رفتن به محتوای اصلی
نرخ ریزش کاربران اپ چیست؟ به همراه دلایل و راهکارها …

نرخ ریزش کاربران اپ چیست؟ به همراه دلایل و راهکارها …

نرخ ریزش کاربر الویتی مهم در بازاریابی اپلیکیشن بوده و نشان دهنده میزان رضایت کاربر از اپلیکیشن شماست. این مفهوم دقیقا عکس نرخ حفظ کاربر است که نشان دهنده استفاده مستمر کاربر از یک محصول است.

به طور معمول با گذشت زمان، نرخ ریزش کاربر افزایش و نرخ حفظ کاربر کاهش خواهد یافت. اما این با هدف حفظ و تشویق کاربر به استفاده از اپلیکیشن مغایر است و پس از مدتی عملکرد رو به رشد اپلیکیشن را متوقف خواهد کرد. نتیجه این امر خوشایند نخواهد بود. متاسفانه شما کاربران خود را از دست خواهید داد.

با استفاده از دو رابطه زیر می‌­توانید نرخ ریزش کاربر و نرخ حفظ کاربر را برای اپلیکیشن خود محاسبه کنید:

 

نرخ ریزش کاربر (Churn rate) = 100 – نرخ حفظ کاربر ( Retention rate)

 

 

نکاتی که برای محاسبه دو معیار بالا باید به آن­ها توجه کنید:

  1. تعریف کاربر
  2. مشخص کردن بازه زمانی مورد نظر

برای این کار می­‌توانید از دو ابزار آنالیتیکس و attribution  استفاده کنید.

  • علل مهم بودن معیار نرخ ریزش کاربر

نرخ ریزش

  1. جذب کاربر جایگزین بیش­تر به جای کاربران از دست رفته که ۵ تا ۲۵ برابر پرهزینه­‌تر از حفظ کاربر قدیمی است.
  2. نیاز به بازاریابی قوی­تر
  3. صرف وقت و هزینه بیش­تر

     بهبود نرخ ریزش کاربر باعث می‌­شود تا:

  1. سود به میزان چشم­گیری افزایش یابد.
  2. ارزش طول عمر کاربر افزایش یابد.
  3. کمک به پیش بینی رشد و سودآوری آینده

چرا کاربران کاهش می‌یابند؟

کاهش کاربرانی که از یک محصول استفاده می‌­کنند طبیعی است. نکته مهم این است که این رقم کاهش برای محصول شما منطقی باشد. بنابراین عدد نرخ ریزش برای محصولات مختلف متفاوت خواهد بود و عدد مشخصی نیست.

اما عوامل بسیاری باعث به وجود آمدن این اتفاق خواهد شد. رقیب با محصولی قوی تر و کاربردی تر- بازاریابی ضعیف – عملکرد ضعیف محصول – تجربه کاری ضعیف و از همه مهم­تر نارضایتی مشتری

صدای مشتری خود باشید!

شاید ساده به نظر برسد اما مشتری مسیر بهبود را به شما نشان خواهد داد. با بررسی مداوم نظرات مشتریان خود، به نقاط ضعف محصول پی خواهید برد و با رفع آن‌­ها رقابت را برای رقیب سخت­‌تر می­‌کنید.

شما می­‌توانید با بررسی نرخ ریزش کاربر، نقاط ضعف دیده شده توسط مشتریان و آنالیز اپلیکیشن، محصول خود را بررسی و ضعف­‌های آن را برطرف کنید و نرخ ریزش کاربر را کاهش دهید.

کنترل روند کاهش نرخ ریزش کاربر

نرخ ریزش کاربر معیاری حیاتی در کنترل تعداد کاربران فعال  یک اپ و در نتیجه سودی است که به دنبال آن هستید. اما چگونه روند نرخ ریزش کاربر را کنترل و آن را کاهش دهیم

در ادامه راه‌ کار مفید در حفظ کاربر را به شما نشان خواهیم داد:

ابتدا ببینید چرا کاربران شما ریزش می‌­کنند؟ نقاط ضعف اپ شما کجاست؟ اپلیکیشن شما در کجای بازار ایستاده است؟ محیطی که در آن فعالیت می­‌کنید چگونه است و نیاز کاربران شما چیست؟

چرا کاربران ریزش می­‌کنند؟

با استفاده از معیار نرخ ریزش کاربر تعداد کابران از دست رفته را خواهید یافت. اما  تا زمانی که علت این افزایش نرخ ریزش کاربر را ندانید بی فایده است.

معمولا دلایل متعددی برای لغو نصب اپلیکیشن از طربق کاربر وجود دارد که مهم­ترین آن­ها پیام‌­های زیاد، راهنمای ضعیف، درخواست ارسال اطلاعات متنوع از کاربر توسط اپ، ایمنی ضعیف و نگرانی‌های حریم خصوصی و حفظ اطلاعات شخصی و رقبای فعال با ایده‌­های کاربردی و جذاب­تر است.

ابتدا باید این موارد بررسی و رفع گردند. آمار نشان داده­است، در صورت کنترل موارد  بالا، نرخ ریزش کاربر تا حد قابل توجهی کاهش پیدا خواهند کرد.

اما اگر نرخ ریزش کاربر در اپ شما همچنان بالاست باید از ابزارهای دقیق­تری مثل گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.آمار بازدید از صفحه­‌ها، مدت زمانی که کاربران در این صفحه­‌ها سپری می‌­کند و یا تعداد کاربرانی که خارج می­‌شوند را کنترل و بررسی کنید.

شاید صفحه شما ضعف­‌های زیادی داشته باشد. دسترسی­‌های سخت، بارگذاری­‌های طولانی، راهنماهای ضعیف و ناقص، نمایش نامناسب و… . همچنین با بررسی گزارشات نقص فنی آن­ها را سریعتر پیدا و برطرف خواهید کرد.

با مدیریت نقاط ضعف اپلیکیشن خود، بررسی دائم گزارشات و پیشنهادات و به کار بردن آن­ها می‌­توانید کاربران خود را تا میزان بیش­تری حفظ کنید.

راهکارهای مفید برای کاهش نرخ ریزش کاربر

۱-از in-app massages استفاده کنید.

از in-app massages استفاده کنید

این ترفند به شما این امکان را می‌­دهد تا کاربران فعال در اپلیکیشن خود را به استفاده از امکانات متنوع آن ترغیب کنید. در واقع این پیام‌­ها زمانی فعال هستند که کاربر در حال استفاده از اپلیکیشن شماست و باعث تشویق او به جستجوی بیش­تر در اپ خواهد شد.

تجربه نشان داده ­است، استفاده از این ترفند نرخ حفظ کاربر را تا ۳ برابر افزایش می‌­دهد. نکته قابل توجه در استفاده از این امکان این است که نباید در ارسال این پیام­‌ها زیاده­ روی کرد. زیرا کاربر را خسته کرده و نتیجه عکس خواهد داد.

شما می­‌توانید این پیام‌­ها را با استفاده از کلید CTA به مخاطب خود ارسال کنید. حتی می­‌توانید این پیام­‌ها را به صورت دو طرفه ارسال و دریافت کنید و با مخاطب خود در ارتباط باشید.

با استفاده از این پیام­‌ها کاربران جدید را به استفاده از امکانات اپ خود تشویق کنید، آن‌­ها را در جریان تغییرات و بروزرسانی­‌های جدید قرار دهید و امکانات جدید را به آن­‌ها نشان دهید. استفاده از این روش باعث می­‌شود تا زمان کمتری برای بازاریابی اپلیکیشن کنید. در واقع شما همزمان در حال تبلیغ اپلیکیشن خود و حفظ کاربرانتان هستید.

۲-پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)

این ترفند همانند پیام­‌های درون اپ است. اما تفاوت اصلی در آن است که برای کاربرانی که اپ را نصب کرده­‌اند، همیشه فعال است.حتی اگر کاربر در حال استفاده از اپ نباشد!

پیام­‌ها در این حالت روی صفحه گوشی کاربر نمایش داده می­‌شود. آمار نشان داده­است که تاثیر استفاده از پوش نوتیفیکیشن تقریبا ۲ برابر ایمیل است. بهتر است بداتید نرخ ریزش کاربر در اپلیکیشن­‌هایی که از این راهکار استفاده کردند تا حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

بهتراست همزمان از هر دو ترفند پوش نوتیفیکیشن و پیام­‌های درون اپ استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

برای اینکه از ارسال پوش نوتیفیکیشن نتیجه بهتری بگیرید باید به موارد زیر توجه کنید:

  • برنامه ریزی

کاربران و نیازهای آن­ها را دسته بندی کنید. پوش نوتیفیکیشن‌­ها باید طبقه­بندی شده و با توجه به کاربران برای آن­ها ارسال شود. از ارسال پوش­‌های بدون دسته بندی خودداری کنید. هدف در نهایت ایجاد تعامل بین شما و کاربر و رفع نیازهای کاربر است.

  • تقسیم بندی کاربران

نرخ ریزش کاربر

ارسال پوش­‌های معمولی بدون اینکه شخصی سازی شوند بی فایده ­است. کاربران خود را طبقه بندی کنید.از اطلاعاتی که از کاربران خود دارید استفاده کنید و آن‌­ها را بر اساس سن، جنس و… طبقه بندی کنید. حالا با توجه به هر دسته و نیازهای آن­ها پوش‌­ها را ارسال کنید.

  • تعریف KPI

در واقع kpi یا همان شاخص عملکرد معیاری است که نشان دهنده خوب یا ضعیف بودن عملکرد است.  نرخ تبدیل، امکان تعامل و درگیری کاربر با اپ، نرخ حفظ کاربر و ارزش طول عمر مشتری مواردیست که باید در موفقیت و یا شکست پوش­‌ نوتیفیکیشن‌ها بررسی گردند.

  • محتوا

این مهم­ترین قسمت کار شماست. این که چه محتوایی ارسال می‌­کنید. از کوتاه‌­ترین و ساده‌­ترین و واضح­‌ترین جملات استفاده کنید. کلمات کلیدی و موثر را فراموش نکنید. این کلمات مخاطب را کاملا به هدف می­‌رساند.

  • زمان

نرخ ریزش کاربران - زمان

بهترین زمان را برای ارسال پوش­ها استفاده کنید. از طبقه ­بندی­‌هایی که انجام دادید کمک بگیرید و سعی کنید با شناختی که از کاربران دارید آن­ها را ارسال کنید. زمان تعریف شده­ای وجود ندارد. با این حال معمولا عصرها زمان بهتری محسوب می­‌شوند. کاربر شما خواب یا در حال انجام کارهای مهم نیست.

۳-دوباره بازاریابی کنید.

شما باید دائما به دنبال بازار و مشتری­‌های جدید باشید. ممکن است کاربران شما پیام­‌های تبلیغاتی را بسته باشند. در این صورت باید راه­‌های دیگری را امتحان کنید.

تبلیغات هزینه خواهد داشت. پس دقت کنید کاربران شما بیشتر از کدام شبکه­‌ها استفاده می­‌کنند. برای جذب کاربر بیش­تر باید دقت کنید که تبلیغات خود را توسط چه ابزار و محیطی نمایش دهید. توییتر؟ تلگرام؟ اینستاگرام؟

پس بازار را به درستی بررسی و شناسایی کنید، کاربران خود را با توجه به زمینه فعالیت خود پیدا کنید. حالا وقت تبلیغ موثر، کوتاه، ساده و جذاب شماست.

با این کار کاربران قدیمی که قبلا از اپ شما استفاده می­‌کردند نیز باز خواهند گشت و شما به کاهش نرخ ریزش کاربر کمک خواهید کرد.

۴-از تست A/B کمک بگیرید.

از تست A/B کمک بگیرید

مقایسه و پیدا کردن بهترین نوع هیچ گاه متوقف نخواهد شد. مقایسه بین دو نسخه از محصول، دسترسی­‌ها، رنگ­ ، صفحه­ بندی و… از نظر کاربران شما باعث می‌­شود تا به هدف اصلی که رضایت کاربر و در نهایت مشتری شماست برسید.

در این روش ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای آزمون و خطا و بررسی نتایج داشته باشید. اما آمار نشان داده ­است که این تست می‌­تواند نرخ ریزش کاربر را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا