رفتن به محتوای اصلی
اهمیت طراحی مناسب وب سایت

اهمیت طراحی مناسب وب سایت

طراحی وب سایت و تلاش برای دوری از این اشتباهات، گامی مهم برای رسیدن به موفقیت های بزرگ شغلی است. زیرا یکی از کاربردی ترین و مهم ترین ابزارهای کسب و کار در جامعه ی امروزی، طراحی و ب­سایت است.

اگر در طراحی وب سایت دقت کافی نداشته باشید، ممکن است با چند انتخاب اشتباه، موفقیت شغلی خود را از بین ببرید. پس بهتر است با اشتباهات رایجی که در طراحی وب سایت وجود دارند آشنا شوید و نکات لازم برای اجتناب از آن ها را بیاموزید.

شناخت اشتباهات رایج در طراحی وب سایت و تلاش برای دوری از این اشتباهات، گامی مهم برای رسیدن به موفقیت های بزرگ شغلی است. زیرا یکی از کاربردی ترین و مهم ترین ابزارهای کسب و کار در جامعه ی امروزی، طراحی وب­سایت است.

اگر در طراحی وب سایت دقت کافی نداشته باشید، ممکن است با چند انتخاب اشتباه، موفقیت شغلی خود را از بین ببرید. پس بهتر است با اشتباهات رایجی که در طراحی وب سایت وجود دارند آشنا شوید و نکات لازم برای اجتناب از آن ها را بیاموزید.

 بررسی اشتباهات رایج در طراحی وب­سایت

از آنجایی که روزانه هزاران نفر با سلایق متفاوت، از سایت ها بازدید می کنند پس باید دقت کنید تا طراحی شما منحصر به گروه خاصی نباشد و تمام سلایق بازدید کنندگان را در بر گیرد.

لذا بهتر است از موزیک پیش زمینه در طراحی سایت استفاده نشود تا مراجعه کنندگانی که به موسیقی علاقه ای ندارند نیز حفظ شوند. وب‌سایت نباید شبیه معما طراحی شود و بازدیدکنندگان باید قادر باشند به محض ورود به سایت به راحتی به قسمت های مختلف آن دسترسی داشته باشند و به آسان‌ترین روش ممکن قسمت‌های مختلف آن را مرور نمایند و به مطالب مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. پس بیش از هر چیز باید توجه داشت که وب‌سایت باید با مسیرهای مشخص و انسجام کامل طراحی شود.

اشتباهات مرتبط با ظاهر وب سایت

با انتخاب رنگ ­های مختلف و نامربوط به یک دیگر، صفحات وب سایت، به اثر هنری رنگارنگی تبدیل م ی­شود که دیگران قادر به درک آن نیستند. انتخاب رن گ­ها باید به گونه ­ای باشد که کاربران، طراحی شما را به کمک آن­ ها بشناسند و این رنگ­ ها نشان دهنده­ ی برند شما باشد که شما را از سایرین متمایز می­ کند.

پس بهتر است تنها سه رنگ اصلی استفاده شود و از انتخاب رنگ اضافی که منجر به حواس پرتی کاربران می ­شود خودداری شود، زیرا ظرفیت مغز انسان برای پردازش رنگ­ها محدود است. از دیگر مواردی که برای افزایش بازدیدکننده سایت باید به آن توجه نمود، هیجان انگیزتر کردن وب سایت است.

بهتر است برای تنوع چشم کاربران از فونت ها و رنگ های گوناگونی استفاده شود، زیرا که فونت یکنواخت، چشم مخاطب را خسته می­ کند ولی اگر مجبورید که از یک فونت استفاده کنید، سعی کنید با تغییر رنگ و سایز در سایت تنوع ایجاد کنید. وب‌سایت باید به گونه ­­ای طراحی شود که از نظر کاربران جذاب باشد. در طراحی، فضای خالی بیشتری در نظر گرفته شود و از گذاشتن متن­ های بسیار طولانی اجتناب نموده و آن‌ ها را به پاراگراف‌ های کوچک‌ تری تقسیم کنید.

درانتخاب فونت نوشته ها، دقت کافی را داشته باشید تا اندازه ­ی فونت خیلی کوچک یا بزرگ نباشد و خوانایی مطلوبی داشته باشد. باید اندازه فونت‌ ها را به‌صورت پله‌ای از بزرگ به کوچک برگزینید و چینش مناسب را هم فراموش نکنید و در نهایت باید تصاویر باکیفیتی متناسب با محتوای سایت انتخاب کرده و آن ­ها را با اندازه­ های استاندارد، در محل مناسب قرار دهید.این کار کیفیت طراحی سایت و میزان رضایت مندی بازدیدکنندگان را افزایش خواهد­ داد.

اشتباهات مرتبط با محتوای وب سایت

باید توجه داشت که خواندن متن­ های طولانی و مبهم در وب سایت، به هیچ عنوان برای خواننده جالب نیست. کاربران اینترنتی همانند علاقه مندان به کتاب­های طولانی و نشریه­ ها نیستند، آن­ها به دنبال خلاقیت و نوآوری و اختصار هستند و می خواهند در کوتاه ترین زمان به محتوای موجود در سایت پی ببرند.

بنابراین گذاشتن لینک ادامه ­ی مطلب برای متن ­های طولانی بسیار مفید و کارا است. همان طور استفاده از زیر تیترها برای تفکیک موضوعات یک متن از یک دیگر، می­ تواند ترفند خوبی برای ترغیب کاربران سایت باشد. با اجتناب از این اشتباه در طراحی سایت، خیالتان راحت می­ شود که دیگر احساس کسالت از خواندن یک متن طولانی در کاربران ایجاد نخواهد شد. اگر به هر دلیلی مایل هستید از متن­ های پیچیده در محتوای سایت استفاده کنید باید ترفندهای مربوط به آن را به کار ببرید.

مثلا سعی کنید تا حد ممکن پاراگراف ­ها کوچک باشد و از کلید واژه­ های متمایز شده و لیست ارجاعات استفاده کنید. به کار بردن عنوان­ های فرعی یا همان (subhead)  و هرم معکوس در تنظیم مطالب نیز می­ تواند مفید باشد. استفاده از عنوان (Title) وAlt نیز حایز اهمیت است. ممکن است عکس های موجود در سایت به هر دلیلی بارگیری نشوند، در این صورت اگر از تگ Alt برای عکس ­ها استفاده شده باشد،حداقل متن داخل تگ برای مراجعین قابل نمایش است.

اکثر کاربران آنلاین خوستار آن هستند که اطلاعات ارتباطی شرکت ها را در وب سایت آن­ها مشاهده کنند. این اطلاعات شامل نام کسب وکار، آدرس و نشانی دقیق محل مربوطه، شماره تلفن و آدرس ایمیل می باشد.اگر این اطلاعات در سایت درج نشده باشد منجر به سردرگمی کاربران می شود.در واقع این اطلاعات، کلیدی مهم برای ایجاد ارتباط دو طرفه بین شما و کاربران می­باشد و رضایت بیشتر آن­ها را به دنبال دارد.

اشتباهات مرتبط با دسترسی وب سایت

تا حد امکان باید از طراحی سایت به صورت تمام فلش خودداری شود، زیرا این امر سرعت سایت را کاهش می ­دهد. همچنین باید در حین ساخت سایت و پس از اتمام طراحی، سایت خود را در مرورگرهای مختلفی باز کنید و به طور دقیق تمام قسمت­ های مختلف آن را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که در نمایش سایتتان در انواع مرورگرهای مختلف مشکلی وجود ندارد و بتوانید تمامی بازدیدکنندگان خود را حفظ کنید.

نکته قابل توجه دیگر اجتناب از فایل­ هایی با پسوند پی دی اف، در طراحی سایت است، زیرا این فایل­ ها سایز بزرگی دارند و سرعت سایت را به شدت پایین می­ آورند و اگر کاربران برنامه­ ی باز کننده این فایل­ ها را نداشته باشند، قادر به باز کردن این مطالب نخواهند بود. اگر سایت طوری طراحی شود که لینک ­هایی که کاربر روی آن­ ها کلیک کرده و آن ­ها را مشاهده کرده است، با تغییر رنگ متمایز شوند، کاربر مطمئن می ­شود که کدام لینک­ ها را بررسی نموده و کدام لینک ­ها را هنوز مشاهده نکرده است.

پس تغییر دادن رنگ لینک­ هایی که قبلا بازدید شده اند، از نمونه کارهای کوچکی است که در نهایت رضایت کاربر از سایت را بسیار افزایش می ­دهد. شاید بتوان گفت که یکی از بزرگ ترین اشتباهات رایج در طراحی سایت، وجود خطای ۴۰۴ است. لذا سعی شود تا زمانی که طراحی سایت کامل صورت نگرفته و تمام صفحات آن بارگذاری نشده است، از قرار دادن لینک مربوط به آن صفحات در سایت خودداری شود.

اهمیت انتخاب نام مناسب وب سایت

در آخر باید متذکر شد که کاربران بیش از هر چیز دیگری نام وب‌ سایت را می‌ بینند به همین دلیل باید نامی برای آن انتخاب شود که مورد پسند مخاطبان باشد و واکنش های مثبتی همراه داشته باشد و به خاطر سپردن آن نیز آسان باشد تا بتواند به راحتی در ذهن کاربران باقی بماند. همچنین بهتر است نام آن به محتوای داخل سایت نیز مرتبط باشد.

پس باید از عبارت های رمزگونه که باعث سردرگمی کاربر می ­شود و همان طور اشتباهات املایی، به شدت اجتناب نمود. همان طور استفاده از عنوان های مختلف نیز، تنوع محتوا و موضوعات سایت را نشان می دهد و برای مرورگرها و موتور های جست و جو ارزشمند است.

نتیجه گیری

طراحی وب سایت  گامی بسیار مهم برای رسیدن به موفقیت های بزرگ شغلی است. زیرا یکی از اصلی ترین و شاخص ترین ابزار های کسب و کار در دنیای امروز، به شمار می آید.

طراحان خوب راحتی کاربران را مد نظر قرار می ­دهند، تلاش می­ کنند طراحی وب سایت را به گونه ای انجام دهند که پس از انتخاب لینک مورد نظر توسط کاربر، آن لینک در پنجره ی جدیدی باز نگردد، زیرا پر شدن صفحه نمایش کاربر از تعداد زیادی پنجره های باز شده، فقط منجر به سرگردانی و نارضایتی او می شود.

در این مطلب سعی نمودیم برخی از اشتباهات رایج در طراحی وب سایت را برای شما عزیزان بیان نماییم. همچنین لازم به ذکر است که با رعایت این نکات گفته شده به راحتی می توانید وب سایت خود را بدون اشتباهات رایج در طراحی وب سایت، طراحی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا