رفتن به محتوای اصلی
بهینه سازی اپلیکیشن در اپ مارکت‌ها (ASO)

بهینه سازی اپلیکیشن در اپ مارکت‌ها (ASO)

بهینه سازی اپلیکیشن برای استورهای اپلیکیشن شناخته شده و معروف، شیوه‌اي براي جذب کاربران است. مانند بسیاری از بازاریابی‌ها که در قدم اول باید محصول را ارائه دهند و به جذب مشتری بپردازند، در بازاریابی اپلیکیشن نیز بعد از اینکه اپلیکیشن به کاربران ارائه داده شد، باید معرفی آن شروع شود. دو روش پولی و رایگان برای جذب کاربران در اپلیکیشن‌ها وجود دارد. در واقع پروسه بهینه سازی اپلیکیشن در اپ‌استور، افزایش توانایی دسترسی به آن و بالا بردن رتبه اپلیکیشن در نتایج موتورهای جستجو را ASO یا بهینه سازی صفحه اپلیکیشن در اپ‌استور می‌گویند.

امروزه پیشرفت فناوری‌های موبایل و اپلیکیشن‌های مرتبط با آن‌ها به اندازه‌ای است که برای رسیدن به موفقیت در این حوزه باید راه اندازی و بهینه سازی اپلیکیشن دقیق و صحیح انجام شود تا خیلی راحت و آسان در دسترس کاربران بالقوه قرار گیرد.

ضرورت به کاربردن ASO در بازاریابی اپلیکیشن

بهینه سازی اپلیکیشن

در حال حاضر تعداد زیادی اپلیکیشن در اپ‌استورها وجود دارند و این موضوع باعث دشواری کار برای اپلیکیشن‌ها می‌شود. بنابراین حتی اگر اپلیکیشن شما دارای ویژگی‌های خاصی باشد برای اینکه بتواند در مقابل تعداد بالای رقبا به موفقیت برسد باید از بهینه سازی اپلیکیشن در اپ‌استورها استفاده نمایید. یکی دیگر از دلایل ضرورت استفاده از ASO این است که در بسیاری موارد کاربران برای یافتن اپلیکیشن مورد نظرخود از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. در نتیجه باید کاری کنید که اپلیکیشن شما در جستجو  کاربران مشاهده شود. به طور کلی بهینه سازی اپلیکیشن در اپ‌استورها باعث بالا رفتن رتبه اپلیکیشن، بیشتر دیده شدن آن و افزایش دانلود آن و … می‌شود.

چگونه به صورت رایگان نصب اپلیکیشن را افزایش دهیم؟

برای اینکه یک اپلیکیشن بعد از ارائه و انتشار موفق باشد و بدرخشد باید به درستی دیده شود و به راحتی در دسترس کاربران قرار گیرد تا بتواند در مرحله بعد کاربران را جذب نماید که آن را دانلود کنند. این اتفاقات با بهینه سازی اپلیکیشن قابل اجرا است. حال باید بدانیم که چه راهکارهای کاربردی برای بهینه سازی اپلیکیشن در اپ‌استور می‌تواند مؤثر واقع شود. در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌نماییم.

  • شناسایی کاربران و رقیبان

شما باید رقبا و مشتریان خود را بشناسید مثلا بدانید که مشتریان شما به چه دلیل اپلیکیشن شما را دانلود نموده‌اند و یا از چه زبانی استفاده می‌کنند. برای اینکه در بهینه سازی اپلیکیشن در اپ‌استور مسیر صحیح و دقیقی داشته باشید یکی از بهترین راه‌ها این است که کلیدواژه‌ها و نحوه درخواست مشتریان و رقیبان خود برای جستجوی اپلیکیشن را پیدا کنید. شما می‌توانید از کلیدواژه‌های شبیه رقبای خود استفاده کنید و یا کلیدواژه‌های مخصوص اپلیکیشن خود را داشته باشید. ابزاری مانند ASOdesk  و Trendix برای بهینه سازی ASO به کارمی‌روند که نسخه رایگان آن‌ها نیز وجود دارد. ابزار دیگری نیز برای این کار وجود دارند مانند Appbot، Mobile Action، AppTrace که بعضی رایگان نیستند و بعضی دیگر هم به دلیل تحریم ها در دسترس ایرانیان قرار نمی‌گیرند.

  • دقت در انتخاب نام مناسب برای اپلیکیشن

اگر در نامگذاری اپلیکیشن دقت لازم را داشته باشید و از کلیدواژه‌های مرتبط با عملکرد اپلیکیشن استفاده نمایید، نام اپلیکیشن می‌تواند در ذهن افراد ماندگار شود. با رعایت اصول نامگذاری می‌توانید جایگاه بهتری در رتبه بندی صفحات جستجو کسب نمایید. به طور مثال در کافه بازار محدودیت کاراکتری وجو دارد و برای نام اپلیکیشن حداکثر ۱۰۰ کاراکتر است ولی اگر نام اپلیکیشن بیشتر از ۱۶کاراکتر باشد، به صورت کامل نمایش داده نمی‌شود. بنابراین انتخاب یک نام کوتاه و معنادار سبب می‌شود بیشتر در ذهن مخاطبان باقی بمانید.

  • استفاده از کلیدواژه‌ها را بالا ببرید

ASO

عملکرد اپ‌استورها در رابطه با کلیدواژه‌های بهینه سازی اپلیکیشن با یکدیگر متفاوت است. مثلا در استور اپل یا App Store بیشترین تعداد کاراکتری که برای نوشتن کلیدواژه‌ها در نظر گرفته شده،۱۰۰کاراکتر است. بنابراین باید نکاتی در نوشتن کلید واژه‌ها رعایت گردد. به طور مثال استفاده از کاما به جای فاصله و یا استفاده از عبارت‌های کوتاه و مفرد نکاتی هستند که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. اما در گوگل پلی برای نوشتن توضیحاتی در مورد اپلیکیشن می‌توان حداکثر۴۰۰۰ کاراکتر نوشت.

در این صورت باید کاملا منطقی  کلیدواژه‌ها را در توضیحات به کار برد تا مشتری با دیدن یک متن منسجم و منظم تشویق به دانلود اپلیکیشن شود. در کافه بازار اپلیکیشن بر طبق جستجوی مشتریان یافت می‌شود و مکانی که کلیدواژه در آنجا نوشته شود، وجود ندارد. در کافه بازار هم محدودیت ۴۰۰۰کاراکتری برای توضیحات وجود دارد که این توضیحات باید بخشی از آن انگلیسی و بخشی فارسی باشد. با توجه به همه این موارد باید استفاده از کلید واژه‌ها در جایگاه و به تعداد مناسب باشد تا بتواند در ASO تأثیر بگذارد.

  • به کاربردن آیکون‌های خاص

از اولین عواملی که می‌تواند در انتخاب مشتریان تأثیرگذار باشد خصوصیات بصری اپلیکیشن است که در نظر گرفتن آیکون‌های جالب و جذاب برای اپلیکیشن در این زمینه کمک شایانی می‌کند. برخی مارکت‌ها درای قوانین خاصی برای آیکون‌های اپلیکیشن هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به اندازه مشخص، شکل و رنگ آیکون اشاره نمود. به طور مثال اندازه استاندارد برای آیکون‌ها در کافه بازار۵۱۲ *۵۱۲ پیکسل در نظر گرفته شده است. در مجموع طراحی آیکون باید طوری باشد که کاربرد اپلیکیشن را به راحتی نشان دهد و خیلی شلوغ و پیچیده نباشد.

  • تأثیرگذاری تصاویر و ویدیوها

ممکن است تصاویری که در بخش توضیحات قرار دارد به طور مستقیم در بهینه سازی اپلیکیشن تأثیر نداشته باشد اما سبب جلب توجه و جذب مشتریان می‌گردد. برای اینکه یک تصویر بتواند به اندازه کافی مؤثر و قدرتمند باشد، استفاده از عناصر و متن‌های گرافیکی امکان پذیر است. در بارگذاری ویدیوها نیز اکثر مارکت‌ها محدودیت‌هایی برای زمان و حجم آن در نظر می‌گیرند. بنابراین سعی کنید در ویدیویی کوتاه تمام خصوصیات بارز اپلیکیشن را نشان دهید تا کاربران را جلب نماید.

 

  • آپدیت اپلیکیشن

آپدیت اپلیکیشن

کاربران اپلیکیشن همواره به دنبال اپلیکیشن‌هایی هستند که به روز شده‌اند. در به روزرسانی اپلیکیشن باید معایب گذشته برطرف شود و کارآیی آن بالاتر رود تا روند بهینه سازی اپلیکیشن به درستی پیش رود. به طور کلی اپلیکیشن های آپدیت شده بیشتر توجه مشتریان را جلب می‌کنند.

  • شرح دقیق ویژگی‌های اپلیکیشن

توضیحاتی که در مورد اپلیکیشن داده می‌شود باید دقیق و ساده باشد تا مخاطبان، خصوصیات و کاربرد اپلیکیشن را به راحتی متوجه شوند و درصدد دانلود آن برآیند.با به‌روزرسانی اپلیکیشن باید توضیحات مربوط به آن نیز جدید و با توجه به ویژگی‌های اضافه شده باشد.

  • تهیه فهرست محلی برای اپلیکیشن

تطبیق زبان اپلیکیشن با زبان و مکان زندگی مخاطبان بسیار اهمیت دارد. چرا که در اکثر نقاط جهان مخاطبان تمایل دارند برای خرید، زبان مادری خود را انتخاب کنند حتی اگر به زبان‌های دیگر مانند انگلیسی تسلط داشته باشند. تهیه یک فهرست محلی با توجه به نیاز کاربران کار دشواری نیست و راهها و ابزار زیادی برای این کار وجود دارد.

  •  از کاربران نظرخواهی کنید

اگر در یک اپلیکیشن تعداد نظرات مثبت مشتریان زیاد باشد، جایگاه بهتری در مارکتها خواهد داشت. در واقع یکی از روش‌های مارکت‌ها برای سنجش اپلیکیشن میزان رضایت کاربران است. در نتیجه کاربران را به دادن پیشنهادات و نظرات درباره خود ترغیب نمایید و از این نظرات برای رفع نواقص و معایب اپلیکیشن  استفاده کنید.

با توجه به تمام موارد ارائه شده باید گفت که بهینه سازی اپلیکیشن در اپ‌استور نیاز به شکیبایی و دقت بالا دارد تا به نتایج خوب و عالی برسد. فرایند بهینه سازی اپلیکیشن باید پیوسته و مداوم باشد، چرا که رتبه بندی‌ها دائما به روز می‌شوند و رقابت‌ها نیز همیشه وجود دارند. هر چند فرایند ASO بسیار مهم تلقی می‌شود اما باید دانست که در جذب مخاطب تنها بهینه سازی اپلیکیشن کافی نیست و حتما باید سایر روش‌های بازاریابی اپلیکیشن را نیز مورد استفاده قرار داد.

یک نظر برای این نوشته موجود است
  1. خیلی مطلب خوبی بود برای من. ممنونم.
    فقط یک سوال ابزار یا سایتی هست که بتونه به من بگه اپلیکیشنم که روی بازار منتشر شده تو سرچ های گوگل تو چه کلمات کلیدی بالا هستش؟ مثلا تو کلمات قهوه فروشی و اکسسوری قهوه و قهوه فروشی آنلاین رو که داخل گوگل سرچ میکنید اپلیکیشن رو نشون میده تو صفحات مختلف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا