رفتن به محتوای اصلی
چه کلید‌واژه‌هایی برای تبلیغات اپلیکیشن انتخاب کنیم؟

چه کلید‌واژه‌هایی برای تبلیغات اپلیکیشن انتخاب کنیم؟

کلیدواژه‌ یکی از مهمترین اجزای اصلی کمپین‌ها شناخته شده است. انتخاب کلیدواژه مناسب برای هر کمپین تبلیغاتی در سرچ ادز یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه بیشتری شود. اگر می‌خواهید در تبلیغات سرچ ادز به موفقیت دست یابید لازم است:

  • کلید واژه‌ها را به طور مداوم بهین سازی نمایید.
  • کلید واژه‌های جدید به کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن خود اضافه نمایید.
  • عملکرد کلید واژه‌ها را با استفاده از ابزار اتریبیشون مورد تحلیل قرار دهید.
  • کلید واژه‌هایی که دارای عملکرد ضعیف هستند و سبب از دست رفتن سرمایه شما می‌شوند، را حذف نمایید.

انتخاب کلیدواژه یا کلمه کلیدی مناسب

امروزه با استفاده از روش توسعه کلیدواژه (keyword expansion) می‌توانید کلید واژه‌های جدید و مناسب‌تر به کمپین تبلیغاتی سرچ ادز خود اضافه نمایید. بنابراین اگر به درستی از این روش استفاده نمایید، با سرعت زیاد می‌توانید کاربران بیشتری را جذب نمایید.

در ادامه روش‌های حذف کلیدواژه و اضافه نمودن کلیدواژه بهتر با استفاده از روش keyword expansion بیان شده است. با توجه به مساله قیف فروش (قیف بازاریابی)، در قسمت بالایی قیف باید بر روی تعداد نمایش تبلیغ و در قسمت پایینی قیف بر روی میزان درآمد بدست آمده از این تبلیغات تمرکز داشت.

واضح و بدیهی است که هدف اصلی هر گونه کسب و کاری از سرمایه گذاری بر روی تبلیغات، رسیدن به حداکثر سودآوری است. بنابراین با توجه به قیف فروش، بازاریابان می‌توانند با انتخاب کلیدواژه مناسب و مشخص نمودن بید مناسب بر هر دو بخش قیف فروش موثر باشند:

تاثیر انتخاب کلمه کلیدی مناسب بر قیف فروش

  • نرخ تبدیل (Conversion Rate-CRO)

لازم است بیان شود، با بهینه سازی کمپین تبلیغاتی می‌توانید سبب افزایش تعداد کاربرانی که اپلیکیشن را نصب می‌کنند، شوید و سود تبلیغات کمپین خود را بیشتر کنید. با افزایش نرخ کانورژن، اطمینان می‌یابید که عملکرد کمپین تبلیغات شما خیلی خوب بوده است و سود بیشتری را توانسته‌اید، بدست آورید.

بازاریابان می‌توانند با آنالیز و تحلیل شاخص‌های مهم کمپین‌ها را بهبود و توسعه دهند و در نتیجه بدین صورت می‌توانید نرخ کانورژن را افزایش دهید. جالب است بدانید، از آزمون A/B می‌توانید برای افزایش نرخ کانورژن در پلی استورها استفاده نمایید.

همچنین لازم به ذکر است، محتواهای تبلیغاتی همچون اسکرین شات‌ها عناوین مناسب و صفحه اپلیکیشن جذاب می‌توانید کاربران بیشتری را برای نصب اپلیکیشن جذب نمایید.

  • میزان نمایش تبلیغ (Impression Volume)

واضح و بدیهی است، اگر تعداد مشاهده کاربران یک تبلیغ بیشتر باشد، احتمال اینکه کاربران زیادی به مراحل پایینی قیف برسند، بسیار بالا است. همانطور که بیان شده است، انتخاب کلیدواژه مناسب ، تعیین قیمت بید مناسب، سبب افزایش نمایش تبلیغ خواهد شد.

در ادامه با نحوه برقراری ارتباط میان تعداد نمایش تبلیغ، محبوبیت و رقابت تبلیغات که سبب افزایش ترافیک شود، آشنا خواهید شد.

انواع جستجو در پلی استورها توسط کاربران

همه‌ی افراد در دنیای امروز با استفاده از دو روش زیر شروع به جستجو اپلیکیشن مورد نظر خود می‌نمایند.

۱- جستجوی نام برند/اپلیکیشن (branded /Utility-centric)

یکی از روش‌های جستجو اپلیکیشن، جستجو با استفاده از نام اپلیکیشن است. ممکن است شما نام یک اپلیکیشن را از دوستان و یا نزدیکان خود شنیده باشید، با سرچ کردن در پلی استورها اپلیکیشن مورد نظر را می‌یابید و آن را نصب می‌کنید.

ثابت شده است که کاربران می‌دانند، دنبال چه اپلیکیشنی هستند به همین دلیل تنها نام آن را جستجو می‌کنند. بنابراین یکی از ساده‌ترین و موثرترین کلیدواژه‌ که می‌تواند بر سودآوری کسب و کار شما شود، انتخاب نام اپلیکیشن به عنوان کلید‌واژه است.

همچنین لازم است بیان شود، نرخ کانورژن تبلیغات در جستجو نسبت به دیگر روش‌های آن بسیار بیشتر است. بنابراین اگر در انتخاب کلیدواژه مناسب، نام اپلیکیشن خود را انتخاب نموده‌اید، می‌توانید به بالاترین نرخ کانورژن و فعال‌ترین کاربران دست یابید و اما دقت داشته باشید رقیبان شما روی نام اپلیکیشن بید بالایی مشخص نکرده باشند.

۲- جستجوی کلی (generic /Discovery-centric)

گاهی اوقات نام اپلیکیشن را نمی‌دانید، اما تنها با یک کاربرد خاص نسبت به جستجو آن می‌پردازید. با توجه به آمار ثبت شده در AppsFlyer ، تقریبا ۶۶ درصد از سرچ‌ها با نام یک اپلیکیشن و یا اپلیکیشن رقبا در اپ استور بوده است و تنها ۳۴ درصد از سرچ‌ها به طور کلی بوده است.

لازم به ذکر است، حدود ۶۴ درصد از سرچ‌ها با کلیدواژه‌های یک یا دو کلمه‌ای بوده و همچنین متوسط طول کلیدواژه‌ ۴-۲ کلمه بوده است. با توجه به این آمار و ارقام می‌توان نتیجه گرفت که برای رسیدن به تعداد نصب بیشتر کلید‌ واژه‌ کوتاه انتخاب نمایید تا بهترین عملکرد کمپین خود را شاهد باشید.

دقت داشته باشید، هرچه محبوبیت کلید واژه بیشتر باشد، بدان معنا است که آن کلید واژه یا کلمه کلیدی بسیار زیاد سرچ می‌شود و برای برنده شدن در میان رقبا باید بید بالایی برای کمپین تبلیغاتی خود مشخص نمایید.

اهمیت انتخاب کلیدواژه مناسب با طول بیشتر

جالب است بدانید، کلیدواژه‌ طولانی منحصر به فرد هستند و می‌توانند نرخ کانورژن بیستری بدست آورند. به عنوان مثال به کلمه کلیدی کوتاه “بازی” و کلمه کلیدی طولانی تر “بازی آموزشی برای کودکان” توجه نمایید.

کلیدواژه دوم هدفمندتر انتخاب شده است و می‌تواند کاربران بیشتری را جذب نماید. همچنین لازم به ذکر است، رقابت میان کلیدواژه‌های چند کلمه‌ای کمتر است و یکی از دلایل ارزان‌تر بودن آن نسبت به کلیدواژه‌های کوتاهتر کمتر انتخاب شدن آن ها توسط تبلیغ دهندگان است.

همچنین زمانی که شما کلیدواژه کوتاه انتخاب می کنید، ممکن است رقیب شما بید همان کلیدواژه را به اندازه ای بالا انتخاب نماید که ایمپرشن شما به شدت کاهش یابد. اما اگر کلمه کلیدی طولانی تری انتخاب نمایید، احتمال رخ داد این اتفاق بسیار کم است.

اهمیت انتخاب کلیدواژه مناسب با طول بیشتر

  • میزان نمایش تبلیغ (Impression Volume)

واضح و بدیهی است که هر چه تعداد دفعات دیده شدن تبلیغ اپلیکیشن بیشتر باشد، احتمال اینکه کاربر بر روی آن تبلیغ کلیک نماید و آن اپلیکیشن را دانلود کند، بسیار زیاد است. بنابراین اگر کلمه کلیدی انتخابی میان کاربران محبوبیت بیشتری داشته باشد، میزان نمایش تبلیغ نیز بیشتر خواهد بود.

  • رقابت (Competition)

محبوبیت کلیدواژه در میان کاربران و رقابت در کمپین‌های تبلیغاتی سرچ ادز رابطه مستقیمی برقرار است. لازم به ذکر است، رقابت در کمپین‌های سرچ ادز با توجه به نتایج جستجو کلیدواژه تعیین می‌شود.

  • ارتباط تکنیکی (Technical Relevance)

زمان انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای اپلیکیشن، باید توجه نمایید که با دسته بندی اپلیکیشن، عنوان و توضیحات آن ارتباط داشته باشد. اگر با داشتن بید بالا برای یک کلمه کلیدی، ایمپرشن بالایی بدست نیاوردید، باید ارتباط کلمه کلیدی با اپلیکیشن را مورد بررسی قرار دهید.

برای بهبود و رفع این مشکل می‌توانید کلیدواژه انتخابی خود را در بخش توضیحات متا اپلیکیشن وارد نمایید تا سبب بهبود پارامتر ارتباط شود. لازم به ذکر است، بید بالا سبب برنده شدن نخواهد شد.

با دقت به مثال بیان شدع توجه نمایید: اپلیکیشن‌های ۱ و ۲ دارای بید بالایی هستند، اما دارای امتیاز ارتباط کمتری هستند. اما اپلیکیشن ۴ دارای بید کمتری است و امتیاز ارتباط بالایی دارد. اپلیکیشن ۴ در این رقابت برنده است، بید بنده نیز ۱/۵۱ دلار است.

  • انتخاب کلیدواژه مناسبارتباط منطقی (Logical Relevance)

ارتباط منطقی به کیفیت تبلیغ و بازخورد کاربران وابسته است. اگر نرخ کلیک و کانورژن تبلیغ بالا باشد، به معنای این است که کاربران توانسته اند با تبلیغ اپلیکیشن ارتباط برقرار نمایند و بازخورد خیلی خوبی نسبت به تبلیغ اپلیکیشن داشته اند.

در این صورت تبلیغ اپلیکیشن ارتباط منطقی بالاتری بدست خواهد اورد و در مزایده کلیدواژه برنده خواهد شد.

  • میزان بید به منظور انتخاب کلیدواژه مناسب برای اپلیکیشن (CPT/CPI/CPA Bid)

توجه داشته باشید، میزان بید وابسته به دسته بندی و حوزه فعالیت اپلیکیشن است. بنابراین لازم است، قبل از تعیین میزان بید اپلیکیشن خود، متوسط میزان بید دسته بندی اپلیکیشن خود را پیدا نمایید، و بید اپلیکیشن را از بید متوسط کمتر انتخاب نکنید تا در مزایده کلید واژه برنده باشید. 

روش‌های توسعه انتخاب کلیدواژه‌ مناسب برای تبلیغات در جستجو

  • روش‌های توسعه انتخاب کلمه کلیدیبا توجه به گزارش‌ کمپین‌های سرچ ادز قبلی

با استفاده از ابزار keyword planner می‌توانید مشخص کنید، کلمه کلیدی‌های که مرتبط با اپلیکیشن شما است، کدامیک دارای رتبه خوبی هستند. در بعضی از پلتفرم‌ها بخشی وجود دارد که این فرایند را انجام می‌دهد.

پلتفرم اپل می‌تواند مشخص نماید که رتبه اپلیکیشن در کلیدواژه‌های متفاوت چیست. جالب است بدانید، این قسمت پلتفرم سرچ ادز می‌تواند تقریبا آمار ۵۰۰ کلید واژه را برای شما به نمایش بگذارد و همچنین می‌توانید فایل آن را به صورت csv دریافت نمایید.

این بخش داده‌های زیر برای هر یک از کلیدواژه‌ها نمایش داده می‌شود، بدین صورت می‌توانید کلیدواژه مناسب را انتخاب نمایید.

  1. محبوبیت کلیدواژه (Search Ads Popularity) : امتیاز این بخش نباید از ۵ کمتر باشد، و بیشترین امتیازی که می‌تواند دریافت نماید ۱۰۰ است. اگر امتیاز کلیدواژه ای کمتر از ۵ بود با خیال آسوده آن کلیدواژه را کنار بگذارید.
  2. رتبه‌بندی در جستجو (Search Ranking) : با استفاده از این پارامتر، می‌توانید موقعیت اپلیکیشن برای یک کلید واژه مشاهده نمایید.
  3. اپلیکیشن‌های برتر (Top by Rank) : این پارامتر می‌تواند اپلیکیشن برتر برای جستجوی هر کلیدواژه را مشاهده نمایید.
  • تحقیق درباره عملکرد تبلیغات سرچ ادز رقبا

همان طور که بیان شد، با استفاده از ابزار keyword planner، می‌توانید کلمه کلیدی‌های مرتبط با اپلیکیشن خود را بیابید و مشاهده نمایید. جالب است بدانید، از نام اپلیکیشن رقیبان خود نیز می‌توانید به عنوان کلید واژه در کمیپن‌های سرچ ادز استفاده نمایید.

بنابراین توصیه می‌کنیم در مورد ۱۰ رقیب برتر خود با دقت تحقیق نمایید تا بتوانید مناسب ترین کلیدواژه را برای تبلیغات سرچ ادز انتخاب نمایید.

  • پیشنهادهای ارائه شده توسط پلی استور

برخی از پلی استورها این قابلیت را برای کاربران خود فراهم نموده اند تا برترین پیشنهادات کلیدواژه‌های مناسب برای تبلیغ را دریافت نمایند و همچنین می توان میزان محبوبیت هر کلیدواژه را مشاهده نمایید.

  • پیشنهادهای جستجو در تبلیغات PPC

کلیدواژه انتخابی خود را می‌توانید در وب سایت answer the public وارد نمایید، تا به راحتی ترکیبی از کلیدواژه‌های جدید و منحصر به فرد را مشاهده نمایید.

اما توجه داشته باشید، تمامی کلیدواژه‌های پیشنهادی مرتبط با اپلیکیشن شما نیست و کلید واژه‌هایی که دارای امتیاز کمتری هستند را با خیالی آسوده حذف نمایید.

  • ابزار Google Ads Keyword Planner

با استفاده از ابزار Google Ads Keyword Planner می‌توانید بهترین کلید واژه‌ را دریافت نمایید.

  • ابزارهای ایجاد کلید واژه‌های مرتبط و هم‌معنی

با استفاده از ابزار آنلاین Power Thesaurus می‌توانید هم معنی، هم خانواده  و مرتبط‌ترین کلمات در رابطه با کلیدواژه انتخابی خود را دریافت نمایید. کلمات نمایش داده شده را براساس بالاترین محبوبیت مرتب نمایید.

 تحلیل کلید واژه‌های انتخابی در کمپین‌های تبلیغات سرچ ادز

حذف کلیدواژه نامناسب

با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های زیر می‌توانید عملکرد کلید واژه‌ خود را بررسی کنید و نا مرتبط ترین‌ها را حذف نمایید.

۱-استفاده از شاخص‌های عملکردی کلید واژه‌ها

کلیدواژه‌ را می‌توانید با استفاده بعضی از داده‌ها بوسیله پلتفرم سرچ ادز پلی استور مورد بررسی قرار دهید. برخی از این داده‌ها عبارتند از:

  • محبوبیت تبلیغات در جستجو: امتیاز این معیار بین ۵ تا ۱۰۰ است. هرچه این مقدار برای یک کلیدواژه بیشتر باشد، ترافیک بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.
  • رتبه‌بندی در جستجو :  این معیار نشان دهنده رتبه اپلیکیشن برای هر کلیدواژه است. در واقع هرچه رتبه اپلیکیشن بیشتر باشد، کلیدواژه از نظر منطقی و تکنیکی در جایگاه بهتری دارد.
  • مجموع نتایج جستجو:  این نشان دهنده معیار تعداد نتایج جستجو برای هر کلیدواژه است. اگر مقدار این معیار عدد بالایی باشد، کلید واژه در میان کاربران محبوبیت زیادی دارد.

۲-حذف کلید واژه‌های نامرتبط و نامناسب و انتخاب کلید واژه مناسب

مهم نیست برای توسعه و بهبود کلیدواژه‌های خود از چه روش و تکنیکی استفاده کرده‌اید، اما اطمینان حاصل نمایید که کلیدواژه‌ای را که انتخاب نموده‌اید، توسط کاربران در پلی استورها جستجو می‌شود.

اگر کلیدواژه انتخابی توسط کاربران جستجو نشود، ایمپرشن پایینی بدست خواهد آمد. بنابراین توصیه می‌کنیم، کلمه کلیدی که در میان کاربران دارای محبوبیت کم و امتیازی کمتر مساوی ۵ دارند، را حذف کنید. همچنین اگر کلمه کلیدی که اپلیکیشن در آن‌ها امتیاز پایینی دارند، را نیز حذف نمایید.

۳-استفاده از شاخص کارایی KEI به منظور انتخاب کلیدواژه مناسب

یکی از مهمترین شاخص‌هایی که از اهمیت بالایی در سئو و شناسایی کلید واژه موثر هستند، شاخص کارایی کلیدواژه KEI است. شاخص KEI با استفاده از رابطه ریاضی میان محبوبیت کلید واژه یا همان میزان ترافیک و رقابت ترافیک محاسبه می‌شود. در واقع از این شاخص برای برقراری میزان ترافیک و رقابت استفاده می‌شود. از فرمول زیر می‌توانید این شاخص را محاسبه نمایید. کلیدواژه‌‌ایی که شاخص کارایی کمتر از ۱ دارند را حذف نمایید.

کلیدواژه

بنابراین باید در انتخاب کلیدواژه برای کمپین‌های تبلیغاتی حساسیت لازم را به خرج دهید. نکات بیان شده در این مطلب به شما کمک می‌کند که برای کمپین‌های تبلیغاتی خود مناسب‌ترین کلیدواژه را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا