رفتن به محتوای اصلی
طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار و مزایا و معایب آن

طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار و مزایا و معایب آن

طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارهای امروزی، برای داشتن عملکرد بهتر و بازدهی بالانر امری ضروری و مهم می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه انتظار می ‌رود بازار اپلیکیشن موبایل تا سال ۲۰۲۰ رشد قابل توجهی داشته باشد.

با توجه با آمارهای گرفته شده می توان بیان نمود که در سال ۲۰۱۶ به ‌طور متوسط یازده اپلیکیشن‌ موبایل بوسیله هر کسب ‌و ‌کار توسعه داده شده است که این آمار نسبت به گذشته، رشد ۱۲۶ درصدی داشته است.

امروزه طراحی اپلیکیشن‌ موبایل برای کسب‌ و‌ کار ها، رشد چشمگیری داشته است و توجه افراد را به خود جلب نموده است.

طراحی اپلیکیشن موبایل هم همانند تمامی کسب و کارها دارای معایب و مزایایی می باشد. طبق آمار بدست آمده بیست و سه درصد از اپلیکیشن ها فقط یک بار استفاده می شوند. تقریبا سی و نه درصد اپلیکیشن ها ۱۱ بار و بیشتر مورد استفاده قرار کاربران می‌گیرند.

معمولا زمان‌ و شرایط موجود مشخص می نمایند که اپلیکیشن شما در کدام دسته می تواند قرار بگیرد. در ادامه می خواهیم به شرح مزایا و معایب طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار بپردازیم.

مزایای طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارها

طراحی اپلیکیشن موبایل

۱-  رفع مشکلات کسب‌ و‌ کار ( بهینه‌سازی آن)

به طور کلی می توان این گونه بیان نمود تمامی اپلیکیشن های کسب و کار بدون هیچ گونه دلیلی طراحی و تولید نمی شوند، بلکه آن ها برای بهینه سازی یک فرایند تولید می شوند.

اگر شما هم قصد دارید اولین اپلیکیشن شرکت خود را طراحی و توسعه دهید، نباید از ابتدا به قابلیت ‌ها و امکانات آن بیش از اندازه فکر کنید، زیرا لازم نیست، اپلیکیشنی که طراحی می نمایید تمامی کارها را بتواند انجام دهد و عمر طولانی و ابدی داشته باشد.

بهترین کار این است که شما برای آن اهدافی کوتاه مدت و بلند مدت در نظر بگیرد و تعیین کنید چگونه می‌توان بیشترین بازدهی را از آن داشته باشید.

در ادامه مثال هایی از برطرف شدن مشکلات کسب‌ و‌ کار توسط اپلیکیشن‌ بیان شده است.

مشکل اول: رشد شرکت با سرعت زیادی رو به رو است و می‌خواهید کارمند ها با شما در ارتباط باشند.

راه‌حل: می توانید یک اپلیکیشن راهنما با قابلیت پیام رسانی برای کارمندانتان طراحی نمایید.

مشکل دوم : خبرنامه ‌هایی که با ایمیل برای کاربران ارسال می ‌شوند، توسط آن ها خوانده نمی‌ شوند.

راه‌حل: با طراحی یک اپلیکیشن که بتواند تیترهای مرتبط با محتوای مورد نظر کاربر را به ‌صورت نوتیفیکیشن به او اطلاع ‌دهد.

مشکل سوم : انتظار نوآوری بیشتر مشتری ‌ها از شرکت

راه‌حل: با طراحی اپلیکیشنی برای حمایت از مشتری ‌ها و همچنین توسط این اپلیکیشن بتوانند اطلاعاتی که مورد نیاز است را مطالعه نمایند و در صورت نیاز با شرکت بتوانند ارتباط برقرار نمایند.

 ۲- علاقه‌مند بودن کاربران به استفاده از اپلیکیشن‌

بهتر است قبل از آن که اپلیکیشن خود را توسعه دهید، بررسی نمایید و مشاهده کنید که آیا مشتری ‌های شما دارای ویژگی ‌های همچون داشتن درک خوب از تکنولوژی، بررسی کردن موبایل به‌ صورت مداوم، رضایت از محتوای شما و درخواست برای افزایش حجم آن‌، علاقه ‌مند بودن به پیشنهاد های فصلی که از طرف شرکت شما ارائه می ‌شود یا شرکت کردن در همایش‌ های شما، درخواست ارائه خدمات ویژه برای مشتری ‌ها، استفاده کردن از اپلیکیشن‌ رقبا را دارا می باشند یا خیر؟

بنابراین اگر مشتری‌های شما دارای ویژگی ‌های بالا می باشند، پس اکنون می توانید برای کسب‌ و‌ کار خود یک اپلیکیشن طراحی و توسعه دهید.

۳- داشتن ایده‌ی جالب برای استفاده مشتری‌ها از اپلیکیشن

برای طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار خود بهتر است ایده های جالب داشته باشید که بتوانید کاربران را به سمت آن جذب نمایید. با انجام این کار شما نیم بیشتر راه را رفته اید و لازم است هرچه سریع تر اقدام به اجرای اپلیکیشن نمایید.

بنابراین اگر ایده های جالبی ندارید باید ببسیار دقت کنید و محتاطانه اقدام نمایید، زیرا اپلیکیشن هر چقدر هم کاربردی باشد اما نتواند کاربران را به اندازه کافی جذب و درگیر کند قطعا با شکست مواجه خواهید شد.

چه عواملی باعث می شود که اپلیکیشن طراحی شده شما را از دیگر اپلیکیشن ها متمایز نماید و کاربران را به استفاده مجدد از آن تشویق کند؟

به عنوان مثال یک شرکت بزرگ، با توسعه یک اپلیکیشن برای ارتباطات داخلی کارمندان خود که توسط این اپلیکیشن اخبار، اعلان‌ ها و منوی غذایی شرکت، برای کاربران ارسال می شد، طراحی و تولید نمود.

پس مدتی آن‌ ها متوجه شدند که تنها چیزی که باعث می شود کارمندان به طور مرتب به این اپلیکیشن سر بزنند، منوی غذای شرکت بوده است.

شرکت پس از بررسی های انجام داده به این ایده رسید که می تواند از این فرصت استفاده نماید و اخبار داخلی شرکت را در قسمت پایینی منوی غذا قرار دهد. با انجام همین کار سبب شد که میزان درگیری و استفاده کاربران از اپلیکیشن را افزایش یابد.

۴- خلاق و مبتکر نشان دادن شما

به طور کلی استفاده از اپلیکیشن در کسب و کار‌ نشان دهنده این است که کسب ‌و‌کار شما علاقمند به نوآوری و مدرن بودن دارد. مثلا اگر در ملاقات ها از تبلت استفاده کنید، مشتری ها تحت ‌تأثیر این موضوع قرار خواهند گرفت.

امروزه استفاده از پاورپوینت و همچنین اطلاعات چاپ ‌شده یک موضوع کاملا جا افتاده است، اما از این نکته غافل نشوید که استفاده از امکانات جدید و مدرن تأثیر بسیار خوبی بر مشتری ‌ها می گذارد.

جالب است بدانید اکثر شرکت ‌ها دلایل چندان خوب و موثری برای استفاده از را اپلیکیشن ندارند، بلکه آن ها فقط به‌ دلیل تحت تأثیر قرار دادن دیگران از آن‌ استفاده می‌ کنند. البته نا گفته نماند که انجام این کار هیچ ایرادی ندارد.

بنابراین می توان بیان نود که هیچ شرکتی در دنیا نمی‌تواند یک فناوری و یا تکنولوژی را از بیرون وارد سیستم خود نماید و برای استفاده از آن به طور حرفه ای عمل نماید.

تنها با گذشت زمان و کار کردن با آن تکنولوژی می‌تواند سبب پیشرفت شود. در واقع امروزه هیچ چیزی بیشتر از توسعه دادن اپلیکیشن موبایل در کسب‌ و‌ کار ها نشان ‌دهنده به ‌روز بودن آن نیست.

۵- پیروز شدن در رقابت با شرکت‌های دیگر

امروزه طراحی اپلیکیشن‌ موبایل مانند زمان های گذشته سخت و زمان ‌بر نیست. اگر رقبای شرکتتان از اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارشان استفاده می نمایند، شما هم می ‌توانید از پلتفرم ‌هایی که نیاز کمتری به کدنویسی دارند استفاده نمایید.

درواقع تنها دلیل موثر برای استفاده شرکت ها از اپلیکیشن در کسب و کارهایشان می تواند رقابت آن ها با سایر رقبایشان باشد.

همچنین با ظهور اپلیکیشن موبایل رقابت بین آن ها بیشتر شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با پیشرفت تکنولوژی میزان درخواست ها نیز بیشتر می شود.

۶- استفاده از ایده‌ی دیگران و توسعه آن

با توجه به نکات گفته شده در مورد قبل، اگر رقبای شما از تکنولوژی جدید استفاده می نمانید، این می‌تواند تنها یک دلیل برای آن باشد که شما هم به فکر توسعه اپلیکیشن موبایل برای کسب  کارتان باشید. بنابراین اگر اکنون ایده جدیدی برای گسترش و توسعه دادن ایده ها‌ی رقیبان خود دارید، سریع اقدام نمایید. با انجام این امر می‌ توانید زودتر از آنچه را که فکرش را می کردید، به موفقیت دست یابید.

معایب طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب‌ و‌ کار

 

شروع هر کاری هم مزایایی را به همراه دارد و هم معایبی که در ادامه می خواهیم به معایب طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار اشاره نماییم.

۱- سخت و زمان‌ بر بودن به ‌روز رسانی اپلیکیشن‌

پس از توسعه اپلیکیشن وظیفه دارید به طور مرتب آن را به روز رسانی نمایید. با استفاده از پلتفرم‌ های توسعه اپلیکیشن، ویرایش و به‌ روز رسانی را به راحتی می توانید انجام دهید.

اما اگر می خواهید تهیه اپلیکیشن خود را به شرکت های تولید نرم افزار و یا برنامه نویسان بسپارید، همان ابتدا در مورد هزینه های هر دفعه بروز رسانی و اضافه شدن امکانات جدید به اپلیکیشن صحبت نمایید و تا بتوانید قبل از سفارش آن ها را برسی نمایید و با خیالی آسوده سفارش دهید.

۲- داشتن انتظار بیش‌ از اندازه از یک اپلیکیشن

طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب ‌و‌ کار خیلی مفید است و می تواند عملکرد بسیار موثری داشته باشد.

اما باید به این نکته توجه نمود که اگر اپلیکیشن را برای انجام همه کارها در نظر بگیرید، میزان توقع شما را بالا می برد. اپلیکیشن ‌ها هنگامی مفید و کاربردی می باشند که روی یکی از جنبه های کسب‌ و‌ کار شما تمرکز داشته باشد.

بهتر است تنها از ۱ یا ۲ ویژگی کلیدی به ‌طور هم ‌زمان استفاده نمایید. به همین خاطر شرکت‌ های بزرگ از چند اپلیکیشن مختلف برای شرکت استفاده می نمایند.

اگر شما اهداف کسب‌ و کار خود را به گونه ای تنظیم و مدیریت کنید که بتوانید برای جنبه ‌های مختلف آن از اپلیکیشن‌ های متفاوت استفاده کنید تاثیر چشمگیر آن را خواهید دید.

۳- نداشتن منابع کافی برای حمایت از اپلیکیشن

اگر منابع و امکانات موردنیاز را برای حمایت و پشتیبانی از اپلیکیشن را داخل سازمان خود ندارید، یه طور قطعی ایده‌ی توسعه اپلیکیشن شما قبل از این که به‌طور کامل اجرا شود، با شکست روبه‌رو خواهد شد.

برای ساخت اپلیکیشن موبایل خود در تمامی سازمان باید به نکات زیر توجه نمایید:

  • یافتن حامیان استفاده از تکنولوژی های جدید
  • در نظر گرفتن امکان تجمیع با سیستم موجود
  • بررسی میزان ابتکار و نوآوری اپلیکیشن
  • تولید محتوای اپلیکیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا