رفتن به محتوای اصلی
تبلیغات و جذب کاربر برای اپلیکیشن از طریق بازاریابی دهان به دهان

تبلیغات و جذب کاربر برای اپلیکیشن از طریق بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان قدیمی ترین و تاثیرگذارترین شیوه‌ی بازاریابی بوده و هست. براساس مطالعه موسسه Forbes، تنها در این روش شما می‌توانید ببینید که ۹۲ درصد از افراد پیشنهادهایی که از طرف دوستان و آشنایان مطرح می‌شود را به‌عنوان پیشنهادهای دوستانه می‌پذیرند و به آن عمل می‌کنند. عددی که کمتر با آن در بازاریابی آنلاین مواجه می‌شوید.

به دلیل حجم بسیار زیاد اپلیکیشن‌ها و نداشتن وقت کافی برای استفاده از هر کدام به تجربه سایر کاربران نیاز است. همچنین این فاکتور روی اعتماد کاربر برای استفاده از اپلیکیشن نقش بسیار مهمی دارد.

مراحل بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth)

  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (Get Social)

فعالیت در شبکه اجتماعی

زمانی که شما یک محتوای جذاب را در صفحات اجتماعی خود منتشر می‌کنید و مردم آن پست‌ها را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند، بازاریابی دهان‌به‌دهان اتفاق می‌افتد پس می‌بینید که حضور و فعالیت مداوم افراد در فضای شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و… چه پتانسیل قدرتمندی برای اشاعه‌ی برند شما و ویژگی‌های آن دارد. کاربران معمولاً از اشتراک‌گذاری موفقیت‌ها و تجربه‌های لذت‌بخش استفاده از یک محصول و…در شبکه‌های اجتماعی استقبال می‌کنند.

شما می‌توانید از طریق انتشار محتوای جذاب و قابل اشتراک در پست‌های خود، برگزاری مسابقات اینستاگرامی که یکی از بهترین روش‌های در این حیطه است، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تأثیرگذار برای برندسازی و افزایش کاربران جدید تلاش کنید.

مامان‌پز و دانرو از جمله اپلیکیشن‌هایی هستند که از این راهکارها برای WOM خود استفاده کرده‌اند.

  • ایجاد انگیزه در مخاطب (Incentivize Referrals)

دادن انگیزه به مردم برای صحبت کردن درباره اپلیکیشن شما و همچنین معرفی آن به دوستان و نزدیکان‎شان از راه‌های بسیار مؤثر در بازاریابی دهان به دهان است. با قرار دادن دکمه «معرفی به دوستان» در اپلیکیشن کار معرفی را آسان کنید و برای تشویق کاربران برای انجام این کار، انگیزه‌هایی مانند دریافت سکه رایگان، امتیاز یا جان اضافی در بازی به ازای هر بار معرفی اپلیکیشن به دیگران، ترفند بسیار خوبی است. اپلیکیشن‌های اسنپ و تپسی از ترفند دادن اعتبار سفر برای چنین مقصودی استفاده می‌کنند.

  • تمرکز بر کیفیت (Focus on Quality)

کیفیت بالای شما خودبه‌خود باعث می‌شود بازاریابی دهان‌ به دهان مثبت راجع به شما بین مشتریان پخش شود. اگر شما خدمات مطلوبی ارائه دهید و نسبت به مشکلات کاربران به طور موثر پاسخگو باشید آنها خودبه‌خود شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنند پس حتما بیشترین تمرکز خود را بر بالا بردن کیفیت خدمات و امکانات خود بگذارید.

مزایای تبلیغات دهان به دهان (WOM)

اولین و مهمترین مزیت این نوع تبلیغات بالا بردن اعتبار برند شما توسط کاربران واقعی‌ست. در واقع مردم شما را تبلیغ می‌کنند. مزیت بعدی هزینه‌ی کم آن در مقابل دیگر روش‌هاست و سومین مزیت افزایش نصب‌های ارگانیک است یعنی ممکن است یک کاربر به محض شنیدن اسم اپلیکیشن شما آن را نصب نکند اما نام آن را به خاطر می‌سپارد و هنگام مراجعه به اپ استورها در بین گزینه‌ها نام اپلیکیشن شما را انتخاب می‌کنند و همین عامل باعث بالا رفتن نصب و رتبه شما در اپ استورها می‌شود.

معایب تبلیغات دهان به دهان (WOM)

از معایب این روش غیر قابل کنترل و ارزیابی بودن آن است. مثلا چند پیام منفی از عملکرد شما در شبکه‌های اجتماعی پخش شده و شما قادر به اعمال کنترل روی هیچکدام نیستید و فاجعه زمانی رخ می‌دهد که امکان به اشتراک‌گذاری تجربه نامطلوب میان کاربران چندین برابر بیشتر از اشتراک‌گذاری تجربه‌ی خوش‌آیند است. همچنین این تبلیغات غیرقابل ارزیابی‌ست چون تبادل تجربه‌ی استفاده از خدمت میان مکالمات روزمره اتفاق می‌افتد و اندازه‌گیری آن شدنی نیست.

ایمیل مارکتینگ در بازاریابی اپلیکیشن

ایمیل مارکتینگ

تقریباً تمامی برندها و کسب‌وکارها از استراتژی ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند. اغلب مردم، ایمیل‌های خود را از طریق موبایل باز می‌کنند. تکنیک‌های تقسیم‌بندی، شخصی‌سازی و اتوماسیون، ایمیل مارکتینگ را به یکی از ابزارهای قدرتمند برای بازاریابی اپلیکیشن تبدیل کرده است. ایمیل مارکتینگ قادر به پاسخ‌گویی اهداف مختلف بازاریابی مثل ارسال محتوای مفید، افزایش کاربران جدید، برقراری تعامل با کاربران فعلی و فعال کردن کاربران سابق است. این استراتژی به‌خصوص برای کاربرانی که قابلیت Push Notification اپلیکیشن را غیرفعال کرده‌اند، بسیار مؤثر است.

کمپین‌های ایمیلی مورداستفاده برای اپلیکیشن مارکتینگ باید قبل از راه‌اندازی اپلیکیشن آغاز شود و به‌صورت مداوم ادامه داشته باشد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

سه مرحله‌ی اصلی ایمیل مارکتینگ برای افزایش نصب اپلیکیشن

بازاریابی دهان به دهان - ایمیل مارکتینگ

  • پیش از راه‌اندازی اپلیکیشن (Pre-Launch)

برای عملکرد خوب در ایمیل مارکتینگ باید قبل از انتشار اپلیکیشن ، بر اساس مخاطبان هدف، میزان بودجه و اهداف مارکتینگ، یکی از ابزارهای ایمیل مارکتینگ را انتخاب کرده، لیست  subscriberهای خود را ایجاد کنید. سپس، یک صفحه Pre-launch همراه با فرم ثبت‌نام بسازید و مردم را به بازدید از آن صفحه و ثبت‌نام در فرم مورد نظر تشویق کنید و از این طریق، لیست ایمیل‌های خود را جمع‌آوری کنید. در نهایت، یک فرم ثبت‌نام ایمیل برای اپلیکیشن بسازید. راه‌های مختلفی برای جمع‌آوری ایمیل وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، از طریق قرار دادن فرم ثبت‌نام در وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، رخدادهای اجتماعی، ارائه تخفیف‌ها و … می‌توان به جمع‌آوری ایمیل پرداخت.

ارسال ایمیل در این مرحله منجر می‌شود مخاطبین درمورد محتوای اپلیکیشن شما کنجکاو شوند. به همین دلیل، برای طراحی این ایمیل‌ها و صفحات pre-launch از خلاقیت زیادی استفاده کنید. می‌توانید با ایجاد انگیزه‌های مختلف مثل تخفیف برای اولین کسانی که در لیست ایمیلی ثبت نام کنند، افراد را ترغیب کنید.

  • هنگام راه‌اندازی اپلیکیشن (Launch)

یک هفته پیش از راه‌اندازی اپلیکیشن، مشترکین (Subscribers) را از نزدیک شدن تاریخ راه‌اندازی مطلع کنید. این ایمیل باید شامل جملات مثبت و هیجان انگیز باشد تا مشترکین را برای به اشتراک‌‌گذاری ایمیل ترغیب کند. در روز راه‌اندازی نیز ایمیل‌هایی را برای مشترکین ارسال کرده و آن‌ها را از طریق یک CTA مناسب به صفحه دانلود اپلیکیشن در مارکت‌ها نظیر Google Play هدایت کنید.

از مثال‌های موفق در این زمینه، اسنپ است که قبل از‌ راه‌اندازی اپلیکیشن جدید خود با عنوان اسنپ‌فود، تبلیغات وسیعی به منظور مشتاق کردن افراد انجام داد که بخشی از آن از طریق ایمیل مارکتینگ انجام شد. محتوای این ایمیل‌ها، توضیح کاربرد اپلیکیشن بود و با استفاده از deep linking کسانی را که اپلیکیشن اسنپ‌فود را نداشتند به صفحه دانلود این اپلیکیشن و کسانی که قبلاً اپلیکیشن نصب کرده بودند را به داخل آن می‌فرستاد تا سفارش غذا را آغاز کنند.

  • پس از راه‌اندازی اپلیکیشن (Post-Launch)

بازاریابی دهان به دهان - Post-Launch

یک هفته پس از راه‌اندازی، از مشترکین برای نصب تشکر کرده و آن‌ها را به دادن نظرات و بازخوردها درباره اپلیکیشن تشویق کنید. همچنین، پس از هر آپدیت، خلاصه‌ای از ویژگی‌های جدید و بهبودیافته نسخه جدید را در قالب ایمیل برای آنها ارسال کنید و آن‌ها را به انتشار این خبر برای سایرین تشویق کنید.

خبرنامه‌های مرتبط و کمپین‌های ایمیلی با هدف مطلع ساختن کاربران از تخفیف‌های ویژه باعث می‌شود ارتباط شما با مخاطبین قطع نشود. یکی از نمونه‌های موفق این زمینه بامیلو است. بامیلو علاوه استفاده از روش‌های دیگر، از کمپین‌های ایمیلی برای مطلع کردن مردم از حراجمعه استفاده کرد. شرط استفاده از تخفیف‌های ویژه، خرید با استفاده از اپلیکیشن بود. این کمپین نه‌تنها منجر به افزایش فروش، بلکه باعث افزایش نصب اپلیکیشن بامیلو شد. همچنین چیلیوری، دلیون، دیجی‌کالا و… هم با ارسال مرتب ایمیل‌هایی حاوی تخفیف‌های ویژه subscriberها، آن‌ها را به مراجعه مجدد تشویق می‌کنند.

این دو روش جزء ارزان‌ترین شیوه‌های بازاریابی به حساب می‌آیند، اما تاثیرگذاری بالایی خواهند داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود که همواره بخشی از بودجه مارکتینگ خود را به این دو روش اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا