رفتن به محتوای اصلی
۱۲ ابزار مهم و رایگان گوگل٬ برای وب سایت شما

۱۲ ابزار مهم و رایگان گوگل٬ برای وب سایت شما

ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل یکی از مهمترین مزیت‌های گوگل به شمار می‌آیند. برای استفاده از این ابزارها کافیست یک حساب کاربری داشته باشید، تا بتوانید از بیشتر ابزارهای رایگان گوگل در بازاریابی اینترنتی استفاده نمایید.

ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل برای بازاریابان آنلاین در بازاریابی موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی بسیار مفید است. در ادامه با ۱۵ ابزار رایگان و کاربردی گوگل که می‌توان برای بازاریابی کسب و کارهای اینترنتی ار آن‌ها استفاده نمود، بیان شده است.

ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل برای کسب و کارهای آنلاین

۱- گوگل وبمستر تولز (google web master tools)

گوگل وبمستر تولز به صاحبان وب سایت‌ها کمک می‌کند تا دید کامل‌تری نسبت به وضعیت وب سایت خود داشته باشند. وبمستر تولز یکی از مهمترین ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل برای توسعه و بهبود سئو سایت است.

با استفاده از این ابزار می‌توانید وب سایت خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و مهمترین نکاتی که باید آن ها را رعایت کنید را یادآوری می‌کند. اگر ابزار گوگل آنالیتیکس را دارید، اکنون می‌توانید ابزارهای زیر را به آن اضافه نمایید.

  • ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل - وبمستر تولزساختار سایت : این بخش تنظیمات وب سایت را مورد بررسی قرار می دهد. این بخش شامل: نرمالیزلسیون دامنه، لینک‌ها پارامترهای URL و تغییر آدرس.
  • ترافیک سایت : در این بخش می توان کلمات کلیدی را با عنوان query ترافیک هدایت شده به سایت را مورد بررسی و آنالیز قرار دهید که با کاربران با استفاده از چه لینکی وارد وب سایت شده اند.
  • بررسی سلامت سایت : این بخش از ورود malware جلوگیری می‌کند و با مشاهده اولین مشکل برای صاحب وب سایت ایمیل ارسال می‌شود. همچنین URL های بلاک شده و خطاهای موجود در crawl را نیز در گزارش‌های می‌توانید مشاهده نمایید.
  • بهینه سازی سایت : با استفاده از نقشه سایت، می‌توانید پیشنهادهایی برای توسعه و بهبود HTML ، کلمات کلیدی برای محتوا و دیگر منابع را دریافت نمایید.
  • به راحتی می‌توانید تعداد دفعاتی که وب سایت شما در نتایج جستجوها قرار گرفته است را مشاهده نمایید.
  • صفحاتی که از نظر تعداد دفعات کلیک و جذب مخاطب بیشتر و موفق‌تر بوده‌اند را می‌توانید مشاهده نمایید و از استراتژی آن‌ها برای دیگر صفحات وب سایت استفاده نمایید.
  • با استفاده از بخش labs section در وبمستر تولز می‌توانید نحوه تغییرات این قابلیت‌ها را مشاهده نمایید.

 

۲-ابزارGoogle suite:Docs,Sheets,Slides,and Forms

با استفاده از این ابزار گوگل می‌توانید فایل‌هایی را که برای انجام پروژه‌های گروهی و یا همچنین برای دسترسی افراد مختلف بر روی ابزارهای مختلف در یک فضای آنلاین به اشتراک بگذارید و از دیگر افراد برای مشاهده و یا انجام محتویات این فایل‌ها دعوت کنید.

پس از آن که فایل‌های خود را در google suite قرار دادید، به شما  لینکی داده می‌شود که می‌توانید برای افرادی که می‌خواهید فایل‌ها در دسترس آن‌ها باشند، بفرستید. همچنین می‌توانید ایمیل افرادی را می‌خواهید را وارد نمایی تا دعوت به مشاهده فایل‌ها شوند. توجه داشته باشید این ابزار شامل چهار بخش است:

Google Docs : جایگزین آنلاین برای ورد

Google Sheets : جایگزین آنلاین برای اکسل

Google Slide : جایگزین آنلاین برای پاورپوینت

Google Forms  : تهیه پرسشنامه و جمع آوری داده‌ها از روی پاسخ‌ها

یکی از مهمترین ویژگی های این ابزار قابلیت ویرایش یک فایل بوسیله چند کاربر به طور همزمان را به صاحب وب سایت می‌دهد. دیگر فضاهای رایگان ابری همانند دراپ باکس امکان ویرایش همزمان یک فایل را به چند کاربر نمی‌دهد.

ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل

۳-Google AdWords

گوگل ادروردز در واقع همان تبلیغاتی است که به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ هزینه‌ای پرداخت می‌شود، که به آن ppc  می‌گویند. این ابزار رایگان و کاربردی گوگل بر روی موتور جستجوی نصب شده است. به یاد داشته باشید، با کمک گوگل ادروردز به راحتی می‌توانید تبلیغات انجام دهید و ترافیک وب سایت خود را بیشتر کنید.

لازم به ذکر است، این ابزار رایگان گوگل برای هر کلمه کلیدی که برای تبلیغ خود مشخص کرده‌اید، تبلیغ به صورت لینک در بالای جستجوها به کاربران نمایش داده می‌شود و که اگر کاربری بر روی تبلیغ شما کلیک نماید، گوگل از حساب شما مبلغی را کسر می‌کند.

۴- Keyword planner  گوگل پلنر

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای هر محتوایی یکی از مهترین بخش های آن قبل از شروع به نوشتن محتوا است. برای توسعه و بهبود سئو سایت لازم است، کلمات کلیدی که کاربران برای جستجو مطلبی از آن استفاده می کنند را پیدا نمایید تا بدین صورت بتوانید ترافیک وب سایت را افزایش دهید.

ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل

بنابراین با استفاده از ابزار رایگان و کاربردی گوگل به نام keyword planner می‌توانید بهترین کلمه ها کلیدی را پیدا کنید. دقت داشته باشید برای استفاده از این ابزار باید حتما در گوگل ادوردز  حساب کاربری داشته باشید.

 

۵- گوگل ترندز (google trend)

ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل - گوگل ترندز

گوگل ترندز یکی دیگر از ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل است که برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای محتواهای خود در کنار ابزار keyword planner باید از آن استفاده نمایید. قابلیت‌های این ابزار عبارتنداز:

  • میزان محبوبیت کلمات کلیدی از دید کاربران را می‌توان مشاهده نمود.
  • میزان سرچ کلمات کلیدی و مقایسه آن‌ها با یکدیگر
  • میزان سرچ هر کلمه کلیدی در زمان و مکان مختلف
  • پیشنهاد کلمات کلیدی مشابه

به عنوان مثال، زمانی که برای انتخاب کلمه کلیدی بین دو مورد تردید دارید، توصیه می‌شود از این ابزار استفاده نمایید تا بهترین تصمیم را بگیرید. همچنین با استفاده از گوگل ترندز می‌توانید موضوعاتی را که امروزه بیشتر مورد بحث و سرچ کاربران است را مشاده نمایید و درباره آن‌ها محتوا تولید نمایید.

۶- گوگل درایو (Google Drive‌)

ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل - گوگل درایو

با استفاده از ابزار گوگل درایو به آسانی می‌توانید تمامی فایل‌های خود را ذخیره و به اشتراک بگذارید. این ابزار تقریبا ۱۵ گیگ فضای رایگان ابری برای هر کاربر خود در نظر گرفته است. یکی از بهترین ابزارها برای اشتراک گذاری فایل‌ها برای انجام پروژه‌های دورکاری است.

۷-  Google Alerts

با استفاده از ابزار رایگان و کاربردی گوگل،Google Alerts  می‌توان صفحات وب را با عبارات و کلمات دلخواه جستجو نمایید. در این ابزار می‌توانید نام برند مورد علاقه خود را وار نمایید. سپس می توانید لیستی از همه‌ی وب سایت‌هایی که از کلمه‌ی مورد جستجو شما استفاده کرده اند نمایش داده می‌شود.

یکی از مهمترین قابلیت‌های این ابزار، ثبت کلمات مورد نظرتان در آن است تا بتوانید هر محتوای تازه‌ای که از کلمه ثبت شده شما در آن استفاده شده است، برای شما از طریق ایمیل و یا RSS اطلاع داده شود. توجه داشته باشید، این ابزار برای کشور ایران و زبان فارسی نیز فعال است.

اهداف استراتژیک در استفاده از ابزار google alerts:

  • با وارد نمودن نام برند مورد علاقه خود می‌توانید نظرات مثبت و منفی مرتبط با برند را مشاهده نمایید.
  • به راحتی می‌توان نام رقیبان خود را در این ابزار وارد کنید، تا بدین صورت بتوانید از آخرین اخبار و مقالات وب سایت آن‌ها اطلاع پیدا کنید. به عنوان مثال می توان فهمید که آن‌ها از چه نوع تبلیغاتی برای کسب و کار خود استفاده می‌کنند. با آگاهی پیدا کردن از این موارد می‌توانید دید بهتری نسبت به بازار پیدا نمایید و استراتژی‌های بهتری را انتخای کنید تا به موفقیت دست یابید.
  • همانطور که بیان شد کلماتی را که می‌خواهید نسبت به آن‌ها اطلاعات جدید تری داشته باشید، را در این ابزار وارد کنید تا آخرین مقالات و اخبار برای شما ایمیل شود.
  • همچنین می‌توانید تعیین کنید که هر چند وقت یکبار برای شما ایمیل ارسال شود.

اگر می‌خواهید از ابزار google alerts  استفاده کنید، به نکات بیان شده در زیر توجه نمایید:

متاسفانه ابزار google alerts  شبکه‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار نمی‌دهد. امروزه برای دست یابی به موفقیت، لازم است از دیجیتال مارکتینگ غافل نشوید.

به منظور استفاده از این ابزار نیازی به عضویت و لاگین شدن در سایت ندارید، همچنین دقت داشته باشید از امکاناتی همچون آنالیتیکس هم نمی‌توان استفاده نمود. استفاده از این ابزار در کنار سایر ابزارها ضروری و لازم است.

هیچ گاه کلمات کلیدی زیادی را در این ابزار وارد نکنید. زیرا منجر به پر شدن صندوق ورودی ایمیل خواهد و ممکن است شما بدون نگاه کردن و خواندن آن‌ها شروع به پاک سازی صندوق ایمیل نمایید.

لازم به ذکر است، عبارتی از کلمات را نیز می‌توانید در این ابزار وارد نمایید. بنابراین google alerts ایمیل‌هایی برای شما ارسال می‌کند که محتوای نزدیک به عبارت شما دارد. 

۸- سرویس مدیریت تگ گوگل(google tag manager)

ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل - google tag manager

GTM یکی دیگر از ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل است که به منظور رسیدن به اهداف بازاریابی می‌توان از آن استفاده نمود. جالب است بدانید، با استفاده از پنل مدیریت تگ دیگر نیازی به مهارت کد نویسی ندارید و همچنین در این حوزه نیازی به استفاده از دولوپر نیز ندارید. برای بهتر درک کردن کارایی این ابزار با مفهوم تگ آشنا شوید.

تگ (Tag) چیست؟

تگ‌ها رشته کدهایی هستند، که با استفاده از پنل GTM می‌توان به وب سایت اضافه نمود. لازم به ذکر است، تگ‌ها به صاحبان وب سایت کمک می‌کنند تا کنترل بهتری بر ترافیک ورودی سایت خود داشته باشند و بتوانند بهترین استراتژی بازاریابی دیجیتال را پیاده سازی نمایند.

سیستم مدیریت تگ چه کاربردی دارد؟

با کمک تگ‌ها می‌توانید امکانات گوناگونی همچون اضافه نمودن صفحه‌ای کوچک برای چت، pop up سرویس‌هایی همانند mailer lite و … را بدون تغییر کدهای سایت اضافه نمایید. جالب است بدانید، با استفاده از تگ منیجر به راحتی می‌توانید از گوگل ادوردز استفاده نمایید.

تگ منیجر، در اولین استفاده از گوگل آنالیتکس یک سرویس اسکریپت ارائه می‌دهد که می‌توان در بالای کد وب سایت قرار داده شود و دیگر نیازی به اسکریپت‌های مجزا برای هر یک از سرویس‌ها در کد وب سایت ندارید.

از دیگر کاربردهای GTM می‌توان به اضافه کردن سرویس دابل کلیک گوگل، ترکرها و تگ‌های مربوط به گوگل ادوردز اشاره نمود. همچنین شایان ذکر است، استفاده از تگ منیجر بر روی سرعت سایت نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.

۹- گوگل Google Data Studio

ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل - Google Data Studio

با کمک این ابزار می‌توان تمامی سورس داده‌ها همچون گزارش‌های گوگل ادوردز و گوگل آنالیتکس و … را در یک داشبورد مشاهده نمایید و نمودار جدول و یا نقشه مورد نظر خود را در گزارش قرار دهید. گوگل Data Studio نیز همانند سایر ابزارهای رایگان گوگل امکان ویرایش و بررسی گزارش را به صورت آنلاین در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. همچنین می‌توان این گزارش‌ها را به افراد گروه و تیم خود به اشتراک بگذارید.

۱۰- Google Feed Burner

ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل - Feed Burner

با استفاده از این ابزار می‌توانید انتشار مطالب وب سایت را مدیریت نمایید. عنوان و لینک پست‌هایی که در وبلاگ و یا وب سایت قرار می‌دهید به لیست feed در صفحه اصلی افزوده می‌شود. بنابراین feed لیستی با ساختار مشخص است که تمامی مطالب وبلاگ و یا وب سایت را در بر می‌گیرد.

با افزودن مطالب وبلاگ و یا وب سایتتان در FeedBurner، این ابزار می‌توان آن‌ها را مور بررسی قرار دهد و با قرار دادن مطالب جدید در این لیست، کاربرانی که با استفاده از RSS عضو خبرنامه شده‌اند، از طریق ایمیل مطلع می‌شوند. یکی از مهمترین مزیت‌های این ابزار، اسپم نشدن ایمیل‌های ارسالی است، زیرا این سرویس متعلق به خود گوگل است.

لازم به ذکر است، از این ابزار تنها به عنوان ابزار ایمیل مارکتینگ استفاده نمی‌شود، امکانات و قابلیت‌هایی بیشتری نیز دارد. حائز اهمیت است بیان شود، پنل فیدبرنر قادر است میزان کلیک‌هایی که پس از ارسال خبرنامه انجام می‌شود، را ارائه دهد.

بدین صورت می‌توان فهمید هر پست تا چه میزان مورد علاقه کاربران بوده است. بنابراین می‌توانید محتواهای مورد علاقه کاربران را شناسایی نمایید و همچنین به وایرال شدن نیز کمک می‌نماید.

با کمک iGoogle  می‌توان در یک داشبورد Feed انواع بلاگ‌ها را در کنار هم داشت و هیچ یک از پست‌های بلاگ‌های  مختلف مورد علاقه خود را از دست ندهید.

۱۱- Google Insights

Google insights ورژن کامل‌تر گوگل ترندز است، که یکی از ابزارهای موثر در تولید محتوا و سئو شناخته شده است. با استفاده از این ابزار می‌توانید اطلاعات خوبی در رابطه با موضوع کسب و کار خود بدست آورید. Google insights قادر است، میزان جستجو موضوعات گوناگون در گروه‌ها و محل‌های مختلف را بررسی کند و همچنین کلید واژه‌هایی که کاربران بیشتر آن‌ها را سرچ کرده اند، را ارائه می دهد.

بنابراین می‌توانید پست‌های بلاگ کسب وکار خود را با اطلاعات و هدفمندتر تولید نمایید. لاز به ذکر است، برای مشاهده دقیق‌تر اعداد در گزارش باید با حساب کاربری گوگل خود وارد شوید.

کاربرد google insight :

  • پیدا کردن کلمات کلیدی بهینه سازی بازاریابی محتوا
  • آگاهی از زمان مناسب برای استفاده از هر کلمه کلیدی
  • تولید محتوا یونیک و مورد علاقه مخاطبان

۱۲- Google Analytics URL Builder

ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل

یکی دیگر از مهمترین ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل ابزار Google Analytics URL Builder  است. فرض کنید محتوای تازه‌ای در وب سایت خود منتشر کرده باشید، سپس لینک آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اید، همچنین هزینه‌ای برای تبلیغات در دیگر سایت‌ها پرداخت کرده اید.

مشتریان زیادی با استفاده از این پست وارد وب سایت شما شده اند؛ اما آیا شما می‌دانید کدام یک از این کارها منجر به موفقیت این پست شده است؟ برای پاسخ به این سوال باید بفهمید که کدام یک از کارهای انجام شده سبب ترافیک بیشتر شده است.

شاید گوگل آنالیتیکس پاسخ این سوال را برای شما پیدا کند؛ اما جزئیات آن را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. به عنوان مثال گوگل آنالیتیکس نشان می‌دهد افزایش ترافیک ورودی از طریق شبکه اجتماعی لینکدین بوده است. اما برای شما مشخص نیست که با انتشار همان پست در گروه بوده است و یا قرار دادن لینک در صفحه پروفایل کسب و کار خود. به راحتی ابزار URL builder  می‌تواند اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد. ابزار URL Builder  با افزودن پارامترهایی به لینک ها سبب می‌شود، هر لینک برای دریافت گزارش از گوگل آنالیتیکس به صورت جداگانه ارسال شود.

پارامترهایی که می‌توان به لینک‌ها اضافه نمود:

  • utm_source  : به عنوان مثال newsletter نشان دهد که ترافیک ورودی از طریق خبرنامه بوده است.
  • utm_medium: رسانه تبلیغاتی مانند CPC ، بنر تبلیغاتی ، ایمیل و …
  • utm_campaign: نام مشخصی برای کمپین به انتخاب خودتان
  • utm_term : به منظور استفاده از تبلیغات پولی می‌توانید کلمه کلیدی مورد نظر را اینجا وارد کنید.
  • utm_content: اگر دو تا از لینک‌ها چهار پارامتر مشابه داشته باشند، می‌توان با کمک این پارامتر درباره محتوای آن توضیح ارائه شود.

با کمک از Google URL Builder  و اضافه کردن این پنج پارامتر می‌توان لینک مورد نظر را ساخت. لازم به ذکر است، افزودن این پارامتر  utm_source  اجباری است اما و بقیه موارد را می‌توان خالی گذاشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا