رفتن به محتوای اصلی
مهم‌ترین شاخص‌ها برای سنجش تبلیغات اپلیکیشن در جستجو چیست؟

مهم‌ترین شاخص‌ها برای سنجش تبلیغات اپلیکیشن در جستجو چیست؟

شاخص‌های کلیدی تبلیغات در جستجو (سرچ ادز) برای ارزیابی عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی، با توجه به روش بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع با انتخاب شاخص‌های مناسب با نوع تبلیغات، می‌توانید نقاط ضعف و قوت کمپین خود را شناسایی و نسبت به بهبود آن اقدام کنید. با کمک شاخص‌های کلیدی تبلیغات در جستجو می‌توانید عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی را بهینه سازی کنید.

شاخص‌های کلیدی تبلیغات در جستجو

لازم است بیان شود، تقریبا اکثر پلتفرم‌های تبلیغات در جستجو، داده‌ها و تحلیل‌های اساسی در داشبورد آن‌ها قرار دارد و برای کمپین‌های سرچ ادز ارائه می‌شوند. تنها با یک کلیک بر روی هر کدام از کمپین‌ها و کلیدواژه‌ها می‌توانید شاخص‌های گوناگونی را برای آن‌ها مشاهده نمایید.

جالب است بدانید، در برخی از پلتفرم‌ها این داده‌های قابلیت ذخیره شدن در فرمت‌های csv و pdf را دارا هستند. به طور کلی می‌توان این گونه بیان نمود، در داشبورد پلتفرم‌های تبلیغات در جستجو، پارامترها و شاخص‌هایی بدون آن که در بخش آمار و آنالیز وارد شوند، وجود دارند.

همچنین لازم به ذکر است، شاخص‌های هر پلتفرم با یکدیگر کاملا متفاوت است و با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند، شاخص‌ها تعیین می‌شوند. هریک از شاخص‌های عملکردی برای یک کلیدواژه، کمپین و یا تعدادی از کلیدواژه‌ها ارائه می‌شود.

آشنایی با برخی از شاخص های عملکردی(KPI)

  • شاخص‌های کلیدی تبلیغات در جستجووضعیت کمپین (status) : آیا کمپین من فعال و در حال اجرا است؟
  • کشور یا منطقه (country or region) : کشور و یا منطقه‌ای که کمپین من در حال اجرا است، چیست؟
  • میزان بودجه صرف شده (spend) : مقدار پولی که د رکمپین هزینه شده است، چه میزان است؟
  • میانگین هزینه هر عمل کاربر(average CPA) : به طور میانگین چه میزانی از هر عمل کاربر از روش کمپین برای من هزینه در بر دارد؟
  • میانگین هزینه هر نصب(Average CPI) : از طریق کمپین، میانگین هزینه هر نصب چه میزان است؟
  • میانگین هزینه هر کیلک (Average CPC/CPT): میانگین هزینه هر کلیک کاربر بر روی تبلیغ کمپین من چه میزان است؟
  • تعداد نمایش تبلیغ(Impressions): تعداد مرتبه نشان دادن تبلیغ کمپین من به کاربران بالقوه چه میزان است؟ لازم به ذکر است، هرچه این تعداد مقدار بیشتری داشته باشد، تبلیغ دهنده از اینکه به اندازه کافی تبلیغش دیده شده است، اطمینان بیشتری بدست می‌آورد. همچنین توجه داشته باشید، این شاخص در تبلیغات سرچ ادز برای جذب مخاطبان بالقوه بی تاثیر نیست. اما این شاخص قادر به تصمیم گیری بهتر در سنجش عملکرد کمپین‌ها نمی‌باشد.
  • تعداد کلیک(Taps/Clicks) : تعداد افرادی که بر روی تبلیغ کمپین کلیک نموده‌اند، چند نفر است؟
  • تعدا نصب(Installs) : تعداد افرادی که اپلیکیشن را با استفاده از کمپین تبلیغاتی دانلود نموده‌اند، چه میزان است؟
  • نرخ کلیک (TTR/CTR) : چند درصد از افرادی که تبلیغ کمپین من را در محیط پلی استورها مشاهده نموده اند و بر روی آن کلیک نموده اند، چند درصد است؟ با استفاده از این شاخص می‌توانید امتیاز کیفیت تبلیغات خود را مشاهده نمایید. واضح و بدیهی است که هرچه عدد این شاخص بیشتر باشد، کیفیت تبلیغ شما نیز بالا بوده است و همین امر سبب کاهش قیمت بید کلیک می‌شود. لازم به ذکر است، در تبلیغات سرچ ادز ، اسکرین شات‌های با کیفیت در جذب مخاطب تاثیر چشمگیری دارد .
  • نرخ تبدیل(CR-Conversion) : چند درصد از افرادی که بر روی تبلیغ کلیک نموده‌اند، نسبت به دانلود اپلیکیشن اقدام نموده‌اند؟ این شاخص عملکردی در اپ مارکتینگ و روش تبلیغات در جستجو دارای اهمیت بسیار بالایی است. شایان ذکر است، اگر هدف کمپین افزایش تعداد نصب اپلیکیشن باشد، باید به طور دقیق نرخ کانورژن مورد بررسی قرار گیرد و به طور همزمان با پارامترهایی همانند نرخ کلیک و تعداد نمایش تبلیغ مورد تحلیل قرار گیرد.
  • میزان بید تبلیغات نصبی(CPI bid): میزان هزینه‌ای که بر هر نصب اپلیکیشن از کمپین، می‌خواهید از بودجه کسر شود، چه مقدار است؟
  • میزان بید تبلیغات کلیکی(CPT/CPC bid ) : میزان هزینه‌ای که می‌خواهید برای هر کیلیک از تبلیغات سرچ ادز بپردازید، چه مقدار است؟
  • بازگشت سرمایه تبلیغاتی (Return On Ad Spend-ROAS): چه مقدار از سرمایه یا بودجه‌ای که برای جذب کاربر پرداخت نموده‌اید، با استفاده از عمل کاربران باز می‌گردد؟ لازم است بیان شود، محاسبه این شاخص نسبت به سایر شاخص‌ها کمی دشوار است و به طور مستقیم از داشبورد تبلیغات در جستجو بدست نخواهد آمد.

جالب است بدانید، پلتفرم‌های وجود دارند که می‌توان شاخص‌های دیگری همچون میزان بودجه، تعداد نصب روزانه، تعداد دانلودهای جدید و ارزش طول عمر کاربر(LTV) و تعداد دانلودهای مجدد را اضافه نمایید.

نمودارهای تحلیلی شاخص‌های کلیدی تبلیغات در جستجو

نمودارهای تحلیلی تبلیغات در جستجو (سرچ ادز)

برای آن که بتوانید آنالیز و تحلیل داده‌های شاخص‌های کلیدی در سرچ ادز را بهتر درک کنید، برخی از پنل‌ها نمودارهای تحلیلی ارائه می‌دهند. این نمودارهای شاخص‌های کلیدی تبلیغات در جستجو را در بازه‌های زمانی گوناگونی می‌توانید، مشاهده نمایید و همین امر سبب تصمیم گیری بهتر تبلیغ دهندگان خواهد شد.

جالب است بدانید، در پلتفرم‌های خارجی همانند گوگل و اپل می‌توانید نمودار شاخص‌ها را با توجه به منطقه کشور دستگاه، سن و جنسیت مشاهده نمایید. همچنین می‌توانید مشخص نمایید که نمودارها را به صورت هیستوگرام و یا نمودار خطی مشاهده نمایید.

یکی از مهمترین ویژگی‌های نمودارهای تحلیلی، ارزیابی و مقایسه همزمان شاخص‌های عملکردی مختلف اشاره نمود و بدین صورت می‌توانید کمپین خود را بهینه سازی نمایید. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه نمایید.

با استفاده از مقایسه تعداد نمایش تبلیغ و نرخ کانورژن می‌توانید دریابید که آیا اسکرین شات‌ها و عناوین و محتوای تبلیغ مناسب است یا خیر؟

برخی از پلتفرم‌ها این امکان را به تبلیغ دهندگان می‌دهد تا هر تبلیغ دهنده قادر باشد، آمار مورد نظرش را با شاخص‌ها و بازه‌های زمانی دلخواه برای هر کمپین و یا کلید واژه مشخص نماید.

برای طراحی این گزارش‌ها در داشبورد تبلیغات پلتفرم‌های گوناگون تنها لازم است مراحل آن را با دقت و به ترتیب انجام دهید و در نتیجه گزارش نهایی را در قالب جدول و یا فایل اکسل و یا نمودار مشاهده نمایید.

رصد تبلیغات در جستجو و دسترسی به شاخص‌‌های کلیدی با استفاده از اتریبیوشن

اتریبیوشن - سرچ ادز

پلتفرم‌های تبلیغات در جستجو تقریبا توانایی نشان دادن آمار و ارقام مرتبط با کمپین‌ها را دارند، اما قادر نیستند، داده‌های مرتبط با رفتار کاربران جذب شده از روش تبلیغات سرچ ادز درون اپلیکیشن و کیفیت کاربر را به نمایش بگذارد. وجود یک اتریبیوشن برای رصد کاربر درون اپلیکیشن ضروری و لازم است.

توجه داشته باشید، بدون استفاده از اتریبیوشن نمی‌توانید سوددهی کاربران جذب شده را مشاهده نمایید. همچنین می‌توانید متوجه شوید که آیا هزین‌ه­ای که برای جذب کاربر در نظر گرفته‌اید، بازگشت سرمایه خواهد داشت یا خیر؟

توجه داشته باشید، یک پلتفرم می‌تواند در شمارش تعداد کلیک‌ها و یا نصب‌ها اشتباه کند. برای رفع این مشکل می‌توانید یک سرویس شمارنده بی‌طرف نصب نمایید. بنابراین برای آن که مزیت استفاده از اتریبیوشن را درک نمایید، به مثال زیر توجه داشته باشید.

تصور کنید، می‌خواهید تبلیغات در جستجو یک اپلیکیشن ادیت و ویرایش عکس را انجام دهید. بید نصب کلید واژه اپلیکیشن فیلتر عکس را ۲۰۰۰ تومان در نظر گرفته‌اید. روزانه ۱۰-۵ دانلود با استفاده از این کلید واژه انجام می‌شود.

همچنین برای بید نصب کلید واژه فیلتر رایگان ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفته شود و روزانه ۳۰-۱۵ با استفاده از این کلیدواژه دانلود انجام می‌شود.

با توجه به فرضیات فوق می‌توان این گونه بیان نمود که کلید واژه دوم دانلود بیشتری را برای اپلیکیشن به همراه دارد. اما توجه داشته باشید، اگر از یک سرویس اتریبیوشن و آنالیتیکس استفاده نمایید، خواهید دید افرادی که با استفاده از کلید واژه دوم نسبت به دانلود اپلیکیشن اقدام نموده‌اند از خدمات استفاده نکرده‌اند، و می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که بازگشت سرمایه نخواهید داشت.

اما کاربرانی که اپلیکیشن را با استفاده از کلید واژه اول دانلود نموده‌اند، از مزایای خرید درون اپ استفاده کنند، برای شما بازگشت سرمایه خواهند داشت.

دقت داشته باشید با توحه به داده‌های اتریبیوشن کلید واژه اول برای کمپین سود آوری بیشتری نسبت به کلید واژه دوم دارد. بنابراین می‌توانید تبلیغات کلید واژه دوم متوقف نمایید تا بتوانید به موفقیت بیشتری در تبلیغات در جستجو اپلیکیشن خود برسید.

بنابراین برای تصمیم گیری بهتر، لازم است از سرویس اتریبیوشن استفاده نمایید و ترافیک بدست آمده را در داشبورد اتریبیوشن مشاهده نمایید. برای استفاده از این سرویس SDK اتریبیوشن، که کد برنامه نویسی است را در اپلیکیشن خود اجرا نمایید.

در نتیجه یک لینک اتریبیوشن خواهید داشت که می‌توانید در پلتفرم تبلیغات در جستجو وارد نمایید و بدین صورت ارزش هر یک از کاربران جذب شده اپلیکیشن خود را اندازه گیری کنید.

لازم به ذکر است، یک سرویس اتریبیوشن قادر است مسیر کاربر را از صفر تا صد مورد بررسی قرار دهد و مهمترین شاخص‌ها را اندازه گیری کند.بدین صورت می‌توانید بهترین تصمیم گیری را انجام دهید.

شاخص‌های عملکردی و آمار سرچ ادز در بازار

شاخص‌های عملکردی و آمار تبلیغات در جستجوی بازار

برای مشاهده تمامی شاخص‌هایی که در بالا توضیح دادیم، کافیست به پنل سرچ ادز در بازار وارد شوید. مقدار بودجه، وضعیت کمپین و … در صفحه اطلاعات پنل قابل مشاهده هستند. جالب است بدانید، در قسمت کلمات کلیدی شاخص‌هایی که در زیر بیان شده است برای هر کلید واژه تعیین شده است:

  • کمپین با کلید واژه مورد نظر در چه وضعیتی است. (فعال، غیر فعال، رد شده، اخطار گرفته)
  • نمودار نصب اپلیکیشن
  • میانگین بهای نصب (ریال)
  • تعداد نصب
  • اثرگذاری
  • نرخ موفقیت

با استفاده از آمار داشبورد می‌توانید شاخص‌های بسیار زیادی را با یکدیگر مقایسه نمایید و بهترین تصمیم را برای کمپین خود بگیرید.

شاخص‌هایی همچون تعداد نصب، اثرگذاری کلیدواژه، میانگین هزینه نصب در قالب نمودار در بازه‌های زمانی هفته، ماه و … قابل ارائه است. لازم است بدانید، شاخص اثرگذاری، به معنای این است که تعداد نمایش کلیدواژه شما در میان جستجو کاربران چه تعداد است. با استفاده از این شاخص می‌توانید دریابید تا چه اندازه کلید واژه مناسبی را برای کمپین خود انتخاب نموده اید.

با مقایسه همزمان دو نمودار :

  1. نمودار روند تعداد نصب با استفاده از هر کلید واژه و اثرگذاری کلیدواژه
  2. نمودار روند میانگین بهای نصب از هر کلید واژه

می‌توانید از اثر بخشی کلید واژه خود اطمینان حاصل نمایید.

همچنین با استفاده از بخش طراحی آمار می‌توانید نمودارهای شاخص اثربخشی، تعداد نصب، میانگین بهای نصب و نرخ موفقیت کلید واژه را در بازه‌های زمانی دلخواه خود رسم نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا