رفتن به محتوای اصلی
Wp_debug در وردپرس چیست و چگونه می‌توان با آن عیب یابی کرد؟

wp_debug در وردپرس چیست و چگونه می‌توان با آن عیب یابی کرد؟

خطایاب وردپرس با wp_debug یکی از قابلیت های کاربردی وردپرس است. تقریبا می توان بیان نمود که تمامی کاربرانی که با وردپرس کار می کنند به مشکلاتی برخورده اند و نمی توانند دلیلی برای آن پیدا نمایند.

گاهی اوقات برای حل مشکلات راه حلی به ذهنتان نمی رسد. در واقع هیچ سیستمی وجود ندارد که بدون عیب باشد اما وردپرس در این زمینه توانسته هوشمندانه عمل نماید و یک سیستم عیب یابی برای خود طراحی نموده است تا افرادی که از سیستم وردپرس استفاده می کنند بتوانند به راحتی مشکل خود را پیدا نمانید و راه حل آن را بدست آورند.

این سیستم طراحی شده وردپرس برای خطایابی wp_debug نام دارد. در  ادامه می خواهیم شما را با این سیستم آشنا سازیم و نحوه عملکرد آن را بیان نماییم.

خطایاب وردپرس با wp_debug

آیا می دانید  wp_debug چیست؟

wp_debug در واقع ابزاری است برای پیدا نمودن خطاها در وردپرس که با فعال نمودن این ابزار می توانید منبع خطا وردپرس را شناسایی نمایید. wp_debug نشان می دهد که خطای رخ داده در وردپرس از کجا نشات گرفته است.

چه زمانی باید از خطایابی در وردپرس با wp_debug استفاده کنیم؟

اما حال زمان آن رسیده است که بدانید از این خطایاب چه زمانی می توانید استفاده کنید.

تیم وردپرس به همه ی توسعه دهندگان خود توصیه نموده است که از این خطایاب پیش از منتشر نمودن قالب ها و افزونه ها استفاده نمایند. با استفاده از این سیستم به راحتی می توانید خطاهای رخ داده را شناسایی نمایید و اقدام به رفع آن نمایید.

به راحتی می توانید در هنگام کار با وردپرس به هر مشکلی که برخوردید به عنوان مثال زمانی که وارد قسمت پوسته ها در وردپرس شدید و چیزی مشاهده نکردید و علت این اتفاق را متوجه نشدید، می توانید از wp_debug استفاده نمایید تا ببینید این خطا از کجا سرچشمه می گیرد و آن را رفع نمایید.

نحوه فعال نمودن دیباگ وردپرس

برای فعال سازی WP_debug ابتدا به قسمت هاست خود بروید و سپس وارد بخشی که فایل های وردپرس در آن وجود دارد، شوید. اکنون فایل wp-config.php را بیابید و گزینه edit انتخاب کنید تا بتوانبد صفحه ویرایشگر را مشاهده نمایید. در میان کد های نمایش داده شده به دنبال ;(define(‘WP_DEBUG’, false  باشید. به این نکته توجه نمایید که ممکن است این کد در این فایل وجود نداشته باشد، بنابراین شما باید آن را قبل از عبارت  /* That’s all, stop editing! Happy blogging. */ بنویسید.

خطا یاب وردپرس با wp_debug

 

با توجه به عکس بالا مشاهده می کنید که مقدار پیش فرض این تابع false می باشد،که به معنای خاموش بودن است. برای آن که خطایاب وردپرس شما فعال شود، باید به جای کلمه flase کلمه true را بنویسید و ذخیره نمایید. با انجام این فرایند توانسته اید خطایاب وردپرس را برای یافتن خطاها با wp_debug  را فعال نمایید.

همچنین به این نکته توجه نمایید که ممکن است در صفحه اصلی هیچ گونه خطایی را مشاهده نکنید و در دیگر صفحات وبلاگ شما خطایی وجود داشته باشد. اگر در صفحات دیگر هم خطایاب وردپرس چیزی را پیدا نکرده است، وب سایت شما هیچ گونه خطایی ندارد.

یکی از مهمترین نکاتی قابل توجه این است که هنگامی که سایت شما در دسترس عموم قرار دارد، این کار را انجام دهید، احتمال دارد اطلاعاتی به افراد سود جو انتقال یابد که آن ها با این اطلاعات به سایت شما آسیب وراد می نمایند.

اضافه کردن کد در فایل wp-config.php

حال برای مشاهده این فایل باید به فایل منیجر هاست خود بروید و سپس پوشه ای که فایل های وردپرس در آن قرار میگیرد را انتخاب نمایید و وارد ان شوید و بعد از ان .ار پوشه wp_content شوید زمانی که این سیستم خطایایی را شناسایی کند آن را در فهرست debug.log  مشاهده خواهید نمود و با دانلود این فایل می توانید جزئیات آن را مشاهده نمایید.

مشاهده تمامی خطاها در فایل debug.log

اگر نیاز به تولید این فایل ندارید،می توانید گزینه true را به false تغییر دهید.

فعال کردن حالت خطایابی وردپرس بدون نمایش خطاها در صفحات سایت

طبق گفته های قبلی، نمایش خطا ها در سایت برای نمایش عموم برای سایت شما خطر ساز است. اما این نکته را هم فراموش نکنید که گاهی اوقات واقعا  لازم است از دیباگ وردپرس استفاده نمایید بدین گونه که این خطاها برای کاربران سایت قابل نمایش نباشد.

یکی از قابلیت های جالب وردپرس این است که می تواند خطاها را جمع آوری نماید و آن ها در فایلی به نام debug.log ذخیره نماید و در صفحات سایت نمایش داده نمی شود. بدین صورت می توانید خطاها را بدون نمایش در سایت مشاهده نمایید . برای ذخیره سازی خطاها در فایل debug.log کافیست کد زیر را پس از کد قبلی وارد نمایید:

false قرار دادن برای عدم نمایش حالت عیب یابی

سخن پایانی

سیستم مدیریت محتوا وردپرس دارای قابلیت های بسیار زیادی است که یکی از کاربردی ترین این قابلیت ها خطایابی در وردپرس یا wp_debug  است. با فعال نمودن این حالت وردپرس به راحتی می توانید تمامی خطاهای مختلف موجود در سایت خود را در یک فایل مشاهده نمایید و نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

 

 

یک نظر برای این نوشته موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا