رفتن به محتوای اصلی
برای کسب و کار اینترنتی مجوز لازم است؟

برای کسب و کار اینترنتی مجوز لازم است؟

مجوز برای کسب و کار اینترنتی در تمامی زمینه ها لازم و ضروری نیست. شاید در شروع راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی یکی از اولین سوال هایی که برای شما پیش آید، این باشد که می ‏توانید بدون مجوز کسب و کار اینترنتی راه بیندازید یا خیر؟ برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی قطعا نیاز به مجوز دارید، اما اول این نکته را مشخص نمایید که شما فروشنده هستید یا تولید کننده و یا واسطه که قرار است محصولی را در فضای مجازی بازاریابی کنید. در ادامه با بیان چند مثال برای شما توضیح خواهیم داد که مجوز برای کسب و کار اینترنتی لازم و ضروری است یا خیر؟

مجوز برای کسب و کار اینترنتی

مجوز برای کسب و کار اینترنتی

به عنوان مثال شما سایتی دارید که در حوزه مواد غذایی مشغول به فعالیت هستید، چند حالت پیش رو دارید:

حالت اول :

اگر شما تولید کننده محصول می باشید، لازم است بدانید که داشتن مجوز برای کسب و کار اینترنتی، برای شما هیچ ارتباطی به سایت و یا اپلیکیشن ندارد، بلکه شما باید مجوز مربوطه را از وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی برای تولید محصولات مواد غذایی خود بگیرید. به عبارتی دیگر سایت و اپلیکیشن شما نیازی به داشتن مجوز ندارد، تنها کسب و کار اولیه و اصلی شما نیاز به مجوز دارد.

حالت دوم :

اگر شما صاحب یک سوپر مارکت آنلاین باشید. آنگاه شما محصولی را تولید نمی کنید، بلکه شما به واسطه بازاریابی محصولی را به مشتریان خود به فروش می رسانید. بنابراین هر یک از محصولات موجود در سوپر مارکت شما باید دارای مجوز از مراکز مربوطه باشند.

اکنون فرض کنید می خواهید کسب و کار اینترنتی در حوزه حمل و نقل درون شهری راه اندازی نمایید. چند حالت پیش رو دارید:

حالت اول:

اگر شما در تلاش جذب مشتری به واسطه اپلیکیشن یا وبسایت خود هستید، مسئولیت حمل مسافر به عهده آژانس است، شما دیگر نیازی به مجوز از اتحادیه های صنفی ندارید.

حالت دوم:

اگر شما در تلاش جذب مشتری به واسطه اپلیکیشن یا وبسایت خود هستید، اما مسافران توسط رانندگانی که شما استخدام نموده اید، جا به جا شوند، شما حتما باید از اتحادیه های صنفی مربوطه مجوز کسب نمایید. جالب است بدانید، دقیقا این مشکلی است که سیستم های جامع حمل و نقل بین شهری همانند اسنپ و تپ سی با آن مواجه شده اند، زیرا این استارت آپ ها مجوز برای کسب و کار اینترنتی داشتند نه آژانس و تاکسی تلفنی.

حالت سوم:

اگر تصمیم به راه اندازی سیستم های جامع حمل و نقل بین شهری دارید، نقش شما در این کسب و کارها یک واسطه است، زیرا براساس قوانین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استارت آپ ها تنها مجاز به بازاریابی برای صاحبین بار و راننده ها هستید. همچنین براساس قوانین حمل، هر باری باید با مجوز و صدور بارنامه توسط باربری هر استان و در شهر مبدا صورت پذیرد.

اگر دارای امتیاز باربری می باشید، شما هم می توانید صاحب اپلیکیشن سیستم جامع حمل و نقل بین شهری باشید، اما تنها بارنامه را برای بارهایی می توانید صادر کنید که در آن شهر مشغول به کسب و کار هستید.

حالت چهارم:

فرض کنید، قصد برنامه نویسی و طراحی سایت در زمینه بانک اطلاعات جامع شهری را برای شهر خود دارید، در حال حاضر نقش شما تولید کننده و فروشنده نیست، بلکه تنها اپلیکیشنی برای اطلاع رسانی شهری طراحی نموده اید، برای این گونه کسب و کار نیازی به مجوز ندارید.

حالت پنجم:

اگر قصد دارید ، یک درگاه پرداخت الکترونیکی داشته باشید، در این صورت باید از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، مجوز نماد الکترونیکی (eNAMAD) تهیه نمایید، که فرآیند گرفتن مجوز نماد الکترونیکی  به طور معمول بیشتر از یک ماه طول خواهد کشید. لازم به ذکر است که بیان شود، تمامی فرآیندهای ثبت نام در سایت مرکز توسعه و تجارت الکترونیکی وجود دارد. این نکته را به خاطر بسپارید که بانک ها تنها با اخذ این مجوز به شما درگاه پرداخت خواهند داد.

در فرآیند طراحی سایت و تولید اپلیکیشن چه زمانی برای اخذ مجوز لازم است، اقدام نمایید؟

با داشتن یک سایت و اپلیکیشن فعال می توانید هر مجوزی را دریافت نمایید، بنابراین شرط گرفتن مجوز داشتن سایت و اپلیکیشن فعال است. توجه نمایید شما نمی توانید یک راست بروید و برای ایده و یا تصورات خود مجوز دریافت نمایید، پس در وهله اول باید سایت و اپلیکیشن خود را راه اندازی کنید و برای دامنه ثبت شده و وب سایت فعال مجوز درخواست نمایید. اگر برای دریافت مجوزهای خاص همچون اپلیکیشن تاکسی آنلاین، شما باید به اتحادیه مربوطه در شهر خودتان مراجعه کنید و مرحله به مرحله پیش بروید تا بعد از طراحی وب سایت و اپلیکیشن خود و پس از آماده شدن برنامه برای دریافت مجوز به مرکز مورد نظر مراجعه کنید.

بنابراین برای ساماندهی محتوای فضای مجازی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، مجوز نماد اعتماد الکترونیکی مجوز تهیه نمایید.

کسب و کارهای دارای نماد ملزم به رعایت مقررات مندرج در نماد هستند و مدارکی مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب عبارتند از:

  • ارائه نشانی دفتر کار متقاضی
  • گواهی صلاحیت شخصی از نیروی انتظامی
  • گواهی اداره امور مالیاتی مبنی بر پرداخت مالیات
  • گواهی گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار
  • تأییدیه ویژگی‌های تخصصی کسب و کار مجازی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
  • تصویر کارت ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و یا گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی
  • تصویر کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن یا گواهی اشتغال به تحصیل
  • پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط، یا معرفی یک نفر واجد شرایط مذکور برای صنوف
  • مصوبه هیأت مدیره برای صدور پروانه کسب به نام مدیر عامل یا یکی از صاحبان امضا مطابق اساسنامه و آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت برای اشخاص حقوقی.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا