رفتن به محتوای اصلی
اهمیت و استراتژی ارسال پوش نوتیفیکیشن

اهمیت و استراتژی ارسال پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن چیست؟ پیامی شبیه به sms است اما تفاوت‌هایی با آن دارد. پوش نوتیفیکیشن در ابزارهای مختلفی همچون مرورگر وب، اپلیکیشن و … ارسال می‌شوند. لازم است بدانید، برای ارسال پوش نوتیفیکیشن نیازی به داشتن شماره تماس مشتری نیست.

ارسال پوش نوتیفیکیشن نیازمند یک برنامه و استراتژی مرتب و منظم برای رسیدن به موفقیت در اهداف بازاریابی اپلیکیشن‌ها است. ارسال یک پیام هدفمند، می‌تواند در جهت ترغیب کاربرانی که زمان زیادی می‌گذرد، از اپلیکیشن استفاده نکرده‌اند، بسیار موثر باشد. بدین صورت احتمال دارد، برخی از کاربران شما به کاربران وفادار تبدیل شوند.

بهتر است بدانید، زمانی که پیام نامرتبط و بی هدف برا کاربران ارسال کنید، تنها تصویر ثبت شده از اپلیکیشن خود را در ذهن او خراب می‌کنید و ممکن است نسبت به لغو نصب اپلیکیشن اقدام کند. بنابراین دقت در ارسال پوش نوتیفیکیشن و محتوا پیام امری ضروری و مهم برای جلوگیری از لغو نصب اپلیکیشن است.

برای موفقیت در این امر لازم است، برخی از نکات را همواره به یاد داشته باشید. در ادامه بهترین روش‌ها برای تنظیم برنامه ای دقیق و بهینه برای ارسال پوش نوتیفیکیشن‌ها بیان شده است.

دریافت اجازه ارسال پوش نوتیفیکیشن

بیشتر توسعه دهندگان می‌گویند، زمانی که کاربران از اپلیکیشنی استفاده می‌کند، بهتر است از آن‌ها پرسیده شود که علاقمند به دریافت نوتیفیکیشن هستند یا خیر؟

این سوالی است که همه‌ی ما در زمان نصب اپلیکیشن ممکن است با آن مواجه شده باشیم و تقریبا تمامی افراد در همان وهله اول گزینه خیر را انتخاب می‌کنند. اما آیا دلیل منفی بودن جواب را می دانید؟

در واقع این سوال زمانی از کاربر پرسیده می‌شود که نمی‌داند اپلیکیشن نصب شده چه ارزشی برای او خواهد داشت و از ارسال پوش نوتیفیکیشن از سوی اپ جلوگیری می‌کند. بنابراین توصیه ما به شما این است، زمانی این سوال را از کاربران خود بپرسید که فهمیده باشند، نیازهایشان با استفاده از اپلیکیشن برطرف خواهد شد و با قبول کردن، دریافت پوش نوتیفیکیشن می‌توانند از قابلیت‌های بیشتر اپ مطلع شوند. یکی دیگر از مهمترین مواردی که باید کاربر از آن اطمینان خاطر حاصل کند، این است که ارسال پیام از سوی کاربر سبب مزاحمت و نارضایتی او نخواهد شد.

دسته‌بندی و هدفمندی موضوعات در ارسال نوتیفیکیشن

زمانی که برای ارسال نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن خود، قادر به دسته بندی کاربران باشید، می توانید به راحتی پیام‌ها را به صورت شخصی سازی شده برای آن‌ها ارسال نمایید. این فرایند یکی از روش‌های رسیدن به موفقیت در بازاریابی و جلوگیری از لغو نصب اپلیکیشن است.

اهمیت ارسال پیام شخصی سازی شده بسیار زیاد است، زیرا تنها با یک فرصت چند ثانیه ای می توانید برای کاربران خود پیامی را ارسال کنید که آن‌ها را ترغیب به انجام اطلاعات پیام در اپلیکیشن شود. بنابراین حتما قبل از ارسال پیام برای کاربران، از خود بپرسید آیا این پیام برای همه‌ی کاربران دارای ارزش یکسانی دارد؟ یقینا جواب این سوال نه است، اما تقریبا بیشتر توسعه دهندگان به این نکته اهمیت چندانی نمی‌دهند.

با استفاده از اطلاعات دموگرافی (سن، جنسیت،علایق و…) و یا با توجه به رفتاری که کاربران در اپلیکیشن دارند، آن‌ها را گروه بندی کنید. و در نهایت با توجه هر گروه پیام‌های شخصی سازی شده را ارسال کنید. ابن کار سبب می‌شود کاربر احساس کند، این پیشنهاد تنها برای شخص او است. با انجام این فرایند می‌توانید نرخ کلیک پیامی را افزایش دهید.

پوش نوتیفیکیشن

با استفاده از اطلاعات دموگرافی (سن، جنسیت،علایق و…) و یا با توجه به رفتاری که کاربران در اپلیکیشن دارند، آن‌ها را گروه بندی کنید. و در نهایت با توجه هر گروه پیام‌های شخصی سازی شده را ارسال کنید. این کار سبب می‌شود، کاربر احساس کند، این پیشنهاد تنها برای شخص او است. با انجام این فرایند می‌توانید نرخ کلیک پیامی را افزایش دهید.

دسته بندی کاربران براساس تعاملی که با اپلیکیشن دارند؛ عبارتنداز:

  • کاربران وفادار: افرادی هستند که پرداخت مستقیم درون برنامه‌ای دارند.
  • کاربران فعال: کسانی که پرداخت درون برنامه‌ای انجام نمی‌دهند، تنها از بخش‌های رایگان آن استفاده می‌کنند.
  • کاربران غیرفعال: کسانی که زمان زیادی است که از اپلیکیشن استفاده نکرده‌اند.

با کمک این دسته بندی و ارسال پیام برای کاربران اپ می‌توانید درآمد کسب و کار خود را افزایش دهید.

بهترین زمان ارسال پوش نوتیفیکیشن

بهترین زمان ارسال پوش نوتیفیکیشنارسال پوش نوتیفیکیشن با توجه به برنامه زمانی مشخصی می‌تواند مزیت‌ها و معایبی برای صاحبان اپلیکیشن داشته باشد. بنابراین یکی از مهمترین مواردی که باید در زمان تنظیم استراتژی ارسال پیام به کاربران به آن توجه نمایید، زمابندی صحیح ارسال پیام است.

بهتر است بدانید، زمانبندی ارسال پیام به نوع اپلیکیشن، دسته بندی کاربران، محتوا پیام و …. وابسته است. اما مهمترین نکته که باید به آن توجه بیشتری داشته باشید، تا به موفقیت دست یابید، تعیین زمان صحیح ارسال پیام است. با توجه به تحقیقات انجام شده، بهترین زمان ارسال پیام عصرها است. در واقع باید به دنبال الگوی رفتاری کاربران اپلیکیشن خود باشید تا بهترین زمان ارسال پیام را بیابید.

بسامد ارسال پوش نوتیفیکیشن

با توجه به اینکه ارسال پیام برای بار اول دارای نرخ کلیک بالایی است، سبب شده است توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها بر این باور باشند که ارسال پیام پی در پی برای کاربران سبب موفقیت اپلیکیشن خواهند شد. اما این یک باور اشتباه است.

فراموش نکنید، ارسال تنها یک پیام اضافه برای کاربران موجب حذف اپلیکیشن خواهد شد و در نتیجه از تعداد کاربران کاسته می‌شود. بنابراین الویت بندی در ارسال پیام‌ها برای کاربران امری مهم و ضروری است. پیامی را برای کاربران ارسال کنید که پاسخگوی مهمترین نیاز او باشد تا بدین صورت منتظر پیام‌های بعدی اپلیکیشن شما باشد.

گاهی اوقات برخلاف ارسال پیام به طور مداوم، مدت ها از ارسال پیام برای کاربران غافل می‌شوید، این کار نیز زیان‌هایی را برای اپلیکیشن شما به همراه خواهد داشت. در واقع شاید، ارسال یک پیام با پیشنهاد ویژه برای یک کاربری که تنها چند روز از اپلیکیشن استفاده نکرده است، نتیجه مثبت داشته باشد و او را به استفاده دوباره ترغیب ‌کند، اما برای کاربری که ماه‌ها از اپلیکیشن استفاده نمی‌کند، این روش ممکن است پاسخگو نباشد.

بنابراین به منظور رسیدن به بسامد بهینه برای ارسال پیام، لازم است در نوتیفیکیشن‌ها تقسیم بندی صورت گیرد، این تقسیم بندی عبارتند از:

  • پیام‌هایی که فعالیت دیگر کاربران را اطلاع می‌دهد. (بیشتر برای اپلیکیشن‌هایی که شباهت زیادی به شبکه‌های اجتماعی دارند کاربرد دارد. )
  • پیام‌هایی که تعامل کاربر با اپلیکیشن است.

توجه داشته باشید، ارسال پیام‌های دسته دوم نیازمند دقت و توجه بیشتری نسبت به دسته اول است، زیرا کاربران برای دریافت پیام‌های دسته اول صبر و حوصله بیشتری نشان می‌دهند. بنابراین با ارسال پیام نامرتبط کاربر را مجبور به حذف اپلیکیشن نکنید.

آنالیز شاخص‌های درست و آزمون A/B در پوش نوتیفیکیشن

تا به امروز هیچ گونه راه و روش مشخصی برای پیدا کردن برنامه ارسال پیام در یک اپ طراحی نشده است و توسعه دهندگان با استفاده از آمون و خطا باید بهترین نتیجه و برنامه را برای اپلیکیشن خود طراحی نمایند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این راه باید از آزمون A/B استفاده شود.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید برای یک حراج فصلی پیشنهاد ویژه‌ای را برای کاربرا خود ارسال نمایید، برای هر یک از گروه بندی‌هایی که انجا داده‌اید، پیام‌های متفاوتی ارسال کنید. در واقع با ارسال پیام‌های متنی مختلف، با لحن گوناگون و زمانبندی متفاوت و … می‌توان میزان موفقیت هر پیام را مورد بررسی قرار داد.

دقت داشته باشید، همیشه مهمترین شاخص برای اندازه گیری تاثیر ارسال پیام نوتیفیکیشن، واضح و بدیهی نیست. یکی از مهمترین شاخص‌های اندازه گیری میزان موفقیت اپلیکیشن، نرخ باز شدن اپلیکیشن توسط کاربران است. لازم به ذکر است، با بررسی این شاخص می‌توانید دریابید در هدف جذب مجدد کاربران غیر فعال تا چه اندازه موفق بوده‌اید. اما اگر هدف کمپین اپلیکیشن افزایش میزان درآمد باشد، باید در کنار نرخ باز شدن اپلیکیشن شاخص‌های درآمدی را هم اندازه گیری کنید.

همچنین با اندازه گیری میزان پیام‌های دعوتی فرستاده شده و پذیرفته شده، مشاهده نمایید که به هدف تبلیغات دهان به دهان اپلیکیشن رسیده‌اید یا خیر. بنابراین با اندازه گیری شاخص‌ها می‌توانید به تجزیه و تحلیل آن‌ها بپردازید و مسیر رسیدن به موفقیت را بهبود و توسعه دهید.

لحن و محتوای نوتیفیکیشن

لحن و محتوای پوش نوتیفیکیشن

یکی دیگر از مهمترین مواردی که در زمان ارسال پوش نوتیفیکیشن باید به آن توجه داشته باشید، لحن و محتوای نوتیفیکیشن است. امروزه اکثر افراد برای انجام کارهای روزمره خود از اپلیکیشن‌های مختلفی استفاده می‌کنند. واضح و بدیهی است که هر کدام از این اپلیکیشن‌ها، برای کاربران خود پیام‌هایی با محتواهای گوناگون ارسال می‌کنند. بنابراین برای دیده شدن پیام ارسال شده خود باید محتوایی جذاب، کوتاه و مفید تهیه کنید. در واقع باید در کوتاهترین جمله پیامی که می‌خواهید را به کاربر منتقل نمایید. اگر پیام ارسالی به اندازه کافی جذاب و هیجان انگیز باشد، کاربر از خواندن آن غافل نخواهد شد. به یاد داشته باشید، نباید با ارسال پیام با محتوا و لحن اشتباه، ذهنیت کاربر را نسبت به اپلیکیشن خود خراب کنید. زیرا با انجام این اشتباه، کاربر دیگر نسبت به پیام‌های ارسال شما بی توجه خواهد بود.

محتوای پیام نوتیفیکیشن به چه شکل باشد؟

به یاد داشته باشید، همیشه قبل از ارسال پیام برای کاربران، به این سوال پاسخ دهید که با ارسال این پیام از کاربران چه می‌خواهید؟ اکنون باید با توجه به پاسخ سوال، کاربر را بدون نیاز به مقدمه چینی به همان سمت راهنمایی کنید. با استفاده از روش‌هایی همانند Deep Linking  که کاربر را سریع به صفحه مطلوب توسعه ‌دهنده هدایت می‌کند و کاربر را از ثبت‌نام و یا ورود به اپلیکیشن بی‌نیاز می‌کند، سبب دست یابی به موفقیت را آسان‌تر می‌کند. بنابراین باید در انتخاب کلمات محتوا پیام دقت زیادی داشته باشید تا با کوتاهترین جمله پیام خود را به کاربر انتقال دهید. هرگز از جملات ایهام‌دار، لحن نامناسب، جملات طولانی، و … در پیام های خود استفاده نکنید.

با دسته بندی کاربران، یافتن بهترین زمان ارسال پیام، لحن و حجم مناسب محتوا اکنون زمان آن رسیده است که برنامه ریزی لازم را برای محتوای درست انجام دهید. فراموش نکنید، هر پیامی باید برای کاربر ارزش مشخصی داشته باشد، و انچه را که کاربر نیاز دارد را منتقل کند. به عنوان مثال، اگر برای دسته‌بندی کاربران از پیشنهاد مذکور استفاده نموده اید، برای ارسال محتوا می‌توان از دستور زیر استفاده کرد:

  • پیشنهاد تخفیف‌های شگفت انگیز در بخش فروشگاه اپلیکیشن را به کاربران بدهید و با انجام محاسبات، نرخ بهینه تخفیف را برای سود مورد نظر خود بدست آورید.
  • به کاربران فعالی که برای مدتی از اپلیکیشن استفاده نکرده‌اند، تبیلغ اقلام مورد علاقه‌اش را نمایش دهید.
  • به کاربران غیرفعال یک پیشنهاد غیرقابل ‌اجتناب دهید، تا تنها برای یک بار دیگر ترغیب به استفاده از اپلیکیشن شود.

با توجه به نزدیک شدن تعطیلات نوروز و در خانه ماندن افراد به دلیل بیماری کرونا، رقابت بسیار زیادی میان اپلیکیشن‌ها بوجود امده است، زیرا افراد بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذارنند و از اپلیکیشن‌ها استفاده بیشتری می‌کنند. به راحتی می‌توانید با ارسال یک پیام جذاب نظر کاربران را جلب نمایید و در این رقابت پیروز شوید.

با بررسی اپلیکیشن خود و نیاز کاربران پیشنهادات هیجان انگیزی را آماده و ارسال کنید. به عنوان مثال برای دیدن هر تبلیغ در زمان استفاده از اپلیکیشن برای کاربران جایزه‌ای را در نظر داشته‌اید، آن را دو برابر کنید و این خبر را از طریق ارسال پوش نوتیفیکیشن به آن‌ها اطلاع دهید. با انجام این کار خواهید دید که نرخ استفاده از اپلیکیشن به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

مزیت استفاده از نوتیفیکیشن نسبت به ایمیل و دیگر روش‌های ارتباط با کاربر

مزیت استفاده از نوتیفیکیشن

۱-سرعت و سهولت: باتوجه به اینکه امروزه افراد بیشتر وقت خود را با گوشی همراه خود می‌گذرانند، دیده شدن از روش نوتیفیکیشن شانس بسیار بیشتری را به همراه دارد. در واقع افراد هر روز ایمیل خود را چک نمی‌کنند، اما نوتیفیکیشن گوشی را هر لحظه بررسی می کنند. بنابراین پیام شما سریع تر به مخاطب می‌رسد.

۲موقعیت جغرافیایی: دومین مزیت استفاده از نوتیفیکیشن برای ارسال پیام، ارسال پیام‌های مبتنی بر موقعیت مکان جغرافیایی است. شایان ذکر است، اگر اپلیکیشن ارزشی در این راستا داشته باشد، می‌تواند استفاده‌هایی به ‌مراتب بیشتری از سایر روش‌ها داشته باشد.

با خواندن این مطلب اکنون می‌توانید بهترین استراتژی ارسال پوش نوتیفیکیشن را برای اپلیکیشن خود داشته باشید، اما دقت داشته باشید پیام‌هایی با محتوای نامناسب و بی ارزش برای کاربران ارسال نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا