک اضافی و یا navigation bar سبب کاهش نرخ پرش یا bounce rate می‌شود.

bounce rate همان نرخ پرش است که از نسبت تعداد بازدیدکنندگانی که اطلاعات خود را وارد نموده‌اند به کل بازدیدکنندگان هر صفحه فرود است.

  • انتخاب عنوان و زیرعنوان‌های کوتاه و واضح

عنوان همان چیزی است که کاربر در نگاه اول آن را مشاهده می‌کند و وارد نمودن اطلاعات و کامل نمودن فرم وابسته به عنوان است. عنوانی که در صفحات فرود نوشته می‌شود باید به طور واضح پیشنهاد و offer را توضیح دهد که کاربر دقیقا برای دریافت چه محصول و یا خدماتی باید فرم را تکمیل نماید.

  • بیان ارزش محصول پیشنهاد شده

ویژگی‌های برتری محصولات و یا خدمات خود را در جملاتی کوتاه و واضح به صورت تیتر وار بیان نمایید.

  • انتخاب تصویر مناسب برای صفحه فرود

تصویر مناسب در لندینگ پیج

بعد از عنوان در لندینگ پیج‌ها تصویر مرتبط و با کیفیت مهمترین عامل در ترغیب بازدید کننده به وارد کردن اطلاعاتش است. به عنوان مثال برای دانلود کتاب از تصویر جلد کتاب الکترونیکی در لندینگ پیج‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر تصویری که می‌خواهید در لندینگ پیج‌ها استفاده نمایید، متن کپی رایتینگ نیز اهمیت بسیار بالایی دارد.

  • Lead capture form

فرم دریافت اطلاعات یکی از ضروری‌ترین بخش‌های هر صفحه فرودی است.واضح و بدیهی است که صاحبان کسب و کار علاقمند هستند، اطلاعات بیشتری در مورد مشتریانش داشته باشد و به همین دلیل دوست دارد که سوالات بیشتری در لندینگ پیج قرار دهد؛ اما بازدید کنندگان تمایل دارند با پاسخ دادن به سوالات کمتر به محتوا و یا محصول مورد نظر خود دسترسی پیدا نمایند.

امروزه برای رفع این موضوع استراتژی‌های مختلفی وجود دارد. هدف برخی از کسب و کارها تعداد زیاد مخاطب است، به همین دلیل از فرم‌هایی با سوالات کم استفاده می‌کنند؛ اما کسب و کارهایی نیز وجود دارند که به دنبال مخاطبین علاقمند به محصولاتشان هستند و با قرار دادن فرم‌های طولانی‌تر می‌خواهند اطلاعات بیشتری بدست آورند. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتری بدست آورید و مشتریان بالقوه خود را شناسایی نمایید از لندینگ پیج‌هایی با سوالات زیاد استفاده نمایید، اما فراموش نکنید پرسیدن سوالات زیاد و بیهوده نیز سبب از دست دادن مشتری خواهد شد.

نکته حائز اهمیت دیگری که باید به آن توجه نمایید، progressive profiling  است. در اقع کاربرانی که در سایت یکبار فرم را تکمیل نموده‌اند به صورت خودکار با ورود به لندینگ پیج فرم تکمیل می‌شود. این امر سبب کوتاه تر شدن زمان تکمیل فرم و افزایش رضایت بازدید کننده می‌شود. این ویژگی را می توانید در لندینگ پیج‌های وب سایت hubspot مشاهده نمایید.

  • privacy policy

زمانی که شما در لندینگ پیج‌ها از مشتریان ومخاطبان خود اطلاعاتی همانند شماره تلفن و ایمیل می‌خواهید، باید به آن‌ها این اطمینان خاطر را بدهید که اطلاعات آن‌ها را به افراد و یا سازمانی نمی‌دهید. اگر واضح و کامل برای مخاطبان خود علت پرسیدن سوالات خود را بیان نکنید، فرم را تکمیل نمی‌کنند و از صفحه خارج می‌شوند و شما مشتریان خود را بدین صورت از دست خواهید داد.

  • انتخاب متن مناسب برای گزینه CTA

با استفاده از خلاقیت باید متن مناسبی برای این بخش تهیه نمایید و از کلمات تکراری همچون تایید استفاده نکنید.

  • تایید مخاطبین

همان طور که در بخش opt-in landing page بیان شد، با قرار دادن نظر مشتریانی که از خدمات و محصولات شما رضایت داشته اند، می‌توانید دیگر مخاطبان را به ترغیب به تکمیل فرم نمایید.

آزمون A/B به منظور بهینه سازی لندینگ پیج‌ها

هر کسب و کاری با توجه به حوزه کاری، مخاطبان خاص خود را دارد. با استفاده از آزمون A/B می‌توان مناسب ترین لندینگ پیجی را طراحی نمایید که مخاطبان بیشتری را جذب نماید و بازدیدکنندگان بیشتری را به مشتری تبدیل نماید.

در آزمون A/B با توجه به خروجی که به شما می‌دهد، باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

در کدام قسمت بازدیدکننده ها بیشتر بر روی صفحه کلیک می‌کنند؟

مدت زمان ماندگاری بازدید کننده در صفحه چقدر است؟

چه تعدا از بازدیدکنندگان به مشتریان شما تبدیل می‌شوند و فرم را تکمیل می‌کنند؟

با پاسخ به این سوالات، اکنون می‌توانید هریک از آن ۸ عاملی که در بالا بیان شد، تغییر دهید و دوباره این آزمون را انجام دهید و میزان اهمیت هر بخش را ببینید. جالب است بدانید، تقریبا ۶۱ درصد از کسب و کارها، متاسفانه در ماه حدود ۵ بار از این آزمون استفاده می‌کنند. برای موفقیت در لندینگ پیج‌ها توصیه می‌شود، از این آزمون بیشتر استفاده نمایید و جزء ۳۹ درصد دیگر باشید؛ زیرا هزینه انجام این آزمون از فعالیت‌های بازاریابی مقرون به صرفه‌تر است. به یاد داشته باشید، هیچ گاه لندینگ پیج‌ها به طور دائم در بهترین حالت قرار نمی‌گیرند و به مرور زمان باید با انجام این آزمون آن را در بهترین حالت حفظ نمود. سه عامل مهمی که سبب بررسی نوع پیشنهاد و offer شما می‌شود: صفحه فرود، متن نوشته شده در عنوان، زیر عنوان و سوالات فرم.

بهینه سازی لندینگ پیج با آزمون A/B

رنگ دکمه CTA یکی از مهمترین مواردی است که در زمان طراحی لندینگ پیج باید به آن بسیار توجه شود. تضاد رنگ این دکمه با سایر رنگ‌های صفحه تاثیر مثبتی بر کلیک شدن دارد. در تصویر بالا می‌توانید نتیجه تستی که تنها در کلمات order، get و CTA متفاوت است را مشاهده نمایید.

اکنون که با مفهوم و مزایای لندینگ پیج آشنا شدید، می‌توانید با رعایت نکات بیان شده برای کسب وکار خود لندینگ پیج طراحی نمایید و بازدیدکنندگان سایت خود را به مشتریان بالقوه تبدیل نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا