رفتن به محتوای اصلی
آشنایی با سرچ ادز در گوگل پلی٬ کافه بازار و اپ استور برای تبلیغات اپلیکیشن

آشنایی با سرچ ادز در گوگل پلی٬ کافه بازار و اپ استور برای تبلیغات اپلیکیشن

تبلیغات سرچ ادز یکی از شیوه‌های تبلیغ اپلیکیشن در دنیای امروز است. روش بازاریابی تبلیغات سرچ ادز، در پلی استورها نیز همانند تبلیغات AdWords در گوگل است. نحوه عملکرد این روش بدین صورت است که صاحب اپلیکیشن تنها در صورت هر عمل کاربر با تبلیغ همانند نصب، کلیک و … باید هزینه پرداخت کند.

جالب است بدانید، این نوع از تبلیغ مطابق با سیستم Bidding و یا همان سیستم مزایده عمل می‌کند. نحوه عملکرد این سیستم بدین صورت است که پس از تعریف محتواهای تبلیغاتی(creative) کلید وارژه‌­ها و عوامل دیگری همچون تارگتینگ مخاطبان، موقعیت جغرافیایی و … باید دو عامل دیگر نیز تعریف نمایند. این دو عامل عبارتند از :

  • Bid : حداکثر میزان هزینه‌ه­ای که برای هر اقدام کاربر همچون کلیک و نصب می‌خواهید، پرداخت کنید.
  • Budget: حداکثر هزینه‌ای که برای کمپین خود می‌خواهید، پرداخت نمایید.

دو عامل تاثیرگذار بر میزان موفقیت و تاثیرگذاری کمپین‌های سرچ ادز

تبیلغات سرچ ادز

  • میزان(bid) : واضح و بدیهی است که هرچه bid پیشنهادی شما برای کلید واژه‌ها بیشتر باشد، شانس موفقیت کمپین شما بیشتر خواهد شد.
  • کیفیت تبلیغ (quality score) : توجه داشته باشید، موفقیت تبیلغات سرچ ادز تنها وابسته به bid نیست. زمانی که شما کلید واژه‌های مناسب و مرتبط با زمینه فعالیت اپلیکیشن و کمپین خود انتخاب می­‌کنید، باید محتوای تبلیغاتی شما نیز کیفیت بالایی داشته باشد تا کمپین با کیفیتی شناخته شود. لازم به ذکر است، نرخ کانورژن تبلیغ یا همان تبدیل کلیک به نصب و یا تبدیل کلیک به مشاهده نمودن جزئیات تبلیغات و عکسل العمل کاربر نسبت به تبلیغات از عوامل موثر در کیفیت تبلیغات است.

به یاد داشته باشید کمپین­‌های سرچ ادز در پلی استورها خیلی آسان تر از تبلیغات ادروردز است. در تبلیغات سرچ ادز کافیست، متن، تعیین قیمت پیشنهادی و بودجه، تعیین زبان، موقعیت جغرافیایی و… را وارد پلی استورها نمایید.

تبلیغات در جستجوی بازار

تبلیغات در جستجوی بازار

یکی از مهمترین قابلیت‌­هایی که به تازگی به کافه بازار اضافه شده است، تبلیغات در جستجو و یا سرچ ادز است. این قابلیت به صاحبان اپلیکیشن و یا توسعه دهندگان ایرانی کمک می‌کند تا به آسانی بتوانند مخاطبان هدف خود را شناسایی نمایند.

بدین صورت می‌توانند تعداد نصب اپلیکیشن خو را به صورت بهینه و با حداقل هزینه به حداکثر برسانند. توجه داشته باشید، امروزه به دلیل بالا بودن قیمت دلار، هزینه تبلیغات سرچ ادز در گوگل پلی برای توسعه دهندگان ایرانی مقرون به صرفه نیست.

بنابراین کافه بازار با اضافه نمودن این قابلیت توانسته است به صاحبان اپلیکیشن کمک شایانی نماید. همچنین این قابلیت سبب رقابت بیشتر و پیشرفت در صنعت اپلیکیشن ایران شده است.

جالب است بدانید، تبلیغات، در جستجوی کافه بازار با دکمه آبی رنگ آگهی به صورتی که در شکل زیر آمده است نمایش داده می‌شود.

واضح و بدیهی است که عملکرد تبلیغات سرچ ادز در کافه بازار نیز همانند دیگر پلتفرم‌ها به صورت مزایده و یا همان bidding است. توسعه دهندگانی که می‌خواهند از تبلیغات سرچ ادز در کافه بازار استفاده نمایند، در اولین گام باید قراردارد حقوقی الکترونیکی در نظر گرفته شده را تایید نمایند تا بتوانند کمپین خود را بسازند.

همان طور که بیان شد، برای ساختن کمپین در کافه بازار همانند همه‌ی پلی استورها باید بودجه کمپین، میزان بید، شرایط کمپین، کلیدواژه و … را مشخص شود. 

 

تبلیغات گوگل ادز

بهتر است بدانید،تبلیغات گوگل ادز در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار اجرا شد و با گذشت زمان با پیشرفت‌های چشمگیری رو به رو شده است. برای تبلیغات سرچ ادز در گوگل پلی ابتدای فهرست جستجو را مشاهده نمایید. کاربران این بخش را با یک کادر سبز رنگ کوچک با نام Ad می‌توانند مشاهده نمایند.

تبلیغات سرچ ادز گوگل پلی در سه فرمت مختلف در گوگل پلی قابل نمایش است:

۱- بخش نتایج جستجوی گوگل پلی

۲- بخش اپلیکیشن‌های مرتبط (You might also like) و (Related to this app)

۳- اپلیکیشن‌های پیشنهادی در صفحه اصلی گوگل پلی (Suggested for you)

واضح است، اپلیکیشن شما در زمان سرچ کاربر، زمانی نمایش داده می‌شود که کاربر کلید واژه در نظر گرفته شما و یا اپلیکیشن مشابه شما را جستجو نماید.

به یاد داشته باشید، زمانی که از تبلیغات سرچ ادز گوگل پلی استفاده می‌کنید، قادر به تبلیغ تنها در گوگل پلی نخواهید بود، بلکه تبلیغات اپلیکیشن شما به ازای کلید واژه‌های انتخابی شما و میزان بودجه و بید به صورت خودکار به صورت بهینه در دیگر کانال‌های تبلیغاتی منتشر می‌شود.

سه حالت متفاوت برای کمپین‌های تبلیغاتی اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی

  • کمپین‌های یونیورسال اپلیکیشن (Universal App Campaigns) : ادوردز می‌تواند تبلیغاتی را طراحی نماید که در تمامی کانال‌ها از جمله ( search network, display network, you tube) استفاده شود.
  • نصب‌ اپلیکیشن‌های موبایل (Mobile App Installs) : پروموت اپلیکیشن در یک شبکه (google play search AD، Google search، display network، you Tube)
  • اینگیجمنت اپلیکیشن‌‌های موبایل (Mobile App Engagement) : از این نوع تبلیغات بیشتر برای یاداوری اپلیکیشن به کاربران استفاده می‌شود.

مدل­‌های تبلیغاتی ۱ و ۲ برای تبلیغات گوگل پلی بیشتر مناسب هستند. تعدادی از توسعه دهندگان این مدل از تبلیغات سرچ ادز گوگل را بسیار سودمند می‌دانند. زیرا در این نوع تبلیغات reach تبلیغات بسیار وسیع تر است.

تعدادی دیگر از افراد هستند که با این نوع تبلیغ مخالف هستند و تمایل دارند که تبلیغات سرچ ادز در گوگل پلی نمایش داده می‌شود تا به طور دقیق بتوانند نتایج و عملکرد کمپین خود را بررسی کنند.

جالب است بدانید، گوگل از محتواهای متنی و تصویری استفاه می‌کند و تبلیغات‌های گوناگونی را در نتورک‌های متفاوت گوگل نشان می‌دهد. در این صورت شما تنها باید متن مقدار بید، بودجه و … را مشخص کنید تا گوگل بتواند با ترکیب‌های مختلف، تبلیغات های جداب و منحصر به فردی را برای کاربران به نمایش بگذارند. 

تبلیغات سرچ ادز در اپ استور اپل

تبلیغات سرچ ادز در اپ استور اپل

در اپ استور تبلیغات سرچ ادز با یک پس زمینه آبی رنگ با نام Ad مشاهده می‌کنید و از این راه کاربران متوجه تبلیغ بودن اپلیکیشن شما خواهند بود.

در تصویر فوق یکی از این تبلیغات برای کلمه workout نشان داده می‌شود. تبلیغات سرچ ادز اپل اکنون به جز کشور آمریکا در ۵۹ کشور جهان قابل استفاده است.

لازم به ذکر است، ایران به دلیل تحریم توسط اپل، قابلیت انتشار اپلیکیشن به خصوص اپلیکیشن‌هایی که تراکنش مالی در اپ استور دارند، وجود ندارد.

سطوح تبلیغات سرچ ادز در اپ استور اپل

جالب است بدانید، تبلیغات سرچ ادز در اپل در دو سطح مبتدی(basic) و پیشرفته(Advanced) اجرا می شود اما سطح پیشرفته آن در تمامی کشورها قابل اجرا نیست.

تبلیغات سرچ ادز اپل در سطح مبتدی یا ساده از همان نام اپلیکیشن، توضیح، اسکرین شات‌ها و ویدیوهایی که صاحبان اپلیکیشن در اپ استور دانلود کرده‌اند، استفاده می‌کند.

توجه داشته باشید، ساختن تبلیغات در سطح basic کار بسیار ساده و آسانی است. همچنین لازم به ذکر است، در این نوع سطح تبلیغات، تنها قابلیت تبلیغات نصبی موجود است و در نتیجه توسعه دهنده قادر است نتیجه‌های کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن خود را در داشبورد ببیند.

در این سطح ضروری نیست، برای اپلیکیشن خود کلید واژه تعرف نمایید و یا این که مخاطبان خاصی را مورد هدف قرار دهید. اپل استور توانایی انتشار تبلیغ اپلیکیشن شما را با توجه به داده‌های پیشین اپلیکیشن به مخاطبان هدف را دارد.

اما تبلیغات سرچ ادز در سطح پیشرفته بیشتر برای توسعه دهندگان محلی که می‌خواهند کاربران به خصوصی را که در یک منطقه مشخصی هستند را تارگت نماید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سطح پیشرفته تبلیغات اپل استور، این امکان به تبلیغ دهندگان داده می‌شود تا برای تبلیغ اپلیکیشن خود کلیدواژه تعریف نمایند و محتواهای تبلیغاتی جذاب خود را استفاده نمایند.

همچینین در این سطح از تبیلغات می‌توانند مشخص نمایند که در چه زمانی تبلیغات آن‎ها نمایش داده شود. علاوه بر تمامی موارد بیان شده تبلیغ دهندگان می‌توانند کاربران و مخاطبان خود را براساس نوع دستگاه مورد استفاده، جنسیت، محدوده سنی و … دسته بندی نمایند تا تبلیغ آن‌ها برای چه گروهی نمایش داده شود.

انواع کمپین‌های تبلیغات در جستجو

انواع کمپین‌های تبلیغات در جستجو

در پلی استورها انواع مختلفی از مدل‌های کمپین تبلیغاتی قابل اجرا هستند. واضح و بدیهی است که هدف اکثر توسعه دهندگان اپلیکیشن، افزایش تعداد نصب اپلیکیشن با استفاده از تبلیغات سرچ ادز است. بنابراین برای رسیدن به این هدف از کمپین تبلیغاتی نصبی CPI استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است، تبلیغات سرچ ادز اپل در سطح  basic، تنها به صورت کمپین‌های CPI قابل اجرا است. در ادامه دسته بندی کمپین‌های سرچ ادز بیان شده است.

انواع کمپین‌های سرچ ادز

۱- تبلیغات کلیکی (CPT یا CPC)

تبلیغات کلیکی در سرچ ادز، بدین گونه است که صاحبان اپلیکیشن باید برای هر کلیک کاربران بر روی تبلیغ اپلیکیشن هزینه‌ای را بپردازند. توجه داشته باشید، این نوع تبلیغات در کمپین‌­های پیشرفته اپ استور تحت عنوان CPT قابل اجرا است.

۲- تبلیغات نصبی (CPI)

یکی از اصلی‌ترین و اثر بخش‌ترین نوع کمپین­‌های تبلیغاتی سرچ ادز تبلیغات نصبی است. در تبلیغات نصبی توسعه دهندگان در صورت هر بار نصب اپلیکیشن از کمپین‌های سرچ ادز هزینه‌ای را باید پرداخت نماید. جالب است بدانید، تمامی پلی استورها از جمله کافه بازار، اپل، گوگل پلی از کمپین‌های تبلیغات نصبی استفاده می‌کنند.

۳- تبلیغات تعاملی (CPA)

در تبلیغات تعاملی تبلیغ دهنده در صورت اقدام مورد نظر هر کاربر درون اپلیکیشن باید هزینه‌ای را پرداخت نماید. لازم به ذکر است، این روش نسبت به سایر روش‌ها نسبتا سخت تر است و سرچ ادز گوگل پلی این امکان را برای تبلیغ دهندگان خود فراهم نموده است.

بنابراین برای موفقیت در تبلیغات اپلیکیشن خود باید به این نکات توجه داشته باشید. تبلیغات سرچ ادز یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی اپلیکیشن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا