رفتن به محتوای اصلی
نصب‌های ارگانیک و نصب‌های غیرارگانیک

نصب‌های ارگانیک و نصب‌های غیرارگانیک

بازاریابی اپلیکیشن برای همه اپ‌هایی که وارد دنیای امروز می‌شوند، امری ضروری و انکارناپذیر است. چون تعداد اپلیکیشن‌ها هر روز نسبت به گذشته در حال افزایش است و اکثر کسب و کارها با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده مردم از اینترنت و اپ‌ها، تصمیم به ساخت اپلیکیشن کسب و کار خود دارند. اگر بازاریابی یک اپلیکیشن به خوبی انجام نگردد ممکن است آن اپ در میان سایر اپلیکیشن‌ها به درستی دیده نشود و در نتیجه تعداد نصب اپلیکیشن افزایش پیدا نمی‌کند.

اگر می‌خواهید تعداد نصب اپلیکیشن خود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب روش‌های تبلیغ برای بالا بردن تعداد نصب اپلیکیشن را مطالعه کنید.

نصب ارگانیک و نصب غیرارگانیک در بازاریابی اپلیکیشن با یکدیگر رابطه بسیار نزدیکی دارند به طوری که هرگاه ترافیک غیرارگانیک افزایش یابد، ترافیک ارگانیک نیز بهتر می‌گردد. بنابراین وقت گذاشتن و هزینه کردن برای بازاریابی اپلیکیشن در افزایش هر دو نوع نصب ارگانیک و غیر ارگانیک تأثیرگذار خواهد بود. برای تعیین رابطه این دو نوع نصب در بازاریابی اپلیکیشن از شاخص ویژه‌ای به نام ضریبk استفاده می شود. اما ضریب k چیست؟

ضریب k

به رابطه‌ای که بین نصب ارگانیک و نصب غیرارگانیک در بازاریابی وجود دارد، ضریب k می‌گویند. این فاکتور نشان می‌دهد که میزان اشتراک‌گذاری محصول شما در شبکه‌های اجتماعی چقدر است. اگر این ضریب بالاتر از یک باشد، یعنی ترافیک با سرعت زیادی در حال افزایش است. در بازاریابی اپلیکیشن با گذشت زمان این ضریب معنای تازه ای یافته است به طوری که با استفاده از آن می‌توان گفت از نصب‌های غیر ارگانیک چقدر نصب ارگانیک به دست می‌آید و اینکه نصب‌های ارگانیک چه میزان از نصب‌های غیر ارگانیک تأثیر می‌پذیرند.

برای محاسبه K-Factor اگر رابطه نصب ارگانیک و نصب غیرارگانیک را به صورت خطی در نظر بگیریم، با افزایش یا کاهش یکی دیگری با یک نسبت ثابت افزایش یا کاهش خواهد یافت که باید این ضریب ثابت را به دست آورد و می توان این رابطه را اینگونه نوشت:

  Y=تعداد نصب ارگانیک

X=تعداد نصب غیرارگانیک

b=ضریب ثابت

اما چون تأثیرگذاری نصب‌های غیرارگانیک بر نصب‌های ارگانیک نیاز به زمان دارد و این کار مدتی طول می‌کشد بنابراین باید این بازه زمانی در محاسبات اعمال شود.

پس باید رابطه بالا را کمی تغییر داد و به این صورت ارایه داد:

Y´= تعداد نصب از زمان اولین تغییر در روند رشد نصب‌های غیرارگانیک

X´= تعداد نصب از زمان اولین تغییر در روند رشد نصب‌های ارگانیک

b´= ضریب ثابت

برای بررسی معادلات بالا باید اپلیکیشن‌هایی را در نظر گرفت که اولا حداقل ۵۰ هفته مداوم به هر دو صورت ارگانیک و غیرارگانیک کاربر جذب نموده‌اند. ثانیا اینکه در طی یک هفته کمتر از ۵۰۰ نصب نداشته باشند و ثالثا تحت تأثیر هر گونه تغییرات فصلی و مناسبتی نباشند.

تحقیقات انجام شده بر روی ضریبk نشان می‌دهد که این فاکتور در بازاریابی اپلیکیشن وجود دارد، اما برای همه اپلیکیشن‌ها عمومیت ندارد. در این تحقیقات مشخص شده است که اثر  k فاکتور در نصب غیرارگانیک اپلیکیشن‌هایی که دانلود آنها کم است، وجود ندارد. همچنین هیچ رابطه‌ای بین وجود k فاکتور و مقدارش با عمر اپلیکیشن نیست.

نحوه تأثیر نصب ارگانیک و غیرارگانیک بر یکدیگر

نصب ارگانیک و غیر ارگانیک

هر چه کاربران یک اپلیکیشن بیشتر باشند، ضریب k آن بالاتر خواهد بود و در نتیجه تعداد نصب‌های ارگانیک این اپلیکیشن بسیار بیشتر تحت تأثیر نصب‌های غیرارگانیک قرار می‌گیرد. برای اپلیکیشن‌هایی که نسبت دانلودهای غیرارگانیک به دانلودهای ارگانیک در آنها خیلی کم نباشد می‌توان فاکتورk  را اندازه گیری کرد و داده‌های حاصل را تحلیل و بررسی نمود.

آمارها نشان می‌دهند که اگر اپلیکیشن شما برای هر ۱۰۰ نصب ارگانیک، ۶۵ نصب غیرارگانیک داشته باشد می‌توانید برای اپ خود فاکتور k را اندازه گیری نمایید. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که اگر تعداد نصب ارگانیک اپلیکیشن شما بسیار زیاد باشد، رسیدن به کاربران جدید ارگانیک دشوارتر است.

روش‌هایی وجود دارند که بر فاکتورk تأثیر بسزایی می‌گذارند و با استفاده صحیح از این روش‌ها می‌توان میزان نصب ارگانیکی را که به دنبال نصب غیرارگانیک انجام می‌شود به طور چشمگیری افزایش داد. چند مورد از روش‌های مؤثر بر ضریب k عبارتند از:

  • بهینه کردن اپلیکیشن در اپ استور

توجه به نکات اصولی ASO یا همان بهینه سازی اپلیکیشن از جمله مسایل پراهمیتی است که سبب بالا رفتن دانلود ارگانیک اپلیکیشن می‌شود. تعدا دانلودهای اپلیکیشن برای بهینه سازی آن در اپ استورها حائز اهمیت است طوری که هر چه میزان دانلود چه ارگانیک و چه غیرارگانیک بالاتر باشد، آن اپلیکیشن در اپ استورها جایگاه و رتبه بالاتری خواهد داشت. اگر در اپ استورها رتبه یک اپلیکیشن بالا باشد و تعداد کاربران فعال آن در حال افزایش، نصب ارگانیک انجام می‌شود و در پی آن فاکتور k ایجاد خواهد شد.

  • وایرال بودن

بازاریابی اپلیکیشن-وایرال

هنگامی که یک اپلیکیشن وایرال می‌شود و به صورت ویروسی منتشر می‌گردد، تعداد دانلود ارگانیک و غیرارگانیک آن هم بیشتر خواهد بود. در صورتی که نام اپلیکیشن برای کاربران آشنا باشد قطعا آن را نصب خواهند کرد و در نتیجه فاکتور k افزایش پیدا می‌کند.

  • توانایی به اشتراک گذاشتن

کاربران اپلیکیشن‌ها تمایل دارند که برای کاهش هزینه‌های نصب پولی، آن اپلیکیشن را با سایر افراد به اشتراک بگذارند. در واقع وجود قابلیت اشتراک گذاری برای یک اپلیکیشن سبب می‌شود کاربران زیادتری به دانلود آن ترغیب شوند.

صاحبان اپلیکیشن‌ها می‌توانند علاوه بر روش‌هایی که برای افزایش ضریب k عنوان شد، با استفاده از خلاقیت خود روش‌هایی را در بازاریابی اپلیکیشن به کار ببرند تا سبب بالا رفتن فاکتورk و در نتیجه دانلود و نصب اپلیکیشن آنها شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا