رفتن به محتوای اصلی
پارامترهای سنجش کمپین تبلیغاتی در گوگل آنالیتیکس

پارامترهای سنجش کمپین تبلیغاتی در گوگل آنالیتیکس

کمپین تبلیغاتی یکی از آن عبارت‌هایی است که امروزه زیاد به گوش می‌خورد. از کمپین‌های تبلیغاتی برای انتقال تبلیغات در کانال‌های مختلف استفاده می‌شود. زمانی که یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی می‌شود، بهینه سازی کمپین با استفاده از پارامترهای گوناگون برای موفقیت کمپین تبلیغاتی امری مهم و ضروری محسوب می‌شود. برای تحلیل و آنالیز اطلاعات می‌توان از گوگل آنالیتیکس استفاده نمود. اما به طور کلی می‌توان پارامترهای سنجش کمپین تبلیغاتی را به سه دسته تقسیم بندی نمود. در این مطلب به بررسی پارامترهای سنجش کمپین تبلیغاتی درگوگل آنالیتکس پرداخته‌ایم.

پارامترهای سنجش کمپین تبلیغاتی

۱-پارامترهای جذب کاربر (Acquisition)

پارامتر جذب کاربر، تعداد افرادی که با کمپین تبلیغاتی ارتباط برقرار کرده‌اند، را مشخص می‌کند. عوامل مهمی که در این پارامتر وجود دارند، عبارتند از:

  • تعداد کاربران: تعداد کل کاربرانی که از لندینگ پیج بازدید نموده‌اند.
  • کاربران جدید: تعداد کل کاربران جدیدی که برای اولین بار از صفحه فرود بازدید نموده‌اند.
  • سشن (session): سشن توسط گوگل آنالیتیکس مقدار می‌گیرد. در واقع هر دفعه که کاربر وارد وب سایت شود، به عدد سشن یکی اضافه می‌شود. دقت داشته باشید، سشن زمانی که کاربر به مدت ۳۰ دقیقه با وب سایت تعاملی نداشته باشد، یا با استفاده از لینکی دیگر وارد وب سایت شود، پس از ورود مجدد سشن از صفر شروع به مقدار گرفتن می‌کند. در واقع با هر بازدید کاربر از وب سایت، یک سشن محاسبه می‌شود.

پارامترهای جذب کاربر در کمپین تبلیغات همسان نیز کاربرد بسیار زیادی دارد:

  • ایمپرشن (Impression): نشان دهنده تعداد افرادی است که تبلیغ شما را مشاهده کرده‌اند.
  • نرخ کلیک(CTR): نرخ کلیک از تقسیم تعداد افرادی که بر روی تبلیغ کلیک نموده‌اند به تعداد ایمپرشن بدست می‌آید. در واقع با بهینه سازی نرخ کلیکی می‌توان cpc را کاهش داد و کمپین تبلیغاتی را بهینه نمود.( هزینه به ازای هر کلیک را cpc می‌گویند.)
  • منبع ترافیک وب‌سایت : کاربران از چه طریقی وارد وب سایت شما شده‌اند؟ کمپین تبلیغاتی؟ گوگل؟ شبکه‌های اجتماعی؟

تمامی این پارامترها به شما نشان می‌دهد که کمپین تبلیغاتی کسب و کار شما تا چه میزان در آگاه سازی برند موفق بوده است. اگر اعداد این پارامترها به حد استاندارد خود نرسیده باشد، باید به دنبال دلیل نرسیدن پیام کسب و کارتان به مخاطبان باشید. چرا پیام تبلیغاتی شما توانسته است مخاطب را درگیر کند؟

راه حل افزایش مقادیر پارامترهای جذب کاربر

  • به دنبال کلمات کلیدی مناسب‌تری باشید.

اگر برای کسب و کار خود از کمپین گوگل ادوردز استفاده می‌کنید، کلمات کلیدی هدف خود را تغییر دهید. با استفاده از ابزار رایگان Keyword Planner می‌توانید بهترین کلمات کلیدی را انتخاب نمایید.

  • بهینه سازی گزینه CTA

متن قسمتCTA (Call To Action) را خلاقانه‌تر و جذاب‌تر بنویسید. برای یکبار خودتان را جای کاربر قرار دهید و ببینید با دیدن CTA دلیل محکمی برای کلیک کردن بر روی تبلیغات کسب و کار خود پیدا می‌کنید یا خیر؟ در واقع این بخش باید به کاربر نشان دهد که با کلیک کردن آن چیزی را که می‌خواهد را بدست می‌آورد.

  • بهینه سازی محتوای کمپین تبلیغاتی

بهینه سازی محتوا کمپین می‌تواند، در افزایش اعداد پارامترها موثر باشد. همچنین انتخاب عکس مرتبط و با کیفیت نیز علاوه بر محتوا حائز اهمیت است.

۲-پارامترهای مربوط به رفتار کاربر

این پارامتر نشان دهنده نحوه تعامل کاربران با وب سایت است. عوامل مهمی که در این پارامتر وجود دارند، عبارتند از:

  • نرخ پرش(Bounce Rate) : نرخ پرش نشان دهنده میزان افرادی است که وارد سایت شده‌اند و بدون هیچ گونه بازدیدی از دیگر صفحات، از وب سایت خارج شده‌اند.
  • Pageviews Per Session: نشان دهنده میانگین صفحه‌هایی که با هر سشن دیده شده‌اند.
  • مدت زمان هر سشن: نشان دهنده مدت زمانی است که به طور متوسط کاربران در وب سایت حضور داشته‌اند.

برخی اوقات ممکن است میزان پارامترهای جذب کاربر زیاد باشد، اما میزان این نحوه رفتار کاربر با وب سایت کم باشد. این بدان معنا است که وب سایت برای کاربران جذابیت کافی را نداشته است. بنابراین باید به دنبال راه حل های افزایش مقادیر پارامترهای رفتار کاربر بود.

راه حل افزایش مقادیر پارامترهای رفتار کاربر

  • بهینه‌سازی لندینگ پیج(صفحه فرود)

لندینگ پیج تبلیغ کسب وکار خود را بهینه نمایید. با طراحی ساده و استفاده از فرم‌هایی با سوالات کم می‌توانید لندینگ پیج موفقی داشته باشید.

لازم به ذکر است، جذب کاربر و درگیر نمودن آن در مرحله تبلیغ کار نسبتا ساده‌ای است. اما فراموش نکنید تنها جذب کردن کاربر نباید هدف شما باشد، باید کاری کنید که کاربر به مشتری بالقوه شما تبدیل شود. بدین صورت می‌توانید به موفقیت‌های بیشتری دست یابید.

۳-پارامترهای مربوط به نرخ تبدیل

پارامترهای مربوط به نرخ تبدیل

پس از جذب کاربر در مرحله تبلیغ، زمان آن رسیده است که آن ها را به مشتری تبدیل نمایید. نرخ تبدیل جزء آن دسته از پارامترهایی است که در کمپین تبلیغاتی حائز اهمیت است. آخرین مرحله از قیف فروش، مرحله تبدیل کاربر به مشتری است. پارامتر های مهم نرخ تبدیل عبارتنداز :

  • تعداد تبدیل: نشان دهنده تعداد کاربرانی که وارد وب سایت شده و فعالیت‌های همچون خرید و یا ثبت نام در خبرنامه وب سایت شما را انجام داده‌اند.
  • نرخ تبدیل: نشان دهنده درصد کاربرانی که فعالیتی همچون خرید و یا ثبت نام در خبرنامه را در وب سایت انجام داده‌اند تقسیم بر کل کاربرانی که از وب سایت بازدید نموده‌اند.

راه حل افزایش مقادیر پارامترهای نرخ تبدیل

  • تحقیقات بازار : با کمی تجزیه و تحلیل می توانید مشتریان بالقوه خود را شناسایی نمایید و با توجه به سلیقه و نیاز آن ها کیفیت کمپین را بهبود دهید تا بدین صورت بتوانید کاربران با کیفیتی جذب نمایید. در واقع با شناسایی نیاز مخاطبان خود می توانید مشتریان بیشتری جذب نمایید.
  • بهبود لندینگ پیج: اگر از صفحه فرود فعلی خود تعداد کاربر مورد انتظار خود را جذب نکرده اید، لازم است آن را تغییر دهید.
  • کوچکترین موارد کسب و کارتان را بهینه سازی نمایید.

اگر از کمپین تبلیغاتی کسب و کار خود نتیجه مطلوبی دریافت نکرده‌اید، شروع به آنالیز تمامی موارد دخیل در کسب وکار خود نمایید. حتی کوچکترین موارد را نیز مورد بررسی قرار دهید و بهینه کنید. توصیه می‌کنیم اگر کمپین شما در حالت مطلوبی قرار دارد، باز هم این کار را انجام دهید، زیرا ممکن است فرصتی باشد که شما هنوز از آن استفاده نکرده باشید.

بنابراین برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق در دنیای امروز، لازم است تمامی پارامترهای آن در گوگل آنالیتیکس را تجزیه و تحلیل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا